Gå til innhold

Må jeg godta å sitte i baksetet på bilen, mens barnet skal sitte i fremsetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Hadde du blitt irritert om barnet på 10 år prøver seg og sette seg i fremsetet, mens du som voksen må sitte i baksetet mens samboer kjører bilen? Er jeg helt bak mål når jeg reagerer på dette? For meg så er det en gylden regel at barna skal sitte i baksetet. Har også fått sure reaksjoner når barnet må sitte i baksetet, fordi den voksne skal sitte fremme. Det var ikke sånn før, men etter at vi tullet og lot far sitte i baksetet mens barnet satt forran så har på en måte barnet tatt «hele hånden» og nesten forventet at sånn er det nå. Blir litt irritert jeg egt.. Det er en liten bagatell ja, men i min verden og oppvekst så er dette en gylden regel.. 

Anonymkode: bc973...4e6

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har lært forskjellige regler. Har det så mye og si egentlig? Herregud..  dj trenger ikke skrive to tråder, tror alle er enige om at det betyr ikke noe 

Anonymkode: 1c781...9bf

• Liker 3
Skrevet

Det er du som er voksen og bestemmer. Er vel ikke noe å irritere seg over. Forklar for 10 åringen hvordan det er. 

Anonymkode: c1e8b...d09

• Liker 36
Skrevet

Spiller ingen rolle om jeg sitter fremme eller bak. Ingen kampsak for meg det der 

Anonymkode: 6c741...a88

• Liker 5
Skrevet

Det er naturlig at den som er høyest sitter foran. 

Anonymkode: 476c1...639

• Liker 15
Skrevet

Enig med deg. De voksne sitter foran, og det gjorde jeg veldig klart for sønnen min da han fortalte at han kranglet med stemoren om det.

Anonymkode: 6435d...022

• Liker 42
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt irritert for at han prøvde seg nei, det er jo ikke noe å bli irritert for? Jeg hadde bare sagt at det er min plass, du må sette deg bak. Jeg lar min 9-åring sitte foran av og til, men ikke fast, og det er jeg som bestemmer når.

Anonymkode: 0a22c...f93

• Liker 23
Skrevet

Samme problemet med 9 åringen til samboer. Han var vandt med å sitte foran. Jeg følte meg som en liten unge når jeg måtte sitte bak. Voksne sitter foran sammen og ungene bak. 
Ganske vanlig spør du meg 

Anonymkode: dd314...c3a

• Liker 14
Skrevet

Et barn har ingenting i forsetet å gjøre uten at det MÅ sitte der. Det er ikke trygt for barn i forsetet med airbag! Mange foreldre slurver dessverre der!

Anonymkode: 7887f...97d

• Liker 21
Skrevet

Hadde ikke blitt irritert, nei, men jeg hadde sagt at barnet måtte sette seg på plassen sin bak. «Ja, det var artig sist gang når vi tulla om at pappa måtte sitte bak, men det betyr ikke at det skal være sånn ofte. De voksne sitter foran, og barna bak. Det er mye tryggere i baksetet, så jeg vil mye heller ha deg der.»

Anonymkode: 24d4d...78c

• Liker 26
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier. Hadde du blitt irritert om barnet på 10 år prøver seg og sette seg i fremsetet, mens du som voksen må sitte i baksetet mens samboer kjører bilen? Er jeg helt bak mål når jeg reagerer på dette? For meg så er det en gylden regel at barna skal sitte i baksetet. Har også fått sure reaksjoner når barnet må sitte i baksetet, fordi den voksne skal sitte fremme. Det var ikke sånn før, men etter at vi tullet og lot far sitte i baksetet mens barnet satt forran så har på en måte barnet tatt «hele hånden» og nesten forventet at sånn er det nå. Blir litt irritert jeg egt.. Det er en liten bagatell ja, men i min verden og oppvekst så er dette en gylden regel.. 

Anonymkode: bc973...4e6

Eneste jeg hadde hatt problem med er at jeg trodde ikke 10 åringer hadde lov til å sitte foran. Er det ikke 12 års grense på det da 🤔

Anonymkode: b152d...509

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig sitter barnet bak. Hadde ikke giddet å diskutere en gang.

Anonymkode: 617b7...6c7

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er naturlig at den som er høyest sitter foran. 

Anonymkode: 476c1...639

Ha ha, helt uaktuelt. Jeg er 160, ganske uaktuelt å skulle bli forvist til baksetet som et barn så snart et av barna blir høyere enn meg.

Anonymkode: 3527e...0e2

• Liker 21
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha ha, helt uaktuelt. Jeg er 160, ganske uaktuelt å skulle bli forvist til baksetet som et barn så snart et av barna blir høyere enn meg.

Anonymkode: 3527e...0e2

Min mor er 148 og jeg vokste forbi henne i syvende klasse. Det var vel en grunn til at regelen var at «de voksne» istedenfor «de høyeste» sitter foran hos oss 😂

Anonymkode: 24d4d...78c

• Liker 16
Skrevet

Du har rett. Barn på 10 år har ingenting i framsetet å gjere. Punktum. Barn på 10 år må gjerne bli irritert over det, men det gjer vel ingenting? Sånn er livet.

• Liker 13
Skrevet

I overført betydning så sitter barnet i førersetet. 
vil tippe at dette gjelder i svært mange andre aspekter Av barnets liv og. 
barn i dag er konger og dronninger som får styre hele familien. 
blir kvalm!! 
sett ungen bak!!! 

Anonymkode: 3d85e...360

• Liker 21
Skrevet

Her prøver også 9-åringen seg litt, men at hun prøver seg er jo ingenting å irritere seg over. Det er jo vi som bestemmer, og noen ganger får hun lov, men for det meste må hun sitte bak. Men jeg mistenker at hun stort sett alltid får sitte foran hos besteforeldre. 

Anonymkode: e91b2...d8d

• Liker 1
Skrevet

Det er tryggest for barn å sitte bak

Anonymkode: 77899...245

• Liker 1
Skrevet

Jeg er egentlig nokså slækk, men når jeg kjører får ikke barn under 12 år sitte framme, der er jeg overraskende streng!

Når mannen kjører, så sitter selvsagt jeg framme, noe annet ville vært totalt uaktuelt. Det har med maktforholdet i familien å gjøre, at det er vi voksne som bestemmer. Sitter tenåringen framme, og vi plukker opp en voksen passasjer, så må han i baksetet og den voksne framme. Det handler om å lære seg respekt for andre.

Anonymkode: 207ad...dab

• Liker 10
Skrevet

Helle måne 😳 Lar du en 10-åring styre livet ditt ellers også? Om dere begge er barn kan jeg forstå dette, men som voksen/forelder er det selvsagt du som bestemmer. Ungene skal som generell regel sitte bak. Det er mye tryggere. Lær deg å sette grenser for hva du og barnet bestemmer.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...