Gå til innhold

Når kritikk av tiltakene dras ut i konspirasjonsteori

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv vært kritisk til noen av grepene som har blitt gjort av myndighetene i løpet av pandemien. Syns det feks var helt unødvendig å stenge skolene i mars. Men når jeg snakker med andre som er kritiske så virker det som om veldig mange drar det ut i "hysteri", "manipulering fra myndigheter og medier", "komplott for å kontrollere folket" eller i verste fall at viruset i seg selv ikke eksisterer og at alt er en hoax for å få til en "New World Order". Ser det også her inne. 

Hvorfor tror så mange at det ligger en eller annen infam, kalkulert plan i myndighetenes håndtering av korona? Det er jo åpenbart helt motsatt; de famler og vakler mer i tiltakene enn noe annet. Råd og anbefalinger blir iverksatt og forkastet for hver uke. Det er alt annet enn kalkulert. Selv om jeg er kritisk til enkelte av tiltakene så betyr det ikke at jeg ikke tror at de settes fram for å prøve å beskytte befolkningen. Alt annet er en dystopi. 

Hva tjener det deg som enkeltindivid å tro at alle i makt jobber for å kontrollere og ødelegge deg?

Anonymkode: 3032e...d4a

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det bunner i at hele situasjonen er så absurd at mange sliter med å fatte det. Jeg personlig må si at uansett hvor hardt jeg prøver, så klarer jeg ikke å forsvare det myndighetene har gjort. De satte hele den norske økonomien på spill, sendte 400 000 mennesker ut i arbeidsledighet, stengte skolen, nektet barn kontakt med andre barn (1-2 lekevenner hjelper ikke, ikke alle er førstevalg), nekter fremdeles folk å trene og kulturlivet å tjene til livets opphold. 

Og dette for er virus som har tatt 260 liv, hvorav de aller aller fleste er svært gamle mennesker som med største sannsynlighet likevel ville dødd i løpet av kort tid. Omtrent like mange som det har dødd de tre siste dagene i Norge. Tiltakene henger virkelig ikke på greip med risikoen så jeg kan faktisk forstå alle de som tror det ligger noe mer bak (selv om jeg ikke tror det selv, jeg tror regjeringen var grepet av frykt og nå er de mest redde for å miste ansikt). 

Anonymkode: 1c992...931

• Liker 9
Skrevet

Tiltakene kom jo med usikkerheten rundt det hele. Vi vet at viruset er veldig smittsomt, og man fryktet at sykehusene skulle bli oversvømt med tilfeller. Det frykter vi vel til dels fremdeles, selv om det ser ut til å gå bedre nå.. 

Men vi har virkelig ikke mange tilfeller i det store og hele. Det er på grunn av alle tiltakene og at folk flest gjør så godt de kan med å følge dem. Jeg foretrekker faktisk dette fremfor å slippe helt opp og se hva som skjer. Hvis det går skikkelig galt så er det ingen i hele verden som ønsker seg Italiatilstander her (jada, antibiotika..kjøper ikke den helt som eneste forklaring..)

Men å gå full konspirasjon, neh. Mennesker har et behov for å forstå hva som skjer, og denne situasjonen er skikkelig kaotisk. Da oppstår sånt tøv. 

Anonymkode: cb8a2...cb1

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært kritisk til noen av grepene som har blitt gjort av myndighetene i løpet av pandemien. Syns det feks var helt unødvendig å stenge skolene i mars. Men når jeg snakker med andre som er kritiske så virker det som om veldig mange drar det ut i "hysteri", "manipulering fra myndigheter og medier", "komplott for å kontrollere folket" eller i verste fall at viruset i seg selv ikke eksisterer og at alt er en hoax for å få til en "New World Order". Ser det også her inne. 

Hvorfor tror så mange at det ligger en eller annen infam, kalkulert plan i myndighetenes håndtering av korona? Det er jo åpenbart helt motsatt; de famler og vakler mer i tiltakene enn noe annet. Råd og anbefalinger blir iverksatt og forkastet for hver uke. Det er alt annet enn kalkulert. Selv om jeg er kritisk til enkelte av tiltakene så betyr det ikke at jeg ikke tror at de settes fram for å prøve å beskytte befolkningen. Alt annet er en dystopi. 

Hva tjener det deg som enkeltindivid å tro at alle i makt jobber for å kontrollere og ødelegge deg?

Hvem betaler deg og hvor mye får du for å skrive dette?????

Anonymkode: 1b47e...cd9

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er ekstremt tydelig at det ikke har vært noen felles plan for å håndtere pandemien. Konspirasjonsteoriene rundt det handler om som andre har nevnt engstelse og usikkerhet, enkle forklaringer på en verden i kaos. Hvorfor disse forklaringene tar negative vendinger syns jeg denne forklarer godt. Hvordan konspirasjonsteori er flip-siden av den alernative Nuage, Peace & Love bevegelsen: The overlap between New-Age and Conspiracy Theory.

Oppsummert: Når man har en overbevisning om at alt har en sammenheng, og ingenting er tilfeldig, så er det en del av den samme virkelighetsforståelsen. ‘Everything is connected, there is a secret order being revealed to me, but I am not part of it. It is an evil demonic order, and it is trying to control me and everyone else. They have a Grand Plan and it is taking shape now. But perhaps I, and one or two others, can wake up to this Grand Plan, and expose it, and at least hide from it.’

Anonymkode: 90e04...464

• Liker 2
Gjest AineAvive
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror personlig ikke at alle i makt jobber for å kontrollere og ødelegge meg. Men jeg er åpen for at multinasjonale organisasjoner og andre kan ha en agenda, uten at nødvendigvis norske myndigheter er del av dette. Migrasjonskrisen er et eksempel. Den ble fremstilt på en politisk "farget" måte. Alt som ikke ble fortalt var ofte der sannheten lå. I tillegg hadde UN/FN en agenda, noe som ligger (eller lå) åpent på deres hjemmeside (bl.a. "Replacement migration"). De færreste tok seg bryet med å oppsøke slik informasjon. Man trodde på fremstillingen om kvinner og barn i dyp nød, enda de fleste kom i gummibåter, "selvsmuglet" via lastebiler eller vandret fra trygge andre, tredje eller fjerde land. Sannheten var at over 80% var unge menn som ofte ikke snakket sant om sin alder.

Når det gjelder Corona tror jeg ikke på en agenda før jeg får mer dybdekunnskap, noe som kun kan komme med tid. Jeg holder en liten luke i sinnet åpent for at det kan være noe eller noen som ligger bak. Dette ser jeg som sunt, da det kan koste dyrt å være for naiv i forhold til myndighet og makt. Dette gjør meg ikke til en konspirasjonsteoretiker. Jeg er forsiktig avventende, men tror foreløpig ikke at krisen er skapt. Derimot kan krisen brukes politisk. Det er mer der faren ligger, selv om jeg ikke er veldig bekymret for dette her i Skandinavia.

Endret av AineAvive
Skrevet

Har aldri trodd at viruset ikke eksisterer, det tror jeg så absolutt. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er nettopp all denne famlingen og vaklingen fram og tilbake. Det skaper jo ikke akkurat tillit. Covid-19 er riktignok et nytt virus, og kunnskapen rundt det var derfor liten. Men koronaviruset er ikke nytt, heller ikke hvordan smitte av virus stort sett fungerer.

Dette handler heller ikke om myndighetene i Norge, det er snakk om hele verden. Noen ganger får jeg følelsen av at Norge som alle andre land må følge det som blir sagt, kanskje en del av en plan for å oppnå noe, og da på verdensbasis.

Må legge til at jeg er generelt ikke paranoid.

Anonymkode: 4e22b...70a

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler heller ikke om myndighetene i Norge, det er snakk om hele verden. Noen ganger får jeg følelsen av at Norge som alle andre land må følge det som blir sagt, kanskje en del av en plan for å oppnå noe, og da på verdensbasis.

