Gå til innhold

Matpakke småskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sender dere med i matpakka til de minste? Som fersk skolemamma er jeg litt urutinert på matpakker, ettersom barnehagen stod for alt av mat. Må ha med noe til frukt kl 09 og lunsj. Selve frukten er grei, men sender dere noe mer? Nøtter, yoghurt? Ikke fått beskjed om noen restriksjoner mtp allergier i klassen.

Har en seksåring som ikke er spesielt begeistret for brødmat og er litt usikker på hva som er greit og ikke å sende med i matpakka.

Anonymkode: efc63...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at alt som ikke lukter og ikke krever hjelp av lærerne er greit (og selsagt ikke kjeks og slikt).

Her har en i klassen med nesten middag, de er fra korea og har med mat som holdes varmt til lunsjen. Flere rom og ganske staselig i forhold til norsk standard.

Ungen her hadde med eggerøre og gulrot til lunsj.

Anonymkode: 96a69...e17

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager grove pizzasnurrer, havremuffins, grove vafler/pannekaker, pitabrød med fyll, pastasalat... 

Anonymkode: 77577...aba

Skrevet

Her er lunsj; 1 brødskive med variert pålegg, 1 yoghurt, 1 frukt (fersken,pære,eple,klementin) druer eller litt blåbær, kiwi.Barnet mitt elsker all frukt,så det er helst det som blir spist opp. Har også noen ganger med seg en mellombar blå med kokos er populært. Så får de mat på Sfo i 14 tiden. Skal hen spise frokost på sfo er det noe enkel frukt osv da barnet hater frokost. Sjelden gang hatt med middagsrester, men barnet vil faktisk helst ha vanlig matpakke som de fleste andre barna også har.

Anonymkode: ccd01...14e

Skrevet (endret)

Mine får alt fra helt vanlige brødskiver til f.eks. lomper/tortilla med pålegg, middagsrester, fiskekaker, salat (pastaskruer, skinke eller kylling, hardkokt egg, osteterninger, oliven, paprika, agurk, cherrytomater, mais), pitabrød med fyll, omelett eller pizzasnurrer. I tillegg får de alltid frukt/grønnsaker (det går mye i eple, pære, melon, druer, kiwi, agurk og paprika), noen ganger yoghurt og hver fredag får de en mellombar/müslibar.

Det er ikke alltid det skal så mye til for at det blir mer spennende enn vanlige brødskiver. Å ha pålegget i et hamburgerbrød, rundstykke, polarbrød eller lompe kan være det lille som hever opplevelsen.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Eneste vi har fått beskjed om å unngå er kaker og kjeks. Ellers sender jeg med middagsrester, brød, toast, pizzasnurrer, horn. Frukt får hun på skolen så det sender jeg ikke med. Melk får hun også, men har med ei flaske vann i tillegg. Her spiser dem kun kl11. Frokost får hun på sfo fra 7.30-8, samme med ettermiddagsmat. Unntak nå i koronatiden, da må vi sende med mat til sfo også.

Anonymkode: 6665a...1a0

Skrevet

I går var det en neve sukkererter, noen agurkstenger, avokado med fenalår rullet rundt, raspet gulrot, en liten neve pekannøtter og paranøtter, et kokt egg, og noen skiver vannmelon.

Dagen før, en mattermos med hjemmelaget tomatsuppe med litt fullkornsmakaroni, en nepe, noen biffstrimler, 10 jordbær

Dagen før det, en mattermos med smoothies laget av avokado, bringebær, blåbær og eggeplomme, pluss en appelsin og en fiskekake.

I dag en karbonade, to brødskiver med jarlsberg, en neve sukkererter, et halvt eple, litt stranda-skinke og et par skiver sitron.

Anonymkode: 00583...9de

Skrevet

Takk for tips!

Enn matbokser? Er det noen smarte løsninger med bokser som har flere rom? Har denne uka blitt så mange små bokser i den lille sekken, tar mye plass.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Enn matbokser? Er det noen smarte løsninger med bokser som har flere rom? Har denne uka blitt så mange små bokser i den lille sekken, tar mye plass.

Bent-matboksene er gode.

Skrevet

*bento matboks skulle det stå

Skrevet

Vi bruker vanligvis å sende med en brødskive, en yoghurt og oppkjørt frukt/grønnsaker. Ikke alltid brødskiven er spist opp og det er helt greit. Bruker å kjøpe bygglunsj, oftest sukkerfri, eller sukkefri yoghurt med musli. Sjekk ut blafre matboksen, det finnes en type med to små rom og et stort.

Anonymkode: cfa99...df7

Skrevet

Sistema sine matbokser er våre klare favoritter. De eldste har vi hatt i 8-9 år og de er like fine fremdeles. De vaskes i maskin og er rett og slett veldig praktiske og solide. De har mange ulike typer så det er lett å finne en som passer uansett type lunsj. :)

Skrevet

Vi har også førsteklassing i år og ikke vandt med matpakker🙈 Han får en brødskive med variert pålegg, en liten pose med gulrotstenger/agurkstenger/sukkererter o.l og en liten boks med blåbær. Kjøpte noen små bokser fra sistema som passer oppi matboksen, så de ikke slenger rundt. Og til grønnsakene bruker jeg den minste ziplock-posen til ikea :) 

Han har vært fornøyd så langt, hvertfall 

Anonymkode: c6dc5...638

Skrevet
5 minutter siden, Arkana skrev:

Sistema sine matbokser er våre klare favoritter. De eldste har vi hatt i 8-9 år og de er like fine fremdeles. De vaskes i maskin og er rett og slett veldig praktiske og solide. De har mange ulike typer så det er lett å finne en som passer uansett type lunsj. :)

Det eneste er at den som er gjennomsiktig kan bli misfarget av paprika 🙁

Ellers er Sistema boksene veldig gode. 

Anonymkode: f8610...fd0

Skrevet

Mye dyre matforslag! 

Og pasta?! Dere vet at det er farlig ved oppbevaring i romtemperatur over lengre tid? 

Send med kjøleskapsgrøt, det er billig og sunt! Eller et kokt egg/eggerøre/omelett. 

Anonymkode: dea78...c04

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sender dere med i matpakka til de minste? Som fersk skolemamma er jeg litt urutinert på matpakker, ettersom barnehagen stod for alt av mat. Må ha med noe til frukt kl 09 og lunsj. Selve frukten er grei, men sender dere noe mer? Nøtter, yoghurt? Ikke fått beskjed om noen restriksjoner mtp allergier i klassen.

Har en seksåring som ikke er spesielt begeistret for brødmat og er litt usikker på hva som er greit og ikke å sende med i matpakka.

Hva spiser hun hjemme? Hun kan spise det samme på skolen. Og frukt? Grønnsaker duger også. 

Viktig å ikke ha for mye pynt og dilldall. Spisefri er ganske kort.

Anonymkode: dea78...c04

• Liker 1
Skrevet

Faren ved å spiste pasta som har ligget i romtemperatur i et par timer er ekstremt liten (et kjapt Google-søk forteller meg at 4-6 timer er helt trygt faktisk, og jeg vil tro alle skolebarn i Norge spiser matpakken sin innenfor den tiden). Pasta er et såpass vanlig matpakkealternativ at hadde det vært farlig å spise mat som har ligget i romtemperatur den korte tiden hadde vi hatt mange syke barn i Norge, og det har vi ikke. 

Skrevet

Mange dyre og tidkrevende forslag, i alle fall! Regner med det er mødrene som driver og lager dette, ikke ungene...

Her bruker ungene stort sett å få brødskiver og evt. frukt/grønnsaker og er stort sett fornøyde med det. Den ene vil gjerne ha middagsrester i blant, og får det, men lager ikke egen middager/retter kun for å sende med ungene på skolen. Får være måte på hvor mye stress man skal lage for seg selv.

Anonymkode: 60a77...aec

• Liker 6
Skrevet

Eggerøre med laks. Kuttet opp og med gaffel? 

Omelett/eggemuffins med skinke og spinat 

Suppe på termos. Gjerne egg til. 

Kjøleskapsgrøt med bær/banan som topping 

Fruktsalat med vaniljekesam 

Salat med kylling eller skinke. Gjerme egg og bønner også. 

Mettende smoothie med bær, yoghurt, juice og havregryn

Liker han bedre knekkebrød eller polarbrød?

• Liker 2
Skrevet

Skjønner godt at du vil at det skal være fristende og at han spiser det, men hvis det blir for "fancy" rekker de ofte ikke å få det i seg. 6-åringer er ikke så raske, og selv om vi gir 1.trinn bedre tid til spising enn de eldre på skolen jeg jobber, så er det alltid noen som ikke blir ferdige.

Selv gikk det en del i wraps, trengte ikke være mer spennende enn smøreost, salat og spekeskinke rullet sammen. Tar ikke så mye lenger tid enn å smøre brødskiver. Fylte pitabrød med litt pålegg og agurk/paprika. Rema har 6-pakk med grove rundstykker som ikke koster allverden, ofte er rundstykker litt mer populært enn brødskiver.

Pannekaker/vafler med havregryn og litt grovt mel i røra, pizzasnurrer med grovt mel (og revet gulrot) i deigen, makaroni og kjøttboller, grønnsaker i biter med fiskekaker eller kyllingbiter til. 

Sleng med litt frukt og innimellom en yoghurt. 

Liker Sistema-boksene! Bruker dem innimellom både til mannen og meg selv også!

Anonymkode: 0f6a1...551

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...