AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Er det for lite/for mye? Er 157 og 58.7 kg vil ned til 52 er håpet. Prøver å få inn en del turer. Håper på tips og råd her. På forhånd takk 😊 Anonymkode: ba55a...cb9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Det er helt perfekt. Spørsmålet er om du klarer å holde deg til det. Anonymkode: d5ad7...008 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt perfekt. Spørsmålet er om du klarer å holde deg til det. Anonymkode: d5ad7...008 Ja, spørs jo det. Er det sånn at dere veier absolutt alt? Tenkte å droppe å veie smøret på skiven og det jeg steiker mat i og evt dersom jeg tok en pastill f.eks. Anonymkode: ba55a...cb9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, spørs jo det. Er det sånn at dere veier absolutt alt? Tenkte å droppe å veie smøret på skiven og det jeg steiker mat i og evt dersom jeg tok en pastill f.eks. Anonymkode: ba55a...cb9 Smør må du veie, det kan utgjøre stor forskjell. Pastill går greit. Anonymkode: 28417...98f 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, spørs jo det. Er det sånn at dere veier absolutt alt? Tenkte å droppe å veie smøret på skiven og det jeg steiker mat i og evt dersom jeg tok en pastill f.eks. Anonymkode: ba55a...cb9 Viktig å ikke bli helt fanatisk heller. Joda smør kan utgjøre en forskjell hvis man bruker det mye - på brødskiver flere ganger til dagen, til å steke med for eksempel. Matolje er greit å holde litt styr på og, 1 spiseskje er ca 100 kalorier. Men pastiller og tyggis trenger du ikke ta med. Anonymkode: 44b6b...940
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Jeg har spist 1500 kalorier om dagen siden 1. mai og har gått ned 10 kg. Er helt overrasket over hvor lett jeg synes det har vært 😳 Det er første gang jeg prøver å gå ned i vekt og jeg synes det har vært helt fint å leve på 1500 kalorier. Jeg har fulgt en matplan med tre hovedmåltider og to mellemmåltider. Grønt ad libitum ved siden av. Anonymkode: f0e69...41c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 I følge pulsklokken min har jeg en grunnforbrenning på 1500 kcal og jeg er 10 cm høyere enn deg og omtrent samme vekt. Nå vil jo selvfølgelig aktivitet forbrenne noe, men "å gå tur" forbrenner som regel overraskende lite. Hvis du bare går litt tur hver dag og spiser 1500 kcal vil du enten ikke gå ned eller gå ned svært sakte. Det er en slags mye at voksne skal spise 2000-2500 kcal hver dag. Dette gjelder først og fremst menn og/eller svært høye og svært aktive personer. Kvinner som er gjennomsnittlig høye og lavere bør innta overraskende få kalorier om dagen. Anonymkode: ec698...17c 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I følge pulsklokken min har jeg en grunnforbrenning på 1500 kcal og jeg er 10 cm høyere enn deg og omtrent samme vekt. Nå vil jo selvfølgelig aktivitet forbrenne noe, men "å gå tur" forbrenner som regel overraskende lite. Hvis du bare går litt tur hver dag og spiser 1500 kcal vil du enten ikke gå ned eller gå ned svært sakte. Det er en slags mye at voksne skal spise 2000-2500 kcal hver dag. Dette gjelder først og fremst menn og/eller svært høye og svært aktive personer. Kvinner som er gjennomsnittlig høye og lavere bør innta overraskende få kalorier om dagen. Anonymkode: ec698...17c Dette er min erfaring også. Er 1.62 høy og vil helst veie ca 54 kr men kan ikke spise mye dersom jeg ikke vil gå opp... ikke i nærheten av det antall kcal som liksom blir anbefalt. Nå har jeg lagt på meg 3 kg i en periode med lite trening pga skade så da må jeg være spesielt bevisst noen uker. Men pleier å gå greit når jeg bare får trent jevnlig. Anonymkode: d3976...243 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I følge pulsklokken min har jeg en grunnforbrenning på 1500 kcal og jeg er 10 cm høyere enn deg og omtrent samme vekt. Nå vil jo selvfølgelig aktivitet forbrenne noe, men "å gå tur" forbrenner som regel overraskende lite. Hvis du bare går litt tur hver dag og spiser 1500 kcal vil du enten ikke gå ned eller gå ned svært sakte. Det er en slags mye at voksne skal spise 2000-2500 kcal hver dag. Dette gjelder først og fremst menn og/eller svært høye og svært aktive personer. Kvinner som er gjennomsnittlig høye og lavere bør innta overraskende få kalorier om dagen. Anonymkode: ec698...17c Jeg tror ikke det er helt sånn. Grunnforbrenning er ditt kaloriforbruk i hvile. Utover hvile (tenk "koma"), har du hverdagsaktiviteten din. Du går på do, du lager mat, du henter en bok i bokhylla, du går på jobb, du skifter bleie på ungen. Der har du NEAT, Non-exercise activity thermogenesis. Og først oppå der kommer treningen. 1500 virkelige kalorier (dvs medregnet smør og andre ting som man lett "glemmer") får alle kvinner som er over 160, ned i vekt, man trenger ikke være i noe særlig aktivitet heller (for å gå ned i vekt; fysisk aktivitet er selvfølgelig bra for helsa). Og "svært sakte" er akkurat den farten man skal ha på vektnedgangen - utfordringen er nettopp det, å akseptere at man ikke går så fort ned som man har drømt om. Og det er en ypperlig tørrtrening på den virkelig utfordringen - vedlikehold, der man ikke går ned i det hele tatt, og det selv om man i grove trekk må gjøre akkurat det samme som man gjorde da man gikk ned. 2000 for kvinner og 2500 for menn er et tenkt gjennomsnitt, en tommelfingerregel, for folk som ikke skal ned i vekt. Er du høy og aktiv, trenger du mer, er du kort/inaktiv, trenger du mindre. Men ja, man trenger forbløffende få kalorier for å holde en normal vekt ved like. Selv kan jeg lett spise det dobbelte av hva jeg trenger. Et annet moment er det jeg nettopp var inne på, de fleste underestimerer hvor mange kalorier de får i seg. En slikk her, en bit der, det teller liksom ikke. Jo, det gjør det 😉 Anonymkode: d5ad7...008
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, spørs jo det. Er det sånn at dere veier absolutt alt? Tenkte å droppe å veie smøret på skiven og det jeg steiker mat i og evt dersom jeg tok en pastill f.eks. Anonymkode: ba55a...cb9 Jeg hører du bør stoppe prosjektet. Du har ikke helt kontroll på mat. Anonymkode: acfae...2d3
Nuith Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 Jeg har spist mellom 1500-1600 kcal om dagen i snitt i snart 3 måneder, har en ganske "normalt inaktiv" hverdag (kontorjobb, litt husarbeid, og går en tur på ca. 8-10.000 skritt om dagen), og har gått ned totalt 9 kg. Burde du gå ned i vekt av å spise 1500 kcal om dagen? Med mindre du aldri løfter rumpa fra sofaen: ja. Er det lett/greit å holde seg på 1500 kcal om dagen? Det er nok ganske greit, iallefall om du ikke elsker flytende kalorier (Red Bull og iskaffe er fellene mine). Men hvis du skal gå på en ren kaloritellingsdiett, så må du også telle ALLE kalorier, iallefall de første ukene frem til du har lært deg kaloriinnholdet i ting du ofte spiser, og å anslå porsjonsstørrelser uten vekt. Å starte med å "ikke telle smør, ikke pastiller, ikke salatblader, og ikke X og Y og Z" høres ut som en veldig dårlig plan. 2
Jacuzzi Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 Jeg tenker 1500 er en god start, med din høyde. Men når du har gått ned et par kilo, blir du sannsynligvis nødt til å gå enda lengre ned eller øke treningsmengden. Jeg er på din høyde, og brukte ca et halvt år på å gå ned 4 kilo. 1500kcal er bare et par hundre kcal under hva jeg normalt forbrenner i løpet av en dag selv om jeg er i bevegelse.. Kjipt for oss småfolk å ikke kunne snackse like mye andre, menn akk, sånn er livet om man vil holde seg slank. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå