Gå til innhold

Hvorfor koster rekkehus i en drittby som Trondheim over 5 mill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt utrolige priser. Rekkehus går for mange millioner i en by som Trondheim som ikke engang har arbeidsplasser som gir gode lønninger. Hvorfor har det blitt så galt i Norge?

Anonymkode: 8ba19...f65

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øhm, har du hørt om HEMIT eller Equinor liksom

Anonymkode: edeb2...b11

• Liker 5
Skrevet

Markedet er tydeligvis uenig med deg TS.

Anonymkode: e5c75...c50

• Liker 32
  • Hjerte 1
Skrevet

Trondheim er jo ca. 20.000 kr billigere per kvm enn Oslo.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Fult muleg å få pen leililghet i Trondheim til under 5 mill.     Men, skal ein bo i sentrum  må ein rekne med å betale minst 5 mill.   

Skrevet

Trondheim er da ganske fint for ingeniører, siv.ing og elektroingeniører. Er man professor har man ganske gode arbeidsforhold på NTNU. Kanskje ikke det beste stedet for stortingspolitikere som forventer å spise middag hjemme kl 16 hver dag, men ellers er det et ganske balansert arbeidsmarked. 

• Liker 8
Skrevet

Enig med deg, TS. Her i Trondheim er det mange statsansatte. Jeg er selv en av dem. Det er høy konkurranse på arbeidsmarkedet pga at NTNU er så stort her, med mange høyt utdannede, men få arbeidsplasser. Hvis man prøver å få mer lønn, sier sjefen at det eneste man kan gjøre er å bytte jobb, for det er så mange nyutdannede i kø for å ta over hvis du ikke er interessert i jobben din.

Blir overrasket over når folk her på KG mener at 500 000 er lav lønn for høyt utdannede. På jobben min tjener jeg akkurat 500 000, mastergrad med 15 års ansiennitet. Ingen av mine kolleger tjener mer enn dette. Mens de jeg kjenner i Oslo og omegn tjener MYE mer i samme type jobb. Det er ikke så mye billigere å bo her at det forsvarer sammenhengen mellom inntekt og huspriser.

Vi bor i tomannsbolig til 5 mill. Har ikke sjangs til å få råd til enebolig når både jeg og mannen min jobber i staten.

Anonymkode: f6f99...5a9

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir overrasket over når folk her på KG mener at 500 000 er lav lønn for høyt utdannede.

450-500 er ganske standard begynnerlønn for folk med master innen de fleste fagområder i dag. 

Hvis du har 500 med master og 15 år ansiennitet tjener du lite.

Anonymkode: 5b92a...5d0

• Liker 10
Skrevet

Fordi bolig er den nye oljen. Stadig økende boligpriser er det vi skal leve av fremover.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor i tomannsbolig til 5 mill. Har ikke sjangs til å få råd til enebolig når både jeg og mannen min jobber i staten.

De færreste som bor i en større by bor i enebolig. Det er jo ikke plass til at alle skal ha eget hus med hage. Du får flytte ut av byen om slikt er viktig

Anonymkode: 4a245...d7d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil du egentlig bo i denne drittbyen da?

Anonymkode: 77a89...aec

• Liker 11
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, TS. Her i Trondheim er det mange statsansatte. Jeg er selv en av dem. Det er høy konkurranse på arbeidsmarkedet pga at NTNU er så stort her, med mange høyt utdannede, men få arbeidsplasser. Hvis man prøver å få mer lønn, sier sjefen at det eneste man kan gjøre er å bytte jobb, for det er så mange nyutdannede i kø for å ta over hvis du ikke er interessert i jobben din.

Blir overrasket over når folk her på KG mener at 500 000 er lav lønn for høyt utdannede. På jobben min tjener jeg akkurat 500 000, mastergrad med 15 års ansiennitet. Ingen av mine kolleger tjener mer enn dette. Mens de jeg kjenner i Oslo og omegn tjener MYE mer i samme type jobb. Det er ikke så mye billigere å bo her at det forsvarer sammenhengen mellom inntekt og huspriser.

Mens jeg jobber med kundeservice og har en mann som er statlig ansatt og har null problemer med å hverken bo i enebolig eller bygge hus i samme by så her tenker jeg det er dårlig økonomisk planlegging som er saken din. 

Anonymkode: 4995d...588

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

På jobben min tjener jeg akkurat 500 000, mastergrad med 15 års ansiennitet

Mastergrad i hva? Og hvilket yrke? 

Ifølge Teknas lønnsstatistikk mangler du noen hundretusner på årslønnen. Men det avhenger selvfølgelig av utdanning og stilling. Nyutdannede ingeniører i anleggsbransjen sniffer på 500k i årslønn... 

image.thumb.png.2b3aa9bf4f662ecfaff657d05d9f8f71.png

Skrevet

ts mener Trondheim er en drittby? 

Jeg synes at Trondheim er en fantastisk by.

Det er synd at det kan virke som Trondheim gir mer til studenter enn de fastboende mtp. det store antallet studentboliger som bygges. Flere hundre millioner ble bevilget av staten og det gir flere hundre flere studentboliger i Trondheim. En ting er sikkert: Trondheim er, og vil alltid være, en studentby.

Snittprisen for 20 kvadratmeter i Trondheim var i følge SSB over 7000 kr, og dette er ikke inklusive evt. strøm. Det er nok en grunn til at de fleste studenter velger kollektiv eller bor hos Sit, for ikke å snakke om de som tar seg deltidsjobb for å finansiere bedre bolig.

Jeg kjenner selv personer som selv med hjelp fra foreldre måtte ta til takke med en leilighet for å stifte familie, for et rekkehus ble for dyrt for dem. Vi ser på oss selv som rik middelklasse, men mange bader i 30+ års boliggjeld.

Anonymkode: ca347...557

• Liker 7
Skrevet
På 21.8.2020 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også staten, 500 000 er begynnerlønn for meg med master. Har 570 000 nå da, etter tre år. 

Jeg elsker Trondheim, vil aldri bo noe annet sted. Vi har rekkehus til 4,5 mill, er fornøyd med det vi 😊

Anonymkode: 73bfe...443

• Liker 4
Skrevet

Hallo, Trondheim er ikke en drittby. Elsker Trondheim. 

Anonymkode: 17aed...00f

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, Trondheim er ikke en drittby. Elsker Trondheim. 

Anonymkode: 17aed...00f

Hvor i Trondheim er det fint å bo da... ?

Anonymkode: 79c5d...6bb

• Liker 1
Skrevet

Vi har rekkehus til 5,5. Drittbyen Trheim klarer seg fint uten deg om du ikke har råd til å bo her 😁

Anonymkode: ea690...cea

• Liker 8
Skrevet
På 21.8.2020 den 0.52, AnonymBruker skrev:

Helt utrolige priser. Rekkehus går for mange millioner i en by som Trondheim som ikke engang har arbeidsplasser som gir gode lønninger. Hvorfor har det blitt så galt i Norge?

Anonymkode: 8ba19...f65

Hvorfor vil man bo i en by som man omtaler som drittby? Hva med å bo et annet sted? 
Jeg bor i Oslo og her så må du ut med 8 millioner (på akkurat her jeg bor i Oslo) for å få et rekkehus. Eneboliger koster jo selvfølgelig mange flere millioner enn det. :) 

Anonymkode: 197e4...b24

• Liker 6
Skrevet

Rekkehus er generelt overpriset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...