Gå til innhold

Har dere følt dere som skomakerens barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skomakerens barn har de dårligste skoene sies det.  Har dere opplevd at andre har forventninger om at DETTE du står overfor, må du være den beste til å løse selv?

Jeg er barn av en mattelærer, og tennisproff.  Matte var mitt dårligste fag. Ble aldri flink i tennis, og heller aldri i ball, når det er sagt. Fikk veldig stor prestasjonsangst, når jeg sto overfor slike ting, fordi jeg følte en veldig stor forventning om at jeg burde kunne være flinkere en andre, med den fordelen jeg hadde. Men for meg var det motsatt.  Hadde vært lettere uten disse fordelene.

En kompis av meg er tannlege. Han er alltid opptatt av tannpussen til dattera si ( naturlig nok). Han gremmes med tanke på om det skulle dukke opp hull i tennene, på første tannlegekontroll. Det hadde vært flaut sa han. Så er det disse forsømte legebarna, som går på skolen med brukket fot, fordi foreldrene er overbevist om at foten bare er forstuet, noe som vil gå over om kort tid. Søskenbarnet mitt ble skikkelig dårlig av dehydrering og væsketap, men legefaren, ventet i det aller lengste, med å ringe sykehuset. Jeg tror han kanskje følte at det var noe han burde hatt kontroll på selv? Gutten var iallefall ganske syk når han først havnet på sykehus. ( Ekko- de forsømte legebarna)

så leste jeg om en svindeljeger,  som selv hadde blitt svindlet. Det hadde skjedd på hjemmebane, og hadde blitt avdekket om han bare hadde tatt et kjapt googlesøk, eller gjort mer research. Det er kanskje sånn at man blir mer sløv på hjemmebane? Det var så flaut for han, at han ikke turde å anmelde det, og heller punget ut 30 000 kroner for nytt ferieopphold på solkysten.

Anonymkode: 7bd6a...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine er håndverkere, selv har jeg ti tommeltotter og er kun teoretisk anlagt. 

Anonymkode: 031f6...712

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine er håndverkere, selv har jeg ti tommeltotter og er kun teoretisk anlagt. 

Anonymkode: 031f6...712

Hvordan er det hvis du trenger hjelp til det praktiske. kontakter du dem da? 

Skrevet

Har lærerforeldre. De sjekket aldri lekser, eller fulgte opp det, ba meg øve til prøver eller noe. Jeg var ganske skoleflink, men lekser gjorde jeg minimalt av. Kunne ingen ting om studieteknikk eller lesing da jeg begynte å studere, og hadde betraktelig dårligere karakterer enn jeg kunne fått. Mener ikke å skylde på dem eller være bitter altså, jeg har bare ledd av det og lurt litt på hvorfor de var så likegyldige til den biten.

Anonymkode: 16351...d4d

• Liker 3
Skrevet

Faren min jobbet som sjåfør. Jeg har ikke førerkort. 

Anonymkode: 0a376...4d4

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren min jobbet som sjåfør. Jeg har ikke førerkort. 

Anonymkode: 0a376...4d4

Kanskje litt vanskeligere om han var kjøreskolelærer?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lærerforeldre. De sjekket aldri lekser, eller fulgte opp det, ba meg øve til prøver eller noe. Jeg var ganske skoleflink, men lekser gjorde jeg minimalt av. Kunne ingen ting om studieteknikk eller lesing da jeg begynte å studere, og hadde betraktelig dårligere karakterer enn jeg kunne fått. Mener ikke å skylde på dem eller være bitter altså, jeg har bare ledd av det og lurt litt på hvorfor de var så likegyldige til den biten.

Anonymkode: 16351...d4d

Kanskje de bare ønsket å slappe av på hjemmebane?

Skrevet

Vel, nå ble jeg aldri interessert i bondelivet da. Har heldigvis aldri følt press for det, for foreldrene gikk lei før vi kunne ta et reellt valg. 

Anonymkode: c4726...443

• Liker 1
Skrevet

Bestefar var pianist, og begge foreldrene mine har sunget i kor og spilt i band. Søsteren min utøver ikke selv, men er ekstremt musikalsk og interessert i musikk. Jeg er fullstendig tonedøv, ble bedt om å være stille i musikktimen fordi jeg sang og spilte blokkfløyte så utrolig falskt. En periode, som barn, gikk jeg rundt og løy om at bestefar ikke var min virkelige bestefar, så jeg kunne ikke ha arvet hans talent. 

I tillegg er mamma sykepleier, og jeg er vokst om med at litt må man faktisk tåle. Mens jeg hørte om at alle klassekamerater ble hastet til legevakten bare for litt feber, fikk jeg til nøds sove med døren åpen om natten så foreldrene mine kunne høre om jeg ble dårligere. Husker jeg gang jeg hadde 40 i feber og det surklet når jeg pustet, pappa begynte å bli litt bekymret og mamma gikk med på at hun kunne ordne en legetime dagen etter om det ikke ble bedre til da. Jeg var bedre neste morgen. Jeg er nå 40 og til dags dato har jeg aldri vært på lekevakten, men jeg løy om det som barn, følte andre måtte tro at jeg ble mishandlet hjemme siden ingenting liksom var farlig.

Anonymkode: 09c26...537

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bestefar var pianist, og begge foreldrene mine har sunget i kor og spilt i band. Søsteren min utøver ikke selv, men er ekstremt musikalsk og interessert i musikk. Jeg er fullstendig tonedøv, ble bedt om å være stille i musikktimen fordi jeg sang og spilte blokkfløyte så utrolig falskt. En periode, som barn, gikk jeg rundt og løy om at bestefar ikke var min virkelige bestefar, så jeg kunne ikke ha arvet hans talent. 

I tillegg er mamma sykepleier, og jeg er vokst om med at litt må man faktisk tåle. Mens jeg hørte om at alle klassekamerater ble hastet til legevakten bare for litt feber, fikk jeg til nøds sove med døren åpen om natten så foreldrene mine kunne høre om jeg ble dårligere. Husker jeg gang jeg hadde 40 i feber og det surklet når jeg pustet, pappa begynte å bli litt bekymret og mamma gikk med på at hun kunne ordne en legetime dagen etter om det ikke ble bedre til da. Jeg var bedre neste morgen. Jeg er nå 40 og til dags dato har jeg aldri vært på lekevakten, men jeg løy om det som barn, følte andre måtte tro at jeg ble mishandlet hjemme siden ingenting liksom var farlig.

Minner meg om en et program fra Ekko- de negliserte legebarna. https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/sesong/201908/nrkno-poddkast-20062-157631-22082019080600

Når legebarna først blir syke, så er de ordentlig syke!. For legeforeldre så kan det høres ut som om det er en skam at barna må tas hånd om av annet helsepersonell. Her hører vi eksempler om barn som blir sendt på skolen med brukket ben, fordi legeforelder tror at foten bare er forstuet. Min fetter var skikkelig syk av diare og dehydrering, som liten. Legepappa ventet i det lengste med å få sønnen på sykehus. Han skulle fikse det selv. Resultatet var jo at sønnen var skikkelig dårlig når han først kom inn dit.  Jeg har også hørt historier om et barn med hjernesvulst, som plutselig ikke klarte å snakke men hvor legeforeldrene tenkte at han gjorde det for oppmerksomhet :(

En venninne har en far som er psykiater, tror han har spesialisert seg på barn også. Hun følte det som ekstra skamfullt av hun begynte å slite så mye selv. Noe problemene var at familien flyttet rundt hele tiden, fordi faren aldri var helt fornøyd med jobben eller lønnen sin. Så dattera klare ikke å holde på venner, og ble rotløs.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minner meg om en et program fra Ekko- de negliserte legebarna. https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/sesong/201908/nrkno-poddkast-20062-157631-22082019080600

Når legebarna først blir syke, så er de ordentlig syke!. For legeforeldre så kan det høres ut som om det er en skam at barna må tas hånd om av annet helsepersonell. Her hører vi eksempler om barn som blir sendt på skolen med brukket ben, fordi legeforelder tror at foten bare er forstuet. Min fetter var skikkelig syk av diare og dehydrering, som liten. Legepappa ventet i det lengste med å få sønnen på sykehus. Han skulle fikse det selv. Resultatet var jo at sønnen var skikkelig dårlig når han først kom inn dit.  Jeg har også hørt historier om et barn med hjernesvulst, som plutselig ikke klarte å snakke men hvor legeforeldrene tenkte at han gjorde det for oppmerksomhet :(

En venninne har en far som er psykiater, tror han har spesialisert seg på barn også. Hun følte det som ekstra skamfullt av hun begynte å slite så mye selv. Noe problemene var at familien flyttet rundt hele tiden, fordi faren aldri var helt fornøyd med jobben eller lønnen sin. Så dattera klare ikke å holde på venner, og ble rotløs.

I mammas tilfelle tror jeg det handlet om at hun er en sykepleier av den gamle skolen, hun gikk faktisk med stivet kappe på hodet da hun var nyutdannet, og ikke ønsket å bry legene om det ikke var absolutt nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Venninna mi har en slakter som foreldrer. I dag er hun og søskenet veganere :P 

Anonymkode: 32c3a...c4f

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp i en legefamilie men måtte nesten være døden nær om de skulle godta at jeg var syk, alle sykdommer måtte sees an ;) . 

Anonymkode: 850af...e90

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi har en slakter som foreldrer. I dag er hun og søskenet veganere :P 

Anonymkode: 32c3a...c4f

Langt fra stammen altså....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...