Gå til innhold

Ansatte i barnehagen som nesten ikke prater norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper ikke noen her stempler meg som rasist eller noe. For ordens skyld er jeg selv ikke-vestlig innvandrer ;) Jeg reagerer på at det er ansatte i barnehagen som ikke prater norsk, da mener jeg såpass lite at de ikke greier å oppfatte og forstå helt elementære beskjeder som: «det er en regndress nederst i posen som henger på plassen, bytt ved behov». Personen stod og nikket, 6 timer senere hentet jeg en sur unge som hadde sittet inne fordi han ikke hadde regntøy med. 

Nå var det muligens «unntakstilstand» på avdelingen, så at ingen av de faste var på jobb, og de to på avdelingen (som ikke pratet norsk) var helt nye. Men bør det ikke være ett krav at man har ett minimum av norskkunnskaper på plass før man blir ansatt i barnehage? Barn utvikler jo en del av kommunikasjonsferdighetene sine ved å nettopp snakke med voksne, synes også det går utover deres sikkerhet og velferd at voksenpersonene som har ansvaret for dem ikke forstår dem. 

Hvordan hadde dere reagert på dette? Jeg møtte samme personalet i dag også, men nå hang jeg opp regndressen godt synlig i garderoben ;) Jeg får dårlig samvittighet for å dra på jobb, når jeg overlater barnet mitt en som ikke forstår meg...

Anonymkode: e4491...96a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta det opp med ansvarlig i barnehagen istedenfor å opprette en tråd på kg? Hva hjelper dette? At du får en bekreftelse at ja det er ikke rba at de ikke snakker norsk.

Anonymkode: 9c710...3dd

• Liker 3
Skrevet

Du sier jo selv at det var unntakstilstand. Er det bedre at innvandrere går uten jobb og ikke lærer språket? 

Anonymkode: 0fb1a...b18

• Liker 1
Skrevet

Dette burde du formidle til ped.leder og/eller daglig leder i barnehagen, omså kommunen om det er kommunal barnehage. At personalet forstår norsk, er helt elementært og et krav.

Anonymkode: 2f92f...e35

• Liker 10
Skrevet

Her tenker jeg at det er summen av ansatte som er viktig. At det er en ansatt der som ikke kan så bra norsk tenker jeg er greit (men da må vedkommende bli opplært i at han/hun må si i fra dersom ikke han/hun skjønner hva som blir sagt. Det er jo svært viktig). Men dersom det er mange voksne som ikke snakker bra norsk hadde det vært et problem for oss. Vi har hatt en gutt med litt språkvansker- og da er det viktig at de ansatte snakker bra norsk. 
Jeg forstår godt at du reagerer, og dersom det er en situasjon som varer så ville jeg absolutt tatt det opp med styrer.

Anonymkode: ca8d9...837

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke det er Ok i det hele tatt. Det er jo helt klart viktig at barna forstår og blir forstått av de voksne i barnehagen, og også viktig at beskjeder fra foreldrene blir forstått.

Synes forøvrig heller ikke at du trenger å unnskylde deg med at du ikke er rasist i starten av innlegget, da dette har null med rasisme å gjøre. Det er fullstendig lovlig å være kritisk i Norge, også til mennesker som ikke er etnisk norske.

Dette problemet du opplyser om her er også et problem i andre sektorer, som feks i eldreomsorgen. Helt tragisk at de tar inn mennesker som ikke kan gjøre seg forstått/ forstår hva beboerne sier. Ikke greit!

Anonymkode: 4d706...34f

• Liker 10
Skrevet

Er ikke alltid de faste som snakker flytende norsk får med seg muntlige beskjeder heller, har jeg erfart. Gi beskjedene skriftlig, det blir fort mye å huske på i en travel hverdag. Og man kan utvikle ganske så solide kommunikasjonsferdigheter ved å trene på å kommunisere med folk som snakker er annet språk inni mellom! Hadde ingen av de faste forstått norsk, eller om dette var noe som gjentok seg ofte, hadde jeg nok reagert, men en gang i blandt må man nok tåle. 

Anonymkode: b7ec1...a77

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde hvert forbanna :) og sagt ifra til den som er ansvarlig i barnehagen.

Er jo så utrolig viktig med kommunikasjon i barnehagen. 

Anonymkode: df14a...d12

• Liker 4
Skrevet

Ikke greit. 

Anonymkode: 5007e...41e

• Liker 4
Skrevet

Kankje hun bare kan nynorsk? Du skrev ikke noe om hvilken kommune du bor i. Det er avgjørende for hvem som skal tilpasse seg hvem.

Anonymkode: 1f0e2...6d9

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bedre at innvandrere går uten jobb og ikke lærer språket? 

Å ta vare på barna våres er en av de viktigste samfunnsoppgavene. Det er selvfølgelig uaktuelt at unger skal brukes til at folk skal ha språkopplæring eller arbeidspraksis. Såpass må du også skjønne. 

Anonymkode: 3d3c3...314

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier jo selv at det var unntakstilstand. Er det bedre at innvandrere går uten jobb og ikke lærer språket? 

Anonymkode: 0fb1a...b18

Da bør de i tilfelle lære språket på et arbeidssted hvor rett kommunikasjon ikke er av avgjørende betydning.

• Liker 1
Skrevet

Fullstendig uakseptabelt!!

Anonymkode: 9476e...f64

• Liker 5
Skrevet

Det er mangel på interesse for å jobbe i barnehage pga alt for lav lønn for ufaglærte og dårlige arbeidsforhold. Tror nok barnehagen hadde valgt å ansette de med bedre språkkunnskaper uansett hvis de hadde hatt noen å velge mellom. 

Anonymkode: 2dd15...f06

• Liker 1
Skrevet

Tenker at kommunikasjon er viktig i barnehage (og også på sykehjem og eldresentre), og om man som ansatt ikke kan språket tilfredsstillende nok, da går det utover de som er der. Merkelig at sånt skal være akseptabelt, men det er vel lett når det er for de som ikke kan/ vil si ifra. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kankje hun bare kan nynorsk? Du skrev ikke noe om hvilken kommune du bor i. Det er avgjørende for hvem som skal tilpasse seg hvem.

Nynorsk er et skriftspråk, man snakker ikke nynorsk. 
Forøvring ville jeg forventet at de ansatte i barnehagen kan forstå og gjøre seg forstått på norsk. Helt supert at de har folk inne på språkpraksis osv. men disse bør da gå "på topp" og ikke bli regnet inn i minimumsbemanningen. 

Anonymkode: 5587d...33d

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nynorsk er et skriftspråk, man snakker ikke nynorsk. 
Forøvring ville jeg forventet at de ansatte i barnehagen kan forstå og gjøre seg forstått på norsk. Helt supert at de har folk inne på språkpraksis osv. men disse bør da gå "på topp" og ikke bli regnet inn i minimumsbemanningen. 

Anonymkode: 5587d...33d

Var det ikke snakk om en lapp da?

Skrevet

Hmm vi hadde opplevd noe lignende men med norske ansatte. Heng slike ting opp. Folk glemmer, ikke finner, ikke tenker og har det travelt.... Og du vet ikke om den ansatre sjal jobbe der heke dagen.....

Anonymkode: fde13...92a

• Liker 2
Skrevet

Korrelasjon og kausalitet.

Det er ikke sikkert beskjeden ble oversett fordi den ansatte ikke kan norsk. Det kan like gjerne være oversett fordi den ansatte er glemsk. Å automatisk gå ut fra at det skyldes den ansattes bakgrunn er rasisme. Hverdagsrasisme. Som sitter så dypt i deg at du ikke engang merker den selv.

Anonymkode: ce7d8...406

• Liker 4
Skrevet

Vårt barns favorittvoksen snakker ikke veldig godt norsk, men hun er helt RÅ med barna! Hun er dessuten helt ærlig på at det er lettere for henne å kommunisere med dem, for språket er enklere, de ler ikke av henne/hun føler seg ikke mindre smart når hun snakker med dem.

Det er ikke bare-bare å lære seg et nytt språk i voksen alder, og jeg beundrer henne dypt for å ha flyktet fra krig og elendighet med sine egne barn på slep. Barnet mitt digger henne, er trygg på henne, og snakker om henne med stjerner i øynene. Det er det viktigste for oss.

Å glemme en muntlig beskjed kan skje den beste, spesielt i en levere-, eller hentesituasjon som i utgangspunktet kan være litt småkaotisk. Språkforståelse trenger ikke ha noe med det å gjøre i det hele tatt. Du understreker dessuten at det er unntakstilstand i avdelingen akkurat nå, da må vi som foreldre og foresatte være litt rause. 

Anonymkode: 4fdc1...4a2

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...