AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Barnet er snart tre år. Vi har ammet hele veien, inkludert amming etter tannpuss på kveld, og evt. ved oppvåkning på natt. Totalt kanskje en halvtime med amming. Har lest denne, https://ammehjelpen.no/tannhelse-og-amming/ og tenkt at siden barnet mitt ellers får pusset tennene på kveld (riktignok etter mye kamp) og spiser stort sett sunt, så er ikke hull i tennene noe å være redd for. Det står jo i artikkelen at hvis tennene er rene gir ikke amming hull? Så faller plutselig en stor bit av tanna av. Og ved sjekk hos tannlegen, viser det seg store brune hull i overkjeven bak fortenner, og bak tennene på siden. Som har kommet av sukkeret i melken barnet drikker ved amming. Jeg er helt forskrekket. Tannlegen penslet med fluor. Vi sluttet med nattamming tvert, og pusser enda nøyere. Behandlingen er bare å vente og se, følge med om det utvikler seg byller i tannkjøttet. Vi skal tilbake om 2 mnd. Det er jo fryktelig lenge når hullene allerede er så store og brune at de sees med det blotte øye? Og når en halv tann faktisk faller av! Barnet er så lite at borring må gjøres i narkose, eller fjerning av tenner, som også må gjøres i narkose. Leste at trekking av melketenner kan gjøre at de nye tennene kan utvikles skjevt! Er det virkelig ingenting annet som kan gjøres? Går det ikke an å stoppe utviklingen av karies med fissurforsegling selv om barnet er så lite? Anonymkode: 556f0...231
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Oi, dette er ganske drøyt. Dere har ikke sett de store brune hullene før etter dere var hos tannlegen med henne? Var du blind for det fram til da? Greit at barn kan få hull, men dette er et av de verste tilfellene jeg har hørt om😧 Anonymkode: f86c6...b33 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, dette er ganske drøyt. Dere har ikke sett de store brune hullene før etter dere var hos tannlegen med henne? Var du blind for det fram til da? Greit at barn kan få hull, men dette er et av de verste tilfellene jeg har hørt om😧 Anonymkode: f86c6...b33 Hun sier jo at det er på baksiden av fortennene. Det er jo helt umulig å se inn i en så liten munn, og særlig bak tennene. Tannlegen har det lille speilet på pinne som gjør det enklere. Føler med deg Ts. Dette høres helt vilt ut. Jeg tror ikke det er normalt å få så alvorlig karies av litt nattamming, kan det være pga medisiner eller noe sånt? Anonymkode: 9e131...991 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Vi hadde det samme her i huset. Fikk beskjed om å komme tilbake om barnet fikk tannverk, det måtte vi når barnet var 4 år og barnet måtte trekke en tann. Det gikk helt fint! Selvfølgelig ikke optimalt, men barnet hadde en god opplevelse hos tannlegen og fikkkjempe god behandling. Jeg hadde kjempe dårlig samvittighet og ville begynne å grine. Alle snakker om hvor bra amming er og at brystmelk ikke skader tennene. Eneste du kan i denne situasjonen er å gjøre det som er best for barnet og ta lærdom ved evt. Fremtidige barn. Lykke til. Du er en fantastisk mamma og kjempe sterk som har klart å amme i 3 år. Det er kjempe store helsegevinster med det. Anonymkode: 42b40...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lykke til. Du er en fantastisk mamma og kjempe sterk som har klart å amme i 3 år. Det er kjempe store helsegevinster med det. Anonymkode: 42b40...6ad Ikke for å være slem. Dette høres ut som En forferdelig situasjon og ts har min fulle sympati. Men hva er de kjempestore helsegevinstene ved amming i 3 år? Anonymkode: 8b024...969 13
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, dette er ganske drøyt. Dere har ikke sett de store brune hullene før etter dere var hos tannlegen med henne? Var du blind for det fram til da? Greit at barn kan få hull, men dette er et av de verste tilfellene jeg har hørt om😧 Anonymkode: f86c6...b33 Ja, vi var blinde for det. Både mitt og mannen sitt hode er for stort ift å stikke det inn i munnen til barnet for å se baksiden av tennene. De er fine og hvite på fremsiden. Anonymkode: 556f0...231
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Hvor i all verden er logikken i at brystmelk ikke skal skade tennene? Det er da det samme for karies hvor matrestene kommer fra, mat er mat om det er kumelk eller pupp... Det er litt av en myte i samme kategori som at amming beskytter mot graviditet.... Anonymkode: baed8...6a1 12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å være slem. Dette høres ut som En forferdelig situasjon og ts har min fulle sympati. Men hva er de kjempestore helsegevinstene ved amming i 3 år? Anonymkode: 8b024...969 Fordelen er at vi har hatt svært rolige netter fordi barnet roes så fort av amming. Vi har ikke hatt noen form for søvnmangel noen av oss. I tillegg har det vært veldig koselig. Men denne tråden handler ikke om amming, men om behandling av alvorlig karies for små barn nå når det dessverre har oppstått. Anonymkode: 556f0...231 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Ber om at dere som skriver inn ikke kommenterer om amming, men om tannbehandling. Evt. erfaringer med dette. Hilsen ts Anonymkode: 556f0...231
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Like erfaringer her, på en måte. Barnet fikk tenner uten emalje på, da var vi første gang hos tannlegen, ingen ting vi kan gjøre med melketenner. Hull komm etterhvert. 3 åring fikk trukket tenner, gikk helt fint. Men alle tenner utenom de uten emalje er kjempe fine. Så jeg ser ikke helt at nattamming eller dårlig tannhygiene eller ernæring er saken, og det bekrefter både tannlege og helsestasjon. Men vi har følt oss dårlig vi også. Anonymkode: 4b0b4...964 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Vel, de kan forsegle tennene, men da må man først fjerne karies (bore) ellers hjelper det lite. Forsegling kan beskytte lett angrepne steder, men annet enn hyppig oppfølging og trekking er det faktisk ikke noe mer dere kan gjøre. Ærlig talt synes jeg slike artikler burde opplyse om at de faktisk ikke vet konsekvensene av langvarig nattamming, for det snakkes jo vitterlig om mindre barn enn 3 åringer. I tillegg kommer det jo ganske tydelig frem at barns øvrige kosthold har betydning og jo eldre de er jo mer vanlig spiser de og morsmelk beskytter altså ikke mot alt i evig tid... Anonymkode: baed8...6a1 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Fissurforsegling kan bare gjøres på friske tenner. Så hvis det allerede er karies så er det for sent. Ellers må du bare gjøre som tannlegen sier. Fluorlakk kan legges på igjen. Anonymkode: da014...478
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fissurforsegling kan bare gjøres på friske tenner. Så hvis det allerede er karies så er det for sent. Ellers må du bare gjøre som tannlegen sier. Fluorlakk kan legges på igjen. Anonymkode: da014...478 Antar det er fluorlakk tannlegen la på da hun sa at hun penslet tennene med fluor? Hvor lenge ligger denne fluoren? Synes det er lenge å vente i 2 mnd for neste time. Hun sa at enten får man stoppet kariesutviklingen, eller at den blir "kronisk". Så vidt jeg skjønte henne betyr kronisk at kariesutviklingen stopper opp og at det iallefall ikke blir verre. Hilsen ts Anonymkode: 556f0...231
GammelKaktus Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 Så store barn bør man ikke amme etter at man har pusset tennene... Når det er sagt så høres jo dette helt ekstremt ut, hvordan har det gått seg til at dere ikke har lagt merke til dette? Man ser jo fort om det er misfaarging og hull?? Er dere sikre på at dette ikke er tenner som har emaljefeil? Og man trenger da ikke å stikke hodet inn i kjeften på barnet for å ta en sjekk, har alltid klart så se på tennene til guttungen jeg uten at det har vært et problem, er jo kjempeviktig å følge med på slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev: Så store barn bør man ikke amme etter at man har pusset tennene... Når det er sagt så høres jo dette helt ekstremt ut, hvordan har det gått seg til at dere ikke har lagt merke til dette? Man ser jo fort om det er misfaarging og hull?? Er dere sikre på at dette ikke er tenner som har emaljefeil? Og man trenger da ikke å stikke hodet inn i kjeften på barnet for å ta en sjekk, har alltid klart så se på tennene til guttungen jeg uten at det har vært et problem, er jo kjempeviktig å følge med på slikt. Klandring hjelper ikke, FrøkenMånestråle. Anonymkode: 556f0...231 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antar det er fluorlakk tannlegen la på da hun sa at hun penslet tennene med fluor? Hvor lenge ligger denne fluoren? Synes det er lenge å vente i 2 mnd for neste time. Hun sa at enten får man stoppet kariesutviklingen, eller at den blir "kronisk". Så vidt jeg skjønte henne betyr kronisk at kariesutviklingen stopper opp og at det iallefall ikke blir verre. Hilsen ts Anonymkode: 556f0...231 Ja det er fluorlakk dere har fått. Hvor lenge det varer? Ja si det... det forsvinner jo etterhvert. Be om påfyll når dere kommer inn igjen. To måneder er ikke lenge. Synes det virker som dere får god oppfølging. Anonymkode: da014...478 2
skruf Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 Melketenner er svakere i emaljen i voksentenner, så det at barnet har så kraftig tilfelle av karies nå trenger heldigvis ikke bety at det vil være samme tilstand for de permanente tennene når de dukker opp. Mange barn har i tillegg ekstra svake tenner, så pust med magen og prøv å ikke ha altfor dårlig samvittighet Ts, du handlet i god tro utifra hva du har lest om nattamming. Nå er ungen under behandling og blir oppfulgt, så jeg vil tro at hvis dette utvikler seg mere så vil tannlegen ta grep sånn at tilstanden til melketennene ikke ødelegger de kommende permanente tennene. Når et så alvorlig tilfelle av karies først skulle oppstå så er det bedre at det skjedde nå med melketennene og ikke med de permanente tennene I verste fall så blir det å trekke de tennene som er verst angrepet, og det er veldig vanlig å gjøre det i narkose på så små barn sånn at de ikke opplever trekking som traumatisk som igjen kan gi alvorlig tannlegeskrekk og vegring mot å pusse tenner. Jeg jobbet i mange år på barneavd, og det var veldig vanlig at så små barn ble innlagt for tanntrekking i narkose. Inn på avd om morgenen og ut igjen etter oppvåkning når de ble i god form igjen etter narkosen. Og det er vanligere enn du tror, så værsåsnill å ikke klandre deg selv for dette Hvis tennene til barnet står tett så bør dere begynne med tanntråd. Litt knølete til så små barn, men man får kjøpt tanntråd som man fester på en tannkostlignende sak som gjør det lettere å komme til. Vi måtte begynne tidlig med tanntråd til yngste her i huset nettopp pga tette tenner og begynnende hull. Så selv om dere har pusset overflatene på tennene hver kveld så kan det fortsatt være rester mellom tennene Likedan bør dere gi fluortablett. Vi fikk tips av tannlege om å kjøpe fluortablett med svakere styrke og gi en tablett morgen og en tablett kveld i stedet for en tablett hver kveld med den dosen som skal gi iht alder. Bedre for tannhelsen med fluor to ganger daglig enn en. De fleste barn elsker fluortabletter, de finnes i mange ulike smaker. Vi brukte det som «belønning» for å ha vært flink til å pusse uten vill kamp og vræling Hvis ungen drikker juice eller noe annet surt til kvelds eller frokost så bør dere vente 30min før dere pusser pga syren Personlig så ville jeg valgt å trekke før barnet får smerter, sånn at barnet ikke får negative assosiasjon til tenner og tannhelse. Oppstår det byll på tannkjøttet så betyr det at angrepet har nådd helt til nerven, jeg tror ikke jeg ville ha ventet så lenge før tanntrekking, ikke på melketenner. Bedre å være i forkant Sønnen til kusinen min måtte trekke alle fortennene da han var på samme alder som barnet ditt (i dette tilfellet så var det pga foreldrene hadde null peiling og lot barnet få tåteflaske med sukkerholdig saft døgnet rundt, i tillegg var de ikke nøye med tannpuss pga de mente det var ikke så nøye siden melketennene skulle felles tilslutt uansett) pga tennene var helt råtne. Var bare brune stubber, så skikkelig ille. Men selv med et så alvorlig tilfelle så ble det ingen skader på de permanente tennene. Gutten er i dag voksen og har fine hvite tenner 3
GammelKaktus Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klandring hjelper ikke, FrøkenMånestråle. Anonymkode: 556f0...231 Vel, anonymbruker jeg klandrer ikke for jeg spør oppriktig, skjønner ikke hvordan man ikke har lagt merke til det. Derfor jeg lurer på om det er emaljefeil for det har jentungen til en venninne og det kom "ut av det blå". 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 18 minutter siden, skruf skrev: Melketenner er svakere i emaljen i voksentenner, så det at barnet har så kraftig tilfelle av karies nå trenger heldigvis ikke bety at det vil være samme tilstand for de permanente tennene når de dukker opp. Mange barn har i tillegg ekstra svake tenner, så pust med magen og prøv å ikke ha altfor dårlig samvittighet Ts, du handlet i god tro utifra hva du har lest om nattamming. Nå er ungen under behandling og blir oppfulgt, så jeg vil tro at hvis dette utvikler seg mere så vil tannlegen ta grep sånn at tilstanden til melketennene ikke ødelegger de kommende permanente tennene. Når et så alvorlig tilfelle av karies først skulle oppstå så er det bedre at det skjedde nå med melketennene og ikke med de permanente tennene I verste fall så blir det å trekke de tennene som er verst angrepet, og det er veldig vanlig å gjøre det i narkose på så små barn sånn at de ikke opplever trekking som traumatisk som igjen kan gi alvorlig tannlegeskrekk og vegring mot å pusse tenner. Jeg jobbet i mange år på barneavd, og det var veldig vanlig at så små barn ble innlagt for tanntrekking i narkose. Inn på avd om morgenen og ut igjen etter oppvåkning når de ble i god form igjen etter narkosen. Og det er vanligere enn du tror, så værsåsnill å ikke klandre deg selv for dette Hvis tennene til barnet står tett så bør dere begynne med tanntråd. Litt knølete til så små barn, men man får kjøpt tanntråd som man fester på en tannkostlignende sak som gjør det lettere å komme til. Vi måtte begynne tidlig med tanntråd til yngste her i huset nettopp pga tette tenner og begynnende hull. Så selv om dere har pusset overflatene på tennene hver kveld så kan det fortsatt være rester mellom tennene Likedan bør dere gi fluortablett. Vi fikk tips av tannlege om å kjøpe fluortablett med svakere styrke og gi en tablett morgen og en tablett kveld i stedet for en tablett hver kveld med den dosen som skal gi iht alder. Bedre for tannhelsen med fluor to ganger daglig enn en. De fleste barn elsker fluortabletter, de finnes i mange ulike smaker. Vi brukte det som «belønning» for å ha vært flink til å pusse uten vill kamp og vræling Hvis ungen drikker juice eller noe annet surt til kvelds eller frokost så bør dere vente 30min før dere pusser pga syren Personlig så ville jeg valgt å trekke før barnet får smerter, sånn at barnet ikke får negative assosiasjon til tenner og tannhelse. Oppstår det byll på tannkjøttet så betyr det at angrepet har nådd helt til nerven, jeg tror ikke jeg ville ha ventet så lenge før tanntrekking, ikke på melketenner. Bedre å være i forkant Sønnen til kusinen min måtte trekke alle fortennene da han var på samme alder som barnet ditt (i dette tilfellet så var det pga foreldrene hadde null peiling og lot barnet få tåteflaske med sukkerholdig saft døgnet rundt, i tillegg var de ikke nøye med tannpuss pga de mente det var ikke så nøye siden melketennene skulle felles tilslutt uansett) pga tennene var helt råtne. Var bare brune stubber, så skikkelig ille. Men selv med et så alvorlig tilfelle så ble det ingen skader på de permanente tennene. Gutten er i dag voksen og har fine hvite tenner Tusen takk for fint innlegg! Hilsen ts Anonymkode: 556f0...231 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 7 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Vel, anonymbruker jeg klandrer ikke for jeg spør oppriktig, skjønner ikke hvordan man ikke har lagt merke til det. Derfor jeg lurer på om det er emaljefeil for det har jentungen til en venninne og det kom "ut av det blå". Tannlegen sa ingenting om emaljefeil Anonymkode: 556f0...231
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå