Gå til innhold

Begynner å bli seriøst..

G.A.

Anbefalte innlegg

Har vært hos gyn. og tatt en undersøkelse i dag. 6 måneder og 3 doble pergokurer uten resultat, siden sist gang.

Føler at når begynner denne prøvingen å bli ganske seriøs, det er ikke lenger bare uskyldig moro lenger. Begynner å bli sliten rett og slett..

Og det ble heller ikke bedre når legen i dag fant en 4 cm stor cyste som ikke var der for 6 mnd siden.. Og spør senere 'Har dere pratet om prøverør?'

Skal også sjekke eggstokkene om ikke lenge..

Kanskje jeg snart blir nødt å innse at dette ikke kommer til å skje av seg selv..

Måtte bare lufte det..

Setter pris på om andre som har vært/er i liknende situasjon forteller litt. Er ganske forvirra nå. Mange tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei G.A.

Det var trist å høre... Har du fått konstantert PCO også siden du gikk på pergokur.

Kjendte du ikke cysten?

Jeg har ikke prøvd så lenge, men hadde en cyste i fjord som var tre cm etter at den sprakk. Det var grusomt vondt spør du meg.

Vi har bare prøvd i noen få måneder(sluttet på pilla i begynnelsen av mai) og håper at jeg snart får riktig EL. Tror kroppen var forbret å sende ut egget siste gang, men ombestemte seg, så nå blir det spennende å se om den kommer.

Hører flere slite og det er ikke noe morro. Håper det bare klaffer for dere snart og at dere slipper prøverør, men kanskje bedre å prøve det til sist før man gir opp.

Lykke til.

Hilsen Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon, og jeg har et godt råd

Snakk sammen, og INVOLVEr hverandre i deres tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke noe til cysten, nei. Mener du smerter? Eller skal jeg kunne kjenne den når jeg klemmer?

Ble så paff hos legen i dag, at jeg ikke fikk spurt legen om noen ting..

Må få det bekreftet, cyster er ikke farlige? Har allti hørt at det er mange som har cyster, og at det ikke er farlig..

Den kan altså sprekke, og det er smertefullt?

Legen snakket også om å få sjekket eggstokkene. Mener han da å sjekke om egglederene er tette. Det skulle føres inn en væske som skulle finne veien til eggstokkene om de fungerte som de skulle. Er dette vondt?

Tette eggledere er PCO, sant?

Fikk pergo for å få eggløsningen i gang. Systemet 'hang' litt etter p-sprøyten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Jeg kjendte smerte av cysten fordi den sprakk. Fra januar da jeg sluttet på pilla og satt inn spiral til mai da den sprakk(visste ikke at jeg hadde den før da). Begynte med piller igjen i sep. i fjor og sluttet nå i mai.(håper ikke at den er på vei tilbake) nei det er ingen fare med det, men vet ikke om det er tegn på at man kanskje har vanskelig for å bli gravid. Legen min ville iallefall ta hormon prøver av meg allerede etter bare to måneder som prøver(noe jeg synes var fint gjort siden cysten fra i fjor)

Vet ikke om tette eggledere betyr pco, det jeg har hørt fra venninne som har det er at hun har cyster på eggstokkene, kviser, mye hårvekst og overvektig+ mangel på eggløsning. Men vet ikke om de symtomene er for alle.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette eggledere heter tette eggledere.

PCO er Poly Cystiske Ovarier - altså fler-cystede-eggstokker (eggstokker med mange små umodne eggposer)

PCOS er Poly Cystisk Ovarie Syndrom - altså har du med noe "i tillegg" til cystene, f.eks overvekt, mye hårvekst, osv...

Cyster er ikke farlige, men kan være vonde om de sprekker, eller blir for store (slik at de presser på nerver, blir trangt om plassen inni der, osv)

Men de aller-aller fleste kjenner ikke noe til cystene, og de kan forsvinne like raskt som de kom.

(Jeg skulle selv inn til laparoskopi for å fjerne cyster, men da de gikk inn for å se, så var de forsvunnet av seg selv - og da hadde legen sett dem på UL ca 1 uke tidligere)

Den væsken som legen din snakket om er kontrastvæske. Sprøytes inn i livmoren, og så "går" den forhåpentligvis også ut til eggstokkene. Da får en sett om egglederene er åpne.

Jeg har ikke gjort dette selv, men noen sier at det er litt ubehagelig/smertefult, mens andre sier at det er helt greit.

Husker ikke helt navnet på denne undersøkelsen, kan det være HSG tro (står for hysterosalpingografi) Jo, jkeg sjekket det opp - undersøkelsen kalles dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...