AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Har to tidligere barn og har hatt helt greie fødsler med de. Er nå tredjegangs og skal føde et nytt sykehus. Jordmoren som følger meg opp snakker hver gang om at sykehuset jeg skal føde på tilbyr fødsel i badekar og hvor fantastisk det er. Jeg er egentlig ganske lunken og har ikke lyst å føde i et badekar, noe jeg har gitt uttrykk for flere ganger. Men jordmor gir seg ikke og maser fortsatt om badekar, for å lokke meg forrige gang så hun "tilogmed partner får være med opp i badekaret". Altså, bare nei!!! Så nå lurer jeg på, er det virkelig så fantastisk? Jeg har dannet meg et bilde over alt for varmt vann (svett og ubehagelig), blod/slim/avføring i vannet og bare irritasjon over å være våt osv. Anonymkode: 60dcb...d89
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Du trenger jo ikke å bestemme deg nå. Hva om du prøver badekar i starten, det gå meg god hjelp mellom riene til å slappe av,selv om riene var helt pyton, jeg gikk opp når jeg syntes det var nok, og fødte utenfor badekaret. Denne gangen har jeg litt lyst å prøve å føde i Badekar helt ærlig. Men jeg velger å si at jeg vil starte i Badekar i åpningsfasen, også tar vi det deretter. Anonymkode: bde84...893 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Det var utrolig god smertelindring for meg! Jeg gikk fra 5 cm til 10 på ca 20 min, og det fikk meg virkelig til å slappe av. Første fødsel hadde jeg med epidural, så kan ikke sammenlignes men med badekar (jeg fødte ikke oppi, men hadde smertelindrende) så var det avslappende og jeg fikk virkelig kommet meg igjen til pressing. Riene føltes ikke så kraftfulle i det hele tatt. Anonymkode: 262d2...db7 3
Splittbinders Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Jeg har ingen erfaring med badekar men hadde litt "motsatt" opplevelse - jeg _ville_ gjerne føde andremann i badekar. Fødestua hadde badekar så de satt igang med å tappe det. Og så ble det masse kål med at de måtte følge med på ditt og datt og vips hadde jeg masse apparater kobla på meg. Og innen de tok det av igjen, var vannet for kaldt... . Så altså - det går jo sjelden som man planlegger uansett. Og det vet jo jordmor. Og helt sikkert du også 😉 Partner i badekar?? Ehhh... nei i ALLE FALL ikke da, hadde jeg tenkt. Haha... Lykke til uansett hva det blir!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Jeg satt i badekar en stund under andre fødsel. Syntes det var veldig godt, men da jeg begynte å nærme meg 7-8 cm så ble det så vondt at jeg måtte bevege meg mer enn jeg fikk til i badekaret, så da måtte jeg opp. Anonymkode: 7ebe0...534 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du trenger jo ikke å bestemme deg nå. Hva om du prøver badekar i starten, det gå meg god hjelp mellom riene til å slappe av,selv om riene var helt pyton, jeg gikk opp når jeg syntes det var nok, og fødte utenfor badekaret. Denne gangen har jeg litt lyst å prøve å føde i Badekar helt ærlig. Men jeg velger å si at jeg vil starte i Badekar i åpningsfasen, også tar vi det deretter. Anonymkode: bde84...893 Akkurat sånn hadde jeg det med første fødsel og ønsket å føde i badekaret med nr 2. Men da gikk det så fort at jeg aldri kom meg oppi karet 🤪 Anonymkode: 801e9...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Jordmor kan selvfølgelig ikke bestemme det for deg. Selv ønsket jeg å føde nr 2 i badekar, men jordmor sa hele tiden at jeg hadde såå god tid. Da de endelig skulle fylle karet ble hjertelyden til baby dårlig og jeg måtte presse, så rakk aldri å komme meg oppi🙈 ville aldri hatt med mannen i badekaret da Anonymkode: 93760...92e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Jeg syntes badekar var noe herk. Hadde ingen plass å spenne fra/holde meg når riene kom. Kan godt være det lindret smertene litt, men jeg er i alle fall sjeleglad jeg etter hvert droppa det og fikk epidural i stedet. Anonymkode: f5c9d...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Tror badekar under fødsel er noe man enten elsker eller hater. Jeg hadde mulighet til å benytte badekar under første fødsel, men det fristet ikke en plass. Alt for sterke rier, skulle noe hjelpe så måtte det bli epidural. Andre fødsel var enda verre. Jeg har ikke slike fødsler som er forenlig med å ligge å duppe i vannet med telys rundt meg mens jeg fokuserer på pusten, har jeg skjønt 🤪 Anonymkode: 13dcb...362 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Jeg fødte førstemann i vanlig fødeseng, og gjennom 27 timer med rier fantaserte jeg helt vilt etter å føde i badekar (jeg fødte uten smertelindring). De hadde ikke fødebadekar på sykehuset, kun badekar til smertelindring (og det hadde ikke jeg tilgang på). Så da jeg ble gravid igjen, kontaktet jeg sykehuset for å pushe litt på med dette angående fødekar. Og joda, de planla å installere et i løpet av den måneden jeg skulle føde - tilfeldigvis. Da jeg kom inn for å føde hadde karet akkurat blitt satt opp, og jeg ble den første som fødte i det. Og for en fantastisk og rolig fødsel det ble, med en smertelindring som kjentes over hele kroppen. Jeg kunne flyte rundt og ta riene på en helt annen måte enn jeg kunne i senga, og da babyen min kom ut, dro jeg henne ut av meg og opp på brystet mitt 🥰 Det var en helt vanvittig spesiell opplevelse, og skulle jeg hatt flere barn, hadde det definitivt blitt i badekar igjen 😍 Anonymkode: d6874...c98 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Hadde glatt født i badekar igjen! Helt fantastisk følelse! Jeg hadde hele tiden mulighet til å si fra om jeg ville opp og ha epidural, men kjente aldri behovet. Så utroolig deilig å bare flyte rundt og ikke kjenne press noe sted på kroppen. Samboer etterfylte varmt vann så det ikke ble kaldt. Og alt "der nede" ble veldig mykt. Kjente ikke hodet i åpningen og fikk ingen rifter. Nå har jeg flyttet, og sykehuset jeg skal føde på nå tilbyr kun badekar til smertelindring, men ikke vannfødsel. Utrolig synd. Jordmor kan jo ikke presse og mase på deg om hvordan du skal føde. Men hun mener nok bare godt! Personlig vil jeg anbefale å prøve om du får tilbudet. Kan alltids bare gå opp igjen og få annen smertelindring Anonymkode: 7da89...930 2
Kanutte Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Jeg fødte sistemann i badekar. Men han kom i det jeg gikk oppi (vi var 33 min på sykehuset før han var ute). Fin opplevelse, men vet jo ikke hvordan det er under åpningsriene. Du følger dine ønsker.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 Dere som fødte i badekar, hvordan var det med blod og gørr? Fløt det ting i vannet, eller var det rent? Anonymkode: bdc35...368
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 Jeg var fast bestemt på at jeg ville føde i badekar, men det ga meg ingenting. Det lindret ikke riene, og jeg følte at jeg ikke klarte å slappe av da jeg fløt så veldig oppi der. Anonymkode: 07639...1f4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 Prøvde badekar med førstemann og må si meg enig i at det var noe herk. I det ene øyeblikket var det for varmt og i det andre for kaldt. Dusjen lindra litt, men så renner plutselig badekaret over midt i ei rie🥴 og håret en eneste stor blaut floke.. og lite bevegelsesfrihet - jeg liker best å stå under riene. Så med andremann ble badekaret droppet helt 😊 Gjør det du selv har lyst til. Hvis det frister med badekar så kan du jo prøve det, og hvis du ikke liker det kan du jo bare gå opp igjen. Anonymkode: b09a6...ac1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 Noe så ekkelt. Sitte å bade i sin egen avføring og annet gørr Anonymkode: 3d11e...49f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 På 22.8.2020 den 10.43, AnonymBruker skrev: Noe så ekkelt. Sitte å bade i sin egen avføring og annet gørr Anonymkode: 3d11e...49f Dette tar sikkert høy prio når du er i full fødsel og alt gjør vondt 😂 Anonymkode: 8fb38...800 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 Jeg var i badekar noen timer, og det var som himmelen for meg. Men kunne ikke fortsette der pga uforutsette komplikasjoner. Kan godt tenke meg å prøve det igjen. Jeg tenkte ganske likt som deg før fødsel, men når jeg stod i det så gjorde jeg bare alt jordmor sa😂 Anonymkode: 397f6...ab1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #19 Skrevet 23. august 2020 På 22.8.2020 den 9.41, AnonymBruker skrev: Dere som fødte i badekar, hvordan var det med blod og gørr? Fløt det ting i vannet, eller var det rent? Anonymkode: bdc35...368 Blodet kom ikke før etter ungen var ute. Lå ikke i blodig og skittent vann i timesvis akkurat. Etter jeg kom opp vasket de av meg og tørket meg. Fikk dusje etterpå. Følte ikke det var noe ekkelt.. men så er jeg svært lite forfengelig og brur meg lite om slikt uansett da Anonymkode: 7da89...930 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 På 22.8.2020 den 9.41, AnonymBruker skrev: Dere som fødte i badekar, hvordan var det med blod og gørr? Fløt det ting i vannet, eller var det rent? Anonymkode: bdc35...368 Etter at ungen kom ut var det bokstavelig talt et blodbad. 🙈 Anonymkode: 30334...7bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå