AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Hei Jeg er ei dame i 20-årene som snart skal flytte hjemmefra av mange ulike årsaker. Jeg har vært i kontakt med NAV og de vil hjelpe meg å flytte og etablere meg, men at jeg måtte finne leilighet/hybel selv. Nå har jeg omsider funnet en fin leilighet som ligger sentralt i byen jeg bor i. Den er ikke så altfor stor, men nok for meg som er enslig! Slik jeg har forstått det så dekker NAV også innbo, alt det nødvendige av hvitevarer, kjøkkenutstyr, håndklær, møbler osv. Så det jeg lurer på er om andre her har fått det og hvor mye de fikk? Har lest at det avhenger av bosituasjon, hvor mange som skal bo der og størrelsen på leiligheten. Min er på ca. 50 kvadratmeter. Hvor mye tror dere jeg kan få? Takk Anonymkode: 61ffb...28d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 vil tro du må skrive ned hva du trenger. Så vil en økonomisk saksbehandler se hva prisene ligger på, og du vil få en sum ut fra det. Det blir det billigste liksom. Vet noen kommuner for eksempel sier at du skal kjøpe hvitevarer på finn.no, mens andre sier at det skal være det billigste på en elektronikkbutikk. Da vil man jo også få garanti, så det vil vel i mange tilfeller lønne seg på sikt. Men de vil nok si at du skal kunne finne seng og dekketøy brukt, liksom. Og så spørs det jo på din situasjon, om du har annen inntekt som lønn eller stipend osv. Anonymkode: 84146...d20 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Kall meg gjerne dum, men det er vel ikke meningen at Nav skal sponse de unge når de skal flytte hjemmefra? Da har vi ihvertfall missforstått noe hjemme hos oss der våre barn har spart opp til innbo og arvet ting før de flyttet. Anonymkode: eda98...10e 16
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det så dekker NAV også innbo, alt det nødvendige av hvitevarer, kjøkkenutstyr, håndklær, møbler osv. Det er vel kun svært økonomisk vanskeligstilte som får dette. Har du ingen inntekt selv? Anonymkode: 6d1dd...51a 11
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Kall meg gjerne dum, men det er vel ikke meningen at Nav skal sponse de unge når de skal flytte hjemmefra? Da har vi ihvertfall missforstått noe hjemme hos oss der våre barn har spart opp til innbo og arvet ting før de flyttet. Anonymkode: eda98...10e Nå har ikke jeg åpnet opp om oppveksten og situasjonen min. Og det var ikke poenget heller med denne tråden. Men takk for innspill. Anonymkode: 61ffb...28d 6
GammelKaktus Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Du vil få den billigste vaskemaskinen, komfyr og kjøleskap. Ellers så vil du nok få i underkant av 10000 til innbo ellers. Det som er normen rundt omkring i kommunene her iallfall. Spiller ingen rolle hvor stor eller liten leiligheten er, de "sponser"bare det mest nødvendige. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg åpnet opp om oppveksten og situasjonen min. Og det var ikke poenget heller med denne tråden. Men takk for innspill. Anonymkode: 61ffb...28d Klart det har noe å si om du har inntekt eller ikke når du spør om Nav sponser deg med innbo. Enkelte er faktisk så utrolig uvitende at de tror Nav sponser det utroligste. Tro det eller ei. Anonymkode: eda98...10e 5
GammelKaktus Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Klart det har noe å si om du har inntekt eller ikke når du spør om Nav sponser deg med innbo. Enkelte er faktisk så utrolig uvitende at de tror Nav sponser det utroligste. Tro det eller ei. Anonymkode: eda98...10e Hvis man ikke har penger til innbo og hvitevarer så kan alle som trenger det få hjelp på NAV det er situasjonsbetinget. Har man ingen verdier overhodet så får man hjelp, men det er jo ikke all verdens man får, det alle nødvendigste og av hvitevarer så er det så billig det kan bli. 2
GammelKaktus Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg åpnet opp om oppveksten og situasjonen min. Og det var ikke poenget heller med denne tråden. Men takk for innspill. Anonymkode: 61ffb...28d Det trenger du heller ikke å gjøre, mange grunner til at folk trenger et oppstartsgrunnlag fra NAV. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Man må også regne med å kjøpe brukt på Finn.no. så det er ikke mye man får. Og spare opp til noe selv over tid, som alle må når de flytter hjemmefra. Anonymkode: 4ff71...51a 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Mange unge som må spare til egenkapital selv også. Anonymkode: 9d727...4b0 1
GammelKaktus Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange unge som må spare til egenkapital selv også. Anonymkode: 9d727...4b0 Og så er det det mange unge som er blitt rævkjørt av foreldre og samfunnet, skal man ikke hjelpe de opp og frem? Ingen som får egenkapital her, det er snakk om det aller nødvendigste for å overleve. De aller fleste får hjelp til dette fra foreldre og familie, men det er ikke alle som har det grunnlaget og da er det flott at vi som samfunn har NAV som kan hjelpe unge voksne som trenger det. 13
Malin87 Skrevet 24. august 2020 #13 Skrevet 24. august 2020 Det er vanlig å få 10 til 15000 totalt. Etter at du har sendt inn liste på hva du trenger (helt spesifik), sammen med søknadsskjema. De vil også sjekke alle de kontoer for en tid tilbake, for å se om du har noen sparepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 Du får maks 10-15 tusen. Som betyr at det dekker det absolutt nødvendigste. Satt på spissen: du trenger kjøleskap og komfyr, men må klare deg uten oppvaskmaskin og fryser. Vaskemaskin foran tørketrommel. Du trenger en brødkniv og en fjøl, men kan ikke regne med å få en brødboks. Vann koker du i kasserolle, ikke vannkoker. Hårføner må du klare deg uten. Sofa og bord, men ikke pynteputer, duker og nips. Gulvtepper må du klare deg uten. Det blir nok stilt krav om at du må finne det meste gratis på finn og loppemarked. Det blir ikke «Villa Paprika» sponset av Norge As for å si det sånn. Anonymkode: dae71...257 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 Ang. hvitevarer: har du snakket med utleier og spurt om han kan kjøpe inn sånt til leiligheten? Det vanligste når man er leier ut er å leie ut med hvitevarer. Anonymkode: 1439a...843
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Ang. hvitevarer: har du snakket med utleier og spurt om han kan kjøpe inn sånt til leiligheten? Det vanligste når man er leier ut er å leie ut med hvitevarer. Anonymkode: 1439a...843 Utleier ordner kun komfyr. Noen av dere hadde rett, man får ikke så altfor mye - 10k. Akkurat nok til å kjøpe det aller viktigste. - TS Anonymkode: 61ffb...28d 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Utleier ordner kun komfyr. Noen av dere hadde rett, man får ikke så altfor mye - 10k. Akkurat nok til å kjøpe det aller viktigste. - TS Anonymkode: 61ffb...28d Siden utleier ikke ordner med annet enn komfyr, har du sjekket at det er tilkobling til oppvaskmaskin eller vaskemaskin der? Altså de vannrørene som man fester maskinen til. Anonymkode: 1439a...843 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Du får kanskje 5000. Det fikk jeg. Du skal da kjøpe brukte ting og ikke nye. Anonymkode: 4a758...9b0
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 På 21.8.2020 den 10.24, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det så dekker NAV også innbo, alt det nødvendige av hvitevarer, kjøkkenutstyr, håndklær, møbler osv. Så det jeg lurer på er om andre her har fått det og hvor mye de fikk? Har lest at det avhenger av bosituasjon, hvor mange som skal bo der og størrelsen på leiligheten. Min er på ca. 50 kvadratmeter. Hvor mye tror dere jeg kan få? Takk Anonymkode: 61ffb...28d Jeg vet at praksisen før var at man ble bedt om å kjøpe brukte hvitevarer. Man fikk rekvisisjon direkte til en bruktbutikk som solgte hvitevarer så pengene ikke kunne misbrukes. De dro også hjem for å se at hvitevarene fremdeles sto i leiligheten og f.eks ikke solgt til andre etter kjøp. Av og til ble også saksbehandler med for å handle. Man fikk rekvisisjon på en viss sum til f.eks Ikea, og saksbehandler ble med for å hjelpe personen å finne det man trenger. Ting som brødrister og brødboks får man ikke støtte til, det er stekespader, gryter, stekepanne, håndkler osv man skal kjøpe. Anonymkode: c1f04...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 På 21.8.2020 den 14.24, AnonymBruker skrev: Kall meg gjerne dum, men det er vel ikke meningen at Nav skal sponse de unge når de skal flytte hjemmefra? Da har vi ihvertfall missforstått noe hjemme hos oss der våre barn har spart opp til innbo og arvet ting før de flyttet. Anonymkode: eda98...10e Jeg vil ikke kalle deg dum, men korttenkt. Alle skjønner at det er ungdom i sårbare situasjoner som får hjelpen. Ungdom som har kommet skjevt ut, som kommer fra hjem med omsorgssvikt, har bodd på institusjon og som av forskjellige årsaker ikke greier stå i jobb osv. Det kan være vold i hjemmet samtidig som ungdommen har psykiske vansker og trenger å komme seg fort ut. Jeg fikk aldri hjelp av mine foreldre da jeg flyttet ut. Måtte kjøpe alt selv så bodde et år omtrent uten møbler. Var lei meg fordi de ikke hjalp med med så mye som en gryteklut. Men samtidig lærte jeg å bli selvstendig. For de som allerede har en vanskelig bakgrunn og lite støtte unner jeg de å få hjelp til etablering. Man tråkker ikke på noen som allerede ligger nede! Anonymkode: c1f04...ea0 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå