AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Jeg er så dårlig i engelsk, og for å få studiekompetanse må jeg avlegge eksamen i faget skriftlig og muntlig. Men jeg sliter kraftig, tom mange ord jeg ikke forstår. De snakker for raskt, jeg vurderer å slutte allerede. Er helt på gråten nå. Kan ikke forstår hvordan jeg skal klare å levere noe som helst på eksamen. Føler meg så jævla dum og håpløs. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 5edbc...13f
Mhmjadda Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så dårlig i engelsk, og for å få studiekompetanse må jeg avlegge eksamen i faget skriftlig og muntlig. Men jeg sliter kraftig, tom mange ord jeg ikke forstår. De snakker for raskt, jeg vurderer å slutte allerede. Er helt på gråten nå. Kan ikke forstår hvordan jeg skal klare å levere noe som helst på eksamen. Føler meg så jævla dum og håpløs. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 5edbc...13f Øve øve øve. Les engelsk litteratur (hva som helst, feks tegneserier, bøker du har lest på norsk før, barnebøker) , pugg gloser i god gammel stil, se filmer du har sett flere ganger før med engelsk tekst. Men eneste måten å lære ord på er å pugge gloser. 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Du kommer til å lære masse! Eksamen er fortsatt lenge til. Du kommer inn i det. Anonymkode: 821ad...d17 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Skal kunne mye om politikk, det er så grusomt! Anonymkode: 5edbc...13f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Se film med engelske undertitler. Du kommer inn i det. Pugg vanskelige ord. Anonymkode: 11836...c2e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kunne mye om politikk, det er så grusomt! Anonymkode: 5edbc...13f Det er ikke så mye som skal til for å stå. Og hvis du ønsker å begynne på høyere utdanning må du kunne engelsk. Det er få utdanninger hvor pensum er bare på skandinaviske språk. Anonymkode: 7e04f...bf6 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Se masse film/serier med engelsk tale og engelsk tekst på, IKKE norsk tekst. Gjerne noe du allerede har sett, en gammel favorittserie eller noe. Skikkelig binge nå i starten, et par uker og så begynner du å forstå mye bedre 😁 Lærerne hjelper deg, be om tips. Anonymkode: 524c4...3b3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye som skal til for å stå. Og hvis du ønsker å begynne på høyere utdanning må du kunne engelsk. Det er få utdanninger hvor pensum er bare på skandinaviske språk. Anonymkode: 7e04f...bf6 Støtter denne, du klarer å skrape sammen nok om det til å stå. Det går bra🙂 Anonymkode: 524c4...3b3
Rumle Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kunne mye om politikk, det er så grusomt! Anonymkode: 5edbc...13f I tillegg til andre råd over; les engelske aviser og hør podcast, dette klarer du Kan også tipse om at Kindle har en fin funksjon som gjør at du kan holde fingeren på ordet du stusser på et lite sekund og så popper det opp en definisjon. Super måte å lære nye ord uten å måtte slå de opp Endret 20. august 2020 av Rumle
n_97 Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 Les bøker av engelsle forfattere du har lest den norske oversettelsen av, på engelsk. Det hjalp meg veldig. Du er ikke den eneste som sliter i begynnelsen!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 Du må tenke på engelsk. Ikke tenke på norsk og så oversette. Og prøv å finne noen du kan snakke engelsk med. Les bøker og blader på engelsk, gjerne barnebøker og tegneserier. Prøv i hvert fall å lese overskriftene i engelske aviser. Da får du en idé om hva som foregår i politikken. Jeg gjetter på at innen politikk vil du få spørsmål om Brexit. Jeg var selv litt usikker da jeg begynte i en jobb der vi har engelsk som arbeidsspråk, men etter noen dager gikk det av seg selv. Anonymkode: 30dc9...6db
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så dårlig i engelsk, og for å få studiekompetanse må jeg avlegge eksamen i faget skriftlig og muntlig. Men jeg sliter kraftig, tom mange ord jeg ikke forstår. De snakker for raskt, jeg vurderer å slutte allerede. Er helt på gråten nå. Kan ikke forstår hvordan jeg skal klare å levere noe som helst på eksamen. Føler meg så jævla dum og håpløs. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 5edbc...13f Skaff deg privatlærer. Mange studenter på universiteteter og høyskoler trenger en liten ekstrajobb. Trenger ikke koste mye men kan være forskjellen som gjør at du står. Anonymkode: fd7a2...669
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Føler meg så jævla dum og håpløs. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 5edbc...13f Du må regne med å legge ned mange timer med hardt arbeid for å lære engelsk. Sånn er det alltid om man skal lære noe nytt. Samtidig så gjelder det å finne riktig vanskelighetsgrad å starte på og å finne en progresjon man mestrer. Finner man de to tingene så klarer man å lære nærmest hva som helst og i hvert fall engelsk. Om du nå sliter med engelsk på videregåendeskolenivå så bør du kanskje prøve det på ungdomskolenivå. Om du sliter med ungdomskolenivå så bør du kanskje begynne med barneskolenivå. I tillegg gjelder det å finne noe på engelsk man interesserer seg for. Liker du å lese nyheter så les dem på engelsk, eventuelt hør på engelske nyheter. Liker du å lese om fotball så les om fotball. Kanskje kan du finne et engelskspråklig nettforum hvor du kan skrive noen innlegg. På nettforumer skriver man typisk svært korte tekster så det kan jo vær en grei måte å lære å skrive på. Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: 2e7bb...4f5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 Jobb med målene i læreplanen. Skriv ned alle viktige ord, og pugg dem. Anonymkode: cb986...3b2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 Mange gode forslag her. Det viktigste er rett og slett å få engelsk inn i dagliglivet. Filmer og serier med engelsk undertekst. Les nyheter på engelsk. Meld deg inn i et engelsk forum som diskuterer noe du interesserer deg i, og sleng deg med i samtalene. Skriver du innlegg, så kan du legge til nederst at engelsk ikke er ditt første språk. Da slipper du idioter som kommenterer frekt om at du har skrevet det og det feil osv. En side jeg liker veldig godt er thesaurus.com. Om det er et engelsk ord du ikke helt forstår, så bør du selvsagt sjekke meningen. Men, sjekk også synonymer på nevnt nettside. Da får du flere ord som betyr det samme, og hjernen din kan begynne å gjøre koblinger. En annen ting, begynn å veldig bevisst tenke på engelsk. Ha interne diskusjoner med deg på engelsk. Ser du en person på gata, prøv å tenk på engelsk hva personen har på seg. "he's middle aged and wearing a black sweater and blue jeans. His hair is..." osv osv. Anonymkode: 9be95...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 Barne-tv er ofte en fin inngangsport til å lære seg et nytt språk. Anonymkode: c3baa...21a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 Jeg mener å ha lest at man lærer mer av å gjøre ting aktivt, enn å sitte å passivt ta i mot. Å se på serier er sikkert bra det og, men jeg tror de fleste lærer bedre av å f.eks oversette norske tekster til engelsk, altså aktivt arbeid. Gjør jobben selv, rett og slett. Jeg likte godt tipset om å prøve å reflektere på engelsk når du f.eks er ute og går. Anonymkode: f5bcd...3d4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 Jeg lærte engelsk via gaming fra jeg var ca. 11 (ble «tvunget» til å snakke med andre gamere på engelsk). Lærte meg å bruke språket aktivt i en morsom setting. Noen lærer det greit på skolen, andre må lære det på andre måter (slik som meg). Du bør finne din måte å lære på og det som passer deg best...0 Anonymkode: ebd03...919
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener å ha lest at man lærer mer av å gjøre ting aktivt, enn å sitte å passivt ta i mot. Å se på serier er sikkert bra det og, men jeg tror de fleste lærer bedre av å f.eks oversette norske tekster til engelsk, altså aktivt arbeid. Gjør jobben selv, rett og slett. Jeg likte godt tipset om å prøve å reflektere på engelsk når du f.eks er ute og går. Anonymkode: f5bcd...3d4 Å måtte lese engelske undertekster er aktivt 😉 Anonymkode: 524c4...3b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå