Gå til innhold

Triste, gamle mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes så utrolig synd på farfaren min på 84 år i kveld. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan muntre han opp? Farmoren min har akkurat flyttet på sykehjem, farfar har dårlig helse og klarte ikke å ta seg av hun lenger da hun er så godt som senil. Derfor hadde han ikke noe valg. Hun sier nå til han at livet hennes er ødelagt fordi hun måtte flytte på hjem. Det er så trist for begge to, og jeg bor dessverre en annen plass i landet.

Han svarte meg på en melding i dag, og skrev at han hadde det veldig vondt og at det var så stille og tomt i leiligheten. Stakkars gamle mann :( Gode tips? 

Anonymkode: ae89d...86b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som farfar har dårlig samvittighet. Det er naturlig, men si til ham at hvis han skulle hatt farmor hjemme lengre hadde det gått dårlig med dem begge to. Han hadde ikke noe valg. 
At farmor har problemer med å tilpasse seg livet på institusjon er også naturlig. Men det går seg som regel til...

Du kan vel ikke gjøre så mye annet nå enn å ta en telefon, og være en god samtalepartner for farfaren din. 
Så bra at du bryr deg. 

• Liker 3
Skrevet

Dette var leit å lese. Men jeg tenker som brukeren over meg. Fortsett å vær en god samtalepartner, og ring han så ofte du kan. Godt å se at du bryr deg om ❤️

• Liker 3
Skrevet

Så heldig han er som har deg. Ville bare si det. ❤️

• Liker 2
Skrevet

Besøk han 

Anonymkode: bb372...b16

Skrevet

Se annerledes på det der. Har han ikke levd før det? Lær at livet er alltid i forandring. Livet er ikke ødelagt selv om en kommer på gamlehjem. Det får bare en ny vending, en ny opplevelse.

Synes det er mye tabu det med å komme på gamlehjem som jeg føler henger mye igjen fra gamle tider. Er det virkelig så ille , eller kan ikke dette med gamlehjem bli forandret?

Når jeg blir gammel,gjør det ikke noe at jeg kommer på gamlehjem. På gamlehjem er det jo selskap av andre i motsetning om en skulle sittet alene i huset sitt og ikke hatt mange rundt seg....

Anonymkode: 2ad38...792

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se annerledes på det der. Har han ikke levd før det? Lær at livet er alltid i forandring. Livet er ikke ødelagt selv om en kommer på gamlehjem. Det får bare en ny vending, en ny opplevelse.

Synes det er mye tabu det med å komme på gamlehjem som jeg føler henger mye igjen fra gamle tider. Er det virkelig så ille , eller kan ikke dette med gamlehjem bli forandret?

Når jeg blir gammel,gjør det ikke noe at jeg kommer på gamlehjem. På gamlehjem er det jo selskap av andre i motsetning om en skulle sittet alene i huset sitt og ikke hatt mange rundt seg....

Det kan jeg svare på. Gamlehjem fins jo ikke lenger, det er sykehjem evt bokollektiv for folk med demens ol. 
Ja, det henger nok igjen fra gamle dager. Omsorgen for eldre på institusjon har blitt bedre, det er hvertfall min erfaring som ansatt i sektoren gjennom 30 år. Men mye elendighetsbeskrivelse ute og går fortsatt. Ikke alt stemmer. Det er MYE mer fokus på at beboerne skal få leve slik de har gjort før, tenker fex på døgnrytme. 
Det jeg er redd for når det gjelder å komme på «gamlehjem» er økningen i yngre folk med demens. Hvis de blir aggressive, er de jo gjerne sterke og fysisk oppegående. Kan være vanskelig og tom farlig for de andre beboerne. 
Bortsatt fra det, og denne korona-pandemien, ser jeg ikke helsvart på det å komme på «hjem» selv om jeg håper jeg slipper unna demens lengst mulig...

Tabuet og den store skrekken i samfunnet nå opplever jeg går mer på å bli dement enn det å komme på et hjem...

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sitter alene i huset sitt....

Anonymkode: e309d...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...