Så hva tror du "de" ønsker å oppnå?  Hvorfor er det mer naturlig å hoppe på den konklusjonen enn å tenke at det er åpenbart ikke finnes noen felles plan. Hva er det med "random occurences" som er så vanskelig å akseptere? Alt er jo bare tilfeldig. Sædcellen som gjorde at du ble til hadde ingen sterkere mål og mening enn de andre cellene som faren din sprøytet ut.

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg TS, og det gjør det jo enda vanskeligere å komme med kritiske kommentarer til noen av tiltakene. Ikke bare blir man kalt egoist og morder men man skal i tillegg sidestilles med Trump, Q-Anon, 5G-folket og nynazister....

Anonymkode: 0c241...38f

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva tror du "de" ønsker å oppnå?  Hvorfor er det mer naturlig å hoppe på den konklusjonen enn å tenke at det er åpenbart ikke finnes noen felles plan. Hva er det med "random occurences" som er så vanskelig å akseptere? Alt er jo bare tilfeldig. Sædcellen som gjorde at du ble til hadde ingen sterkere mål og mening enn de andre cellene som faren din sprøytet ut.

Fordi hele situasjonen hele tiden bærer preg av stadige motsigelser som har resultert i at vi har blitt rimelig forvirret alle sammen. Bare legger sammen alt som har blitt sagt og gjort fra start. Tør man å tenke litt selv, så er det så mye som ikke henger sammen.

Hva de i så fall ønsker å oppnå er umulig å si, det kan være mye. Det vi vil nok i så fall se om en god stund.

En ting vi alle kan være sikre på, tilfeldigheter eller ei, er at ingenting vil bli helt som det var igjen.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hele situasjonen hele tiden bærer preg av stadige motsigelser som har resultert i at vi har blitt rimelig forvirret alle sammen. Bare legger sammen alt som har blitt sagt og gjort fra start. Tør man å tenke litt selv, så er det så mye som ikke henger sammen.

Hva de i så fall ønsker å oppnå er umulig å si, det kan være mye. Det vi vil nok i så fall se om en god stund.

En ting vi alle kan være sikre på, tilfeldigheter eller ei, er at ingenting vil bli helt som det var igjen.

Ja, det er vel her vi har et ulikt psykologisk fundament. Den forvirringen jeg og ser på samme måte som deg tyder for meg at det ikke er noen sammenhengende plan for å takle pandemien. Tvert imot så skulle jeg ønske at myndighetene var bedre forberedt. Virusepidemier har oppstått så lenge mennesker har eksistert (ref Spanskesyken feks), og det var bare et spørsmål om tid før det ville komme et nytt alvorlig utbrudd. Vi burde absolutt ha kommet lenger i håndteringen, både medisinsk og politisk.

At "mye ikke henger sammen" er rett og slett fordi det ikke henger sammen. Alle land håndterer Covid-19 på sin egen måte, det eneste vi kan håpe på er at det blir et visst samarbeid når vaksinen kommer. 

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vel her vi har et ulikt psykologisk fundament. Den forvirringen jeg og ser på samme måte som deg tyder for meg at det ikke er noen sammenhengende plan for å takle pandemien. Tvert imot så skulle jeg ønske at myndighetene var bedre forberedt. Virusepidemier har oppstått så lenge mennesker har eksistert (ref Spanskesyken feks), og det var bare et spørsmål om tid før det ville komme et nytt alvorlig utbrudd. Vi burde absolutt ha kommet lenger i håndteringen, både medisinsk og politisk.

At "mye ikke henger sammen" er rett og slett fordi det ikke henger sammen. Alle land håndterer Covid-19 på sin egen måte, det eneste vi kan håpe på er at det blir et visst samarbeid når vaksinen kommer. 

Det du skriver i det jeg har uthevet her er også et viktig poeng som er en av tingene jeg stiller spørsmålstegn ved. Anbefaler deg å lese denne artikkelen med litt mer info om det

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qLBnj1/gro-harlem-brundtland-om-corona-krisen-det-er-dessverre-ingen-tvil-om-at-det-vi-opplever-er-en-varslet-katastrofe

Og jeg lurer virkelig på hvorfor det ikke har blitt gjort større forberedelser på noe som allerede var varslet.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver i det jeg har uthevet her er også et viktig poeng som er en av tingene jeg stiller spørsmålstegn ved. Anbefaler deg å lese denne artikkelen med litt mer info om det

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qLBnj1/gro-harlem-brundtland-om-corona-krisen-det-er-dessverre-ingen-tvil-om-at-det-vi-opplever-er-en-varslet-katastrofe

Og jeg lurer virkelig på hvorfor det ikke har blitt gjort større forberedelser på noe som allerede var varslet.

Må også legge til at jeg tror ikke at denne krisen er skapt, men som en annen bruker over her også skriver, så har jeg mine anelser om at den kanskje brukes politisk på verdensbasis for å oppnå noe.

• Liker 4
Skrevet

Problemet med korona og vesten er at pandemier bryr seg lite om politikk og hvordan ting blir oppfattet. Det vil sitte langt inne i vårt "gode og frie samfunn" og overvåke alle og tvangs isolere smittede slik at ikke smitten sprer seg, derfor vil kyniske land som gjør sånt komme ut som vinnerne til slutt.

Hvis vi virkelig skulle kommet tilbake til normalen igjen, skulle vi hatt en ekstrem lockdown i mars i noen uker, og begrenset ALL reising til utlandet bortsett fra varelevering fram til en eventuell vaksine. Da kunne vi også hatt Wuhan pool party. Nå som vi liksom har adoptert den svenske strategien, så er ganske mye av det vi har gjort nærmest litt bortkastet føler jeg.

Vi er bare noen dyr som kan bli syke av virus vi også, men det sitter langt inne (tydeligvis) og erkjenne det.

Anonymkode: 9c66f...add

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem betaler deg og hvor mye får du for å skrive dette?????

Anonymkode: 1b47e...cd9

🤣

Skrevet

Dette er en gørrkjedelig tid for mange, så hvorfor ikke krydre litt med konspirasjonsteorier og skjulte agendaer? 😃

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de misbruker krisen til å drepe internasjonal turisme. Fordi masseturisme verden over er veldig ødeleggende for klimaet og egentlig unødvendig ressursbruk. Veldig mange politikere mener jo at klimakrisen er noe av det aller viktigste å gjøre noe med.

Anonymkode: 1cf1b...463

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det bunner i at hele situasjonen er så absurd at mange sliter med å fatte det. Jeg personlig må si at uansett hvor hardt jeg prøver, så klarer jeg ikke å forsvare det myndighetene har gjort. De satte hele den norske økonomien på spill, sendte 400 000 mennesker ut i arbeidsledighet, stengte skolen, nektet barn kontakt med andre barn (1-2 lekevenner hjelper ikke, ikke alle er førstevalg), nekter fremdeles folk å trene og kulturlivet å tjene til livets opphold. 

Og dette for er virus som har tatt 260 liv, hvorav de aller aller fleste er svært gamle mennesker som med største sannsynlighet likevel ville dødd i løpet av kort tid. Omtrent like mange som det har dødd de tre siste dagene i Norge. Tiltakene henger virkelig ikke på greip med risikoen så jeg kan faktisk forstå alle de som tror det ligger noe mer bak (selv om jeg ikke tror det selv, jeg tror regjeringen var grepet av frykt og nå er de mest redde for å miste ansikt). 

Anonymkode: 1c992...931

grunnen til disse drastiske tiltakene i begynnelsen var jo fordi vi ikke visste hvor ille dette var. det er for å få en oversikt øfrst og fremst

Anonymkode: 2e276...696

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de misbruker krisen til å drepe internasjonal turisme. Fordi masseturisme verden over er veldig ødeleggende for klimaet og egentlig unødvendig ressursbruk. Veldig mange politikere mener jo at klimakrisen er noe av det aller viktigste å gjøre noe med.

Anonymkode: 1cf1b...463

problemet er vel heller motsatt, at veldig mange politikere setter kortsiktige fordeler for økonomi og næringsliv over klimasaken.

Anonymkode: 63727...e3e

• Liker 3
  • Opprett ny...