AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Kraftig økning i antall tester er det nå færre bekreftede smittetilfeller enn forrige uke. Det tyder på at smittetallene er i verste fall stabile (og lave) ifølge FHI. Hvordan forklarer hysterikerne dette? Smittespredningen er stabil lav uten påbud om munnbind og ny nedstenging. Må være bittert. Men jeg regner med vi er fremdeles bare to uker unna katastrofen.. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e82MQO/fhi-etter-flere-uker-med-oekning-er-smittetallene-naa-stabile Anonymkode: e121a...3b4 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Fikk du med deg første del av setningen i overskriften, eller blanket du ut mens du leste den? Heldigvis er fellesferien over, så det er mange færre egoister som reiser til utlandet og drar med seg hjem ny smitte. Antakelig har mange skjerpet seg etter å ha lest om alle som har blitt satt i karantene også. Kombinert med tiltak gjør det at de som tester og smittesporer har fått hodet over vannet. Anonymkode: 99903...857 2
tussi84 Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: er mange færre egoister som reiser til utlandet og drar med seg hjem ny smitte. Ja alle dro sikkert med seg smitte hjem fra utlandet.... For å dra med seg smitte hjem så må man jo først bli smittet. Jeg har ikke vært i utlandet selv i sommer, men for de som har vært det så skjærer jeg ikke alle over en kam for det. Det er ikke nødvendigvis egositisk heller å ha vært i utlandet, det spørs på årsak. Er det feks egoistisk at barn for å ha samvær med utenlansk far som bor i et annet land? Eller at man drar for å besøke foreldre man feks ikke har sett på noen år? Jeg synes ikke det. 5
keso Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRP1XW/ti-kommuner-har-stigende-smittetrend-naa
tussi84 Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 40 minutter siden, keso skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRP1XW/ti-kommuner-har-stigende-smittetrend-naa 10 kommuner av 356 kommuner altså. En del kommuner har ikke noen registrerte smittende heller, og ikke hatt nye tilfeller på flere uker. At noen kommuner av og til får økende smittetall må vi regne med. 6
abc123detvardet Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du med deg første del av setningen i overskriften, eller blanket du ut mens du leste den? Heldigvis er fellesferien over, så det er mange færre egoister som reiser til utlandet og drar med seg hjem ny smitte. Antakelig har mange skjerpet seg etter å ha lest om alle som har blitt satt i karantene også. Kombinert med tiltak gjør det at de som tester og smittesporer har fått hodet over vannet. Anonymkode: 99903...857 Det er svært viktig å opprettholde økonomien. En studie fra Nord-Irland antar at 12.000 mennesker kan dø hver dag på grunn av sult hvor tiltakene vil ha skyld. 2
keso Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 (endret) 11 minutter siden, tussi84 skrev: 10 kommuner av 356 kommuner altså. En del kommuner har ikke noen registrerte smittende heller, og ikke hatt nye tilfeller på flere uker. At noen kommuner av og til får økende smittetall må vi regne med. Tja, det er jo de tre største byene blant annet. Sikkert minst like mye folk der som i resten av Norge Edit: Tok i litt og det er vel ca 1,1-1,3, men stort potensial for smitte med så mye folk så vil det uansett være større fare en på småplasser. Endret 21. august 2020 av keso
CAPS LOCK Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 59 minutter siden, keso skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRP1XW/ti-kommuner-har-stigende-smittetrend-naa Hva er poenget ditt med å poste denne linken? At noen kommuner har stigende smittetrend forandrer ikke på det faktum at Norge som helhet har fallende smittetrend. Hvorfor velger du deg ut det negative? Liker du ikke at det går riktig vei? 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 6 timer siden, abc123detvardet skrev: Det er svært viktig å opprettholde økonomien. En studie fra Nord-Irland antar at 12.000 mennesker kan dø hver dag på grunn av sult hvor tiltakene vil ha skyld. Og i dag hørte jeg på radioen at barn har fått mye dårligere læringsutbytte under pandemien. Nesten alle tiltakene som har blitt gjort og gjøres fører til negative konsekvenser. Anonymkode: 73de2...304 1
Gjest Sprettballen Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kraftig økning i antall tester er det nå færre bekreftede smittetilfeller enn forrige uke. Det tyder på at smittetallene er i verste fall stabile (og lave) ifølge FHI. Hvordan forklarer hysterikerne dette? Smittespredningen er stabil lav uten påbud om munnbind og ny nedstenging. Må være bittert. Men jeg regner med vi er fremdeles bare to uker unna katastrofen.. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e82MQO/fhi-etter-flere-uker-med-oekning-er-smittetallene-naa-stabile Anonymkode: e121a...3b4 Jeg tilhører sikkert hysterikerne siden jeg synes tiltakene vi har i dag er fornuftige. Jeg mener den lave smitteforekomsten nasjonalt tyder på at de fleste følger anbefalingene helsemyndighetene kommer med, og at tiltakene fremdeles er tilstrekkelige. Samtidig mener jeg at dette ikke betyr at vi kan blåse "faren over". Det er fremdeles usikkert hva som skjer når det blir kaldere i været, og vi begynner å omgås mer innendørs. Vil det føre til økt smittespredning lokalt eller nasjonalt? Vil tiltakene vi har i dag være tilstrekkelige ved høyere smittespredning, eller vil det bli nødvendig med lokale, regionale eller nasjonale innskjerpelser utover høsten og vinteren? Det er en teori om at viruset smitter lettere inne enn ute, og lettere ved 8 grader enn ved 20 grader. I Norge er det generelt sett slik at i sommerhalvåret er nordmenn ute så mye som vi kan! Vi trekker ut i april/mai så lenge det er oppholdsvær. Vi vil nyte solen og finværet, at termperaturen er over 15 grader, og benytter enhver anledning til å oppholde oss ute, og samles ute. Vi "flytter" stuen ut i mai (selv om det betyr tepper og boblejakker på sene kvelder og tidlig eller sent i sesongen) og trekker ikke inn igjen før i september. Hvis teorien er rett, betyr den norske sommervanen at forholdene for smittespredning er mindre optimale i de månedene vi har lagt bak oss, og at de vil være mer optimale i månedene som kommer. Jeg har ingen fasit på hva som vil skje i tiden som kommer, men selv om jeg er usikker på hva som skjer fremover, håper jeg på det beste. Endret 21. august 2020 av Sprettballen
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 7 timer siden, keso skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRP1XW/ti-kommuner-har-stigende-smittetrend-naa Ifølge VG i dag har landet som helhet flat smittetrend. Anonymkode: 4e224...7cb 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge VG i dag har landet som helhet flat smittetrend. Anonymkode: 4e224...7cb Dette sier at smitten er vedvarende utbredt i Norge. Dette nødvendiggjør drastiske tiltak fra myndighetene. Anonymkode: 538fb...c47 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette sier at smitten er vedvarende utbredt i Norge. Dette nødvendiggjør drastiske tiltak fra myndighetene. Anonymkode: 538fb...c47 Vedvarende smittetrend er bra. For hver dag som går får vi bedre og bedre flokkimmunitet. Det var et smart trekk av regjeringen å åpne opp for utenlandsreiser i sommer for å bygge immunitet. Om sommeren har man nemlig mye mer D-vitamin som gjør immunsystemet mer effektivt. Dermed har mange blitt smittet i sommer uten at de har blitt noe særlig syke. Mange av dem har ikke hatt symptomer i det hele tatt. Anonymkode: 73de2...304 3
keso Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 13 timer siden, CAPS LOCK skrev: Hva er poenget ditt med å poste denne linken? At noen kommuner har stigende smittetrend forandrer ikke på det faktum at Norge som helhet har fallende smittetrend. Hvorfor velger du deg ut det negative? Liker du ikke at det går riktig vei? Det går faktisk ikke riktig vei i de mest folkerike delene av landet. Mest folk = mest mulighet også til å smitte utover i landet, for ikke å snakke om i selve byene. Nå har jeg allerede nære som har dødd av dette så jeg vil ikke si jeg er negativ, jeg er realist og ser at det er større fare også for andre jeg kjenner som er i faresonen. Vanligvis prøver jeg å være positiv på slikt, men dessverre tror jeg vi vil få økning framover - tallene(som aktuelle link du 'klager på') sier meg. Vi får håpe jeg tror feil.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 21 minutter siden, keso skrev: Det går faktisk ikke riktig vei i de mest folkerike delene av landet. Mest folk = mest mulighet også til å smitte utover i landet, for ikke å snakke om i selve byene. Nå har jeg allerede nære som har dødd av dette så jeg vil ikke si jeg er negativ, jeg er realist og ser at det er større fare også for andre jeg kjenner som er i faresonen. Vanligvis prøver jeg å være positiv på slikt, men dessverre tror jeg vi vil få økning framover - tallene(som aktuelle link du 'klager på') sier meg. Vi får håpe jeg tror feil. Dette stemmer ikke. Oslo er det mest folkerike området og der er trenden stabil/svakt synkende. Anonymkode: e121a...3b4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kraftig økning i antall tester er det nå færre bekreftede smittetilfeller enn forrige uke. Det tyder på at smittetallene er i verste fall stabile (og lave) ifølge FHI. Hvordan forklarer hysterikerne dette? Smittespredningen er stabil lav uten påbud om munnbind og ny nedstenging. Må være bittert. Men jeg regner med vi er fremdeles bare to uker unna katastrofen.. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e82MQO/fhi-etter-flere-uker-med-oekning-er-smittetallene-naa-stabile Anonymkode: e121a...3b4 Dette er bare avledning fra FHI og dårlig kildekritikk av deg. Når vi vet at testkapasiteten er sprengt, og at få som vil teste seg faktisk får testet seg, så er det masse smitte vi ikke har kontroll på. I dag kan du lese om testresultater som er forsvunnet i posten. De har ikke kontroll, og de lave smittetallene skyldes sprengt testkapasitet der mange som er smittet ikke har fått testet seg. Det er heller ikke usannsynlig at testresulteten som er kommet fram er tvilsomme,når kapasiteten er sprengt. Det gir ingen mening at smitten flates ut, mens den tydelig øker i mange kommuner, og vi får store utbrudd som avdekkes her og der. Dette er rett og slett bare tull. Anonymkode: b330c...590
keso Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Oslo er det mest folkerike området og der er trenden stabil/svakt synkende. Anonymkode: e121a...3b4 Så du har ny info ... ok, hvor står det? - Eller leser du i linken jeg ga? For der står det: "Kommunene som nå har økende smittetrend er Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Indre Østfold, Sarpsborg, Haugesund, Lillehammer, Frogn og Lindesnes."
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 Ettersom det daglig meldes om nye lokale utbrudd så faller vel egentlig all din bagatellisering på sin egen urimelighet. Min egen by fikk lokalt utbrudd i dag. Det er ukjent smittevei for flere av de smittede så det lover jo virkelig bra.. Anonymkode: 59267...883
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare avledning fra FHI og dårlig kildekritikk av deg. Når vi vet at testkapasiteten er sprengt, og at få som vil teste seg faktisk får testet seg, så er det masse smitte vi ikke har kontroll på. I dag kan du lese om testresultater som er forsvunnet i posten. De har ikke kontroll, og de lave smittetallene skyldes sprengt testkapasitet der mange som er smittet ikke har fått testet seg. Det er heller ikke usannsynlig at testresulteten som er kommet fram er tvilsomme,når kapasiteten er sprengt. Det gir ingen mening at smitten flates ut, mens den tydelig øker i mange kommuner, og vi får store utbrudd som avdekkes her og der. Dette er rett og slett bare tull. Anonymkode: b330c...590 Feil. Andelen positive tester er svært lav (0,5%). Dermed vet vi at det er svært lite "skjult smitte" i samfunnet. Prøv på nytt. Anonymkode: e121a...3b4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Feil. Andelen positive tester er svært lav (0,5%). Dermed vet vi at det er svært lite "skjult smitte" i samfunnet. Prøv på nytt. Anonymkode: e121a...3b4 Når du ikke får testet halvparten av de som prøver å få seg selv testet, så har du ikke anelse om hva den reelle andelen er. Så lenge smitten øker i de folkerike kommunene, så har vi stigende smitte uansett hva som skjer oppe på berget. Anonymkode: b330c...590
Anbefalte innlegg