Gå til innhold

Drittlei av sykepleier shaming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier og er så møkka lei av at folk ser ned på min yrkesgruppe.Trodde at respekten hadde økt litt etter korona,men den gang ei.Blir kraftig provosert av at noen sammenligner mitt yrke med barnehagelærer,noe som et oppkunstruert yrke som i bunn og grunn ikke er nødvendig i samfunnet da mor og far er vel så egnet til å ta vare på sine barn frem til skolestart.

Skulle likt å sett dere fordømte bedrevitere ta hånd om alt selv til en skammelig lav lønn med ubekvem arbeidstid.Og attpåtil har måttet ta opp studielån for vie livet sitt til å hjelpe utakknemlige drittsekker.

I en verden uten sykepleiere ville det vært slik:

-Du måtte føde selv.Rifter,infeksjon og skader i underlivet må gro av seg selv.Evt skader på baby blir ikke tatt hånd om.Ingen svangerskapsoppfølging.Ingen provosert abort.

-Ingen helsesykepleier.Ingen får vaksiner og ingen barn får oppfølging i utvikling.

-Viss du må på sykehus er det ingen der som gir deg medisiner, intravenøs behandling,narkose før operasjon,gir deg oksygen,sondemat,syr stingene dine,gipsen foten din,gir deg cellegift,dialyse,legger deg på respirator,gjenoppliver deg.

-Dere må selv passe på de gamle.Slutte på jobben deres for å skifte bleier,mate dem,vaske dem, skifte på liggesår,gi dem medisiner og forhindre at de skader seg.Viss de er demente med adferdsproblematikk blir dere slått,ingen får sove for de vandrer avgårde hele natten.De griser rundt i huset ditt med avføring og urin.Kaster vaser og møblement etter dere.Dere må lindre deres lidelser ved døden og stelle de døde selv.

Dette er bare  en BRØKDEL av de viktige tingene vi gjør for at dere alle skal ha en god folkehelse. Snittet på sykepleien i år er svært høyt.Høyere enn ingeniør,slik det burde være!

Anonymkode: cb902...e74

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter med å se ned på barnehagelærere? OK. Jeg ser opp til sykepleiere, men her er du nedlatende selv. Selvfølgelig helt enig i at sykepleiere burde få mye mer credz, altfor mange tror det bare handler om å passe på folk og at kvinner flest gjør det pga. morsinnstinkt.

Anonymkode: a191c...d01

• Liker 35
Skrevet

Du snakker jo nedlatende om bh lærere! Herlighet noe så smålig

Anonymkode: 78fce...70a

• Liker 37
Gjest YtreYtterst
Skrevet (endret)

Pust med magen og la hatere være hatere. Det vil alltid finnes drittsekker i verden, og du klarer ikke å få alle til å respektere deg. Jeg for min del er veldig glad for at det finnes sykepleiere, da jeg aldri hadde orket å stå i den jobben selv. 

Selv har du tydeligvis null respekt for folk som jobber i barnehage, og det er neppe den eneste fordommen du sitter inne med..

Endret av YtreYtterst
Skrevet

Jeg er drittlei sytinga og klaginga til sykepleiere

Anonymkode: 56c1b...0c3

• Liker 24
Skrevet (endret)

Jeg kjenner flere sykepleiere og ingen av de sier noe som helst om at de føler de blir sett ned på, heller det motsatte. Sykepleiere har en svært viktig oppgave i samfunnet, men kom ikke her og si at barnehagelærere ikke har det! Hvem ellers skal ta vare på barnet til sykepleieren mens hen er på jobb?

Barnehagelærere har for øvrig like lang utdannelse som deg.

Endret av nattsvermer
Manglet et ord
  • Liker 20
Skrevet

Høres ikke mye ut som en sympatisk sykepleier akkurat. Så du mener at en forelder skal ta seg fri i 6 år frem til barnet starter på skolen da for å ta vare på barnet? Ansatte i barnehagen og tid for barn i barnehagen er viktig for barnets utviling og sosialisering. Du høres misunnelig ut fordi barnehageansatte jobber dagtid mandag-fredag og har grei lønn. Snittet er kanskje høyt noen steder, men kjenner mye rask som har kommet inn på syklepleie uten for høye karakterer, selv i år. Slutt vær så høy på deg selv 

Anonymkode: b4113...b31

• Liker 10
Skrevet

Ikke klag på at andre er nedlatende mot deg, når du selv et nedlatende mot andre! 

Ja, sykepleiere får for lite for for mye arbeid, men det kan ikke vi andre gjøre noe med. Dere må sloss for dere selv og stå på krava, dessverre. 

Kjenner forresten ingen som ser ned på sykepleiere eller andre helsearbeidere. 

Mvh en i et lavere respektert (men holder flere hjul i gang enn sykepleiere) yrke. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier selv, har heldigvis kommet bort fra yrket. Men jeg støtter kampen deres. Men du kan jo ikke starte en sånn tråd også shamer du barnehagelærerne??? Du er jo ikke noe bedre selv!

Hvorfor må vi sette opp viktige yrker mot hverandre? 

Anonymkode: d9a33...2f0

• Liker 18
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og er så møkka lei av at folk ser ned på min yrkesgruppe.Trodde at respekten hadde økt litt etter korona,men den gang ei.Blir kraftig provosert av at noen sammenligner mitt yrke med barnehagelærer,noe som et oppkunstruert yrke som i bunn og grunn ikke er nødvendig i samfunnet da mor og far er vel så egnet til å ta vare på sine barn frem til skolestart.

Skulle likt å sett dere fordømte bedrevitere ta hånd om alt selv til en skammelig lav lønn med ubekvem arbeidstid.Og attpåtil har måttet ta opp studielån for vie livet sitt til å hjelpe utakknemlige drittsekker.

-Du måtte føde selv.Rifter,infeksjon og skader i underlivet må gro av seg selv.Evt skader på baby blir ikke tatt hånd om.Ingen svangerskapsoppfølging.Ingen provosert abort.

-Ingen helsesykepleier.Ingen får vaksiner og ingen barn får oppfølging i utvikling.

-Viss du må på sykehus er det ingen der som gir deg medisiner, intravenøs behandling,narkose før operasjon,gir deg oksygen,sondemat,syr stingene dine,gipsen foten din,gir deg cellegift,dialyse,legger deg på respirator,gjenoppliver deg.

-Dere må selv passe på de gamle.Slutte på jobben deres for å skifte bleier,mate dem,vaske dem, skifte på liggesår,gi dem medisiner og forhindre at de skader seg.Viss de er demente med adferdsproblematikk blir dere slått,ingen får sove for de vandrer avgårde hele natten.De griser rundt i huset ditt med avføring og urin.Kaster vaser og møblement etter dere.Dere må lindre deres lidelser ved døden og stelle de døde selv.

Dette er bare  en BRØKDEL av de viktige tingene vi gjør for at dere alle skal ha en god folkehelse. Snittet på sykepleien i år er svært høyt.Høyere enn ingeniør,slik det burde være!

Du har en del gode poenger her. Jeg vil legge til at dere ved sykehus har en svært stressende jobb i forhold til arrogante leger og turnuskandidater. Takker for hjelpen.

• Liker 2
Skrevet

Hadde du ikke startet innlegget ditt med å shame en annen yrkesgruppe, så hadde jeg sagt noen fine ord. Men helt ærlig fikk jeg avsmak, så jeg nøyer meg med å påpeke at du ikke hjelper problemet når du selv er en del av det.

Anonymkode: 0305d...84a

• Liker 22
Skrevet
3 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Du har en del gode poenger her. Jeg vil legge til at dere ved sykehus har en svært stressende jobb i forhold til arrogante leger og turnuskandidater. Takker for hjelpen.

Jeg har vært mye på sykhuset i ganske mange år - jeg har til gode å treffe en arrogant lege. Jeg har møtt mange leger, og alle har vært like hyggelige. Og du kan ikke si at en lege ikke har mye å gjøre (har en lege i familien)

Og sykepleierne jeg har møtt har også vært hyggelige og flotte mennesker, bortsett fra ei sur gammel røy, som likte å gjøre livet surt for alle rundt seg. Men jeg dømmer ikke andre sykepleiere fordi denne røya var en ufyselig sykepleier. 

Anonymkode: 15ac3...968

• Liker 2
Skrevet

Du ser jo ned på bhg lærere og de kan jo være pedagogisk utdannet med bachler. Og.. Om de ikke er det. Er det noen grunn til å se noen på noen allikevel? 

Og nei, jeg ser ikke ned på sykepleiere. Ser ikke ned på noen yrkesgrupper tror jeg. Jeg kan synest noen yrker virker kjedelige osv, men sånn er det jo.

Anonymkode: 89790...e8f

• Liker 3
Skrevet

Ser ikke ned på sykepleiere. Har sympati med dem. Tung jobb, ser jeg for meg. Har hørt om noen som jobber med demente, virker som enkelte kan være direkte farlige.

Ubekvem arbeidstid, rare stillingsbrøker osv. Inntekten virker jo grei, men lønna er kanskje lav med tanke på arbeidsmengden og arbeidstiden ?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært mye på sykhuset i ganske mange år - jeg har til gode å treffe en arrogant lege. Jeg har møtt mange leger, og alle har vært like hyggelige. Og du kan ikke si at en lege ikke har mye å gjøre (har en lege i familien)

Og sykepleierne jeg har møtt har også vært hyggelige og flotte mennesker, bortsett fra ei sur gammel røy, som likte å gjøre livet surt for alle rundt seg. Men jeg dømmer ikke andre sykepleiere fordi denne røya var en ufyselig sykepleier. 

Anonymkode: 15ac3...968

Ok, vi har forskjellig opplevelser. Imidlertid er jeg 100 % sikker på at sykepleiere ved sykehus jobber "livet av seg" i forhold til leger.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trodde at respekten hadde økt litt etter korona,men den gang ei.Blir kraftig provosert av at noen sammenligner mitt yrke med barnehagelærer,noe som et oppkunstruert yrke som i bunn og grunn ikke er nødvendig i samfunnet da mor og far er vel så egnet til å ta vare på sine barn frem til skolestart.

Skulle likt å sett dere fordømte bedrevitere ta hånd om alt selv til en skammelig lav lønn med ubekvem arbeidstid.

Det å klage på shaming og shame andre er en dårlig kombinasjon.

Det er mange med mer utdannelse som tjener mindre enn sykepleiere. 

Verden ville ikke vært slik uten sykepleiere. Leger klarer fint å sy rifter etter fødsel. De klarer fint å gi vaksiner og medisiner når en er på sykehus. Har forstått at anestileger også kan gi narkose etc.

At leger ønsker å ha sykepleiere som gjør en del praktiske ting er bare bra, på samme måte som barnehage er bra for foreldre som skal jobbe.

Jeg er klar over at sykepleiere også gjør ting som leger ikke gjør men de eksemplene du gir er ting som leger fint kan gjøre selv.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, anonym 4545 skrev:

Ok, vi har forskjellig opplevelser. Imidlertid er jeg 100 % sikker på at sykepleiere ved sykehus jobber "livet av seg" i forhold til leger.

Jeg jobber som sykepleier på sykehus selv. Ja, det er tunge vakter og ubekvemme arbeidstider, og jeg sier ikke nei takk til høyere lønn. Men legene jobber da jammen de også! For eksempel LIS-en på nattevakt som har ansvar for alle medisinske poster, og som står opptatt i en stans samtidig som fem sykepleiere fra forskjellige poster ringer om diverse akutte tilstander hos diverse andre pasienter.. eller overlegen som skal gå helgevisitt på infeksjonsposten og lungeposten og sannsynligvis også et par andre poster samtidig som vakttelefonen ringer i ett sett fra legevaktsleger eller sykepleiere som har dårlige pasienter som trenger tilsyn..... Joda, legene har nok å gjøre de også. Jeg synes de aller fleste er hyggelige også. Eneste jeg har lagt merke til er at de rekker litt oftere å spise lunsj 😅

Anonymkode: 048f8...91d

• Liker 10
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammenligningen går vel på at pedagogiske ansatte i barnehager har samme lengde på utdannelsen, og det er omtrent samme lønn. 

Sykepleiere er selvsagt nødvendig og de fleste gjør en grei jobb, men det er ikke slik at andre yrker ikke er nødvendige. Alt er en del av det som skal til for å få samfunnet til å gå rundt.

Det hjelper lite med sykepleiere dersom vi ikke har snekkere, murere, rørleggere og andre håndverkere som kan bygge sykehus. Eller barnehageansatte som kan passe på barna til sykepleierne når de er på jobb.

Og mye av det som er sykepleieres oppgaver kan andre også klare. Det gjelder de fleste praktiske yrker. Får man en kort opplæring, vil de fleste klare det enkleste. Eksempelvis kan de fleste klare å koble en enkel kontakt, men man trenger elektriker til å legge opp hele det elektriske anlegget.

Det de fleste som skriver noe negativt om sykepleiere reagerer på, er dette evige maset om dårlig lønn og arbeidstid.

For det første, tjener en sykepleier omtrent medianinntekt i grunnlønn. Lønna er sammenlignbar med lønnen til veldig mange andre yrkesgrupper med tilsvarende lengde på utdannelsen.

For det andre, har sykepleiere svært regulert arbeidstid med tillegg og overtid for arbeid ut over normal arbeidstid. Veldig mange har  gode muligheter for å ta ekstravakter og øke lønna på den måten.

Og for det tredje er arbeidstid og lønn godt kjent for alle som søker sykepleierhøyskolen.

• Liker 5
Skrevet

Du tar feil. Din jobb er like «oppkonstruert» som en barnehagelærers.

Uten sykepleiere ville det bare blitt mer sosialdarwinisme, at de sterke ville klart seg og de svake bukket under, sånn det var før.

Før ville en av familien assistert legen. 

Legen kan fint ta i mot en baby og sy rifter. Og faktisk er jeg ganske sikker på at mannen min ville gjort en mye bedre jobb enn jordmor gjorde med å sy meg etter fødselen.

Man kan lett sette vaksiner selv om man får kjøpt dem på apoteket.

Nei, vi måtte strengt tatt ikke ha gærne demente gamlinger i huset selv om det ikke fantes sykepleiere. Man kunne heller latt dem dø mens de fortsatt hadde litt verdighet inntakt.

Du høres ut som et skikkelig gjennomført utrivelig menneske. Stakkars den pasient som møter på deg. Særlig hvis pasienten er så uheldig å være barnehagelærer.

Du har ikke lavere lønn enn andre med tilsvarende lengde på utdannelsen. 

Du er ikke viktigere enn lærere (ute dem hadde vi snart vært tilbake i steinalderen), politi (uten dem, anarki), bønder (uten dem, ingen mat), butikkansatte (uten dem, ingen distribusjon av mat og andre nødvendige ting), renovasjonsarbeidere, rørlegere, elektrikere etc etc. Du er dog viktigere enn bloggere, frisører og negledesignere, det skal jeg gi deg.

Anonymkode: 24091...454

• Liker 7
Skrevet

Er igrunn dritt lei av alle sånn hyllest greier til sykepleier.  De gjør faktisk ikke en viktigere jobb, den lista er lang over alle de som har stått på nå spesielt under covid-19. 

Bare sutring fra dere

Anonymkode: ccddb...81d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...