Gå til innhold

Er det for tidlig å la en 12åring barbere leggene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant min 12 åring med pinsett på badet i full gang med å nappe hårene på leggene fordi jeg har sagt nei til barbering 😂 Over sommeren har hun virkelig fått masse svarte hår. Er det for tidlig å la henne barbere leggene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe du har rett til å bestemme, det er hennes kropp. 

Skrevet

Absolutt ikke for tidlig. 

• Liker 13
Skrevet

Hvis det skal litt barbering til for at hun skal føle seg komfortabel så synes jeg hun skal få lov til det. Er ikke noe gøy å være synlig hårete hvis de andre i klassen ikke er det. Hvis hun har mørke hår vil det jo synes bedre enn de med veldig blonde, lyse 

Anonymkode: 50e3e...c01

• Liker 8
Skrevet

Vel, jo, jeg har rett til å bestemme når jeg mener det er hensiktsmessig og til barnets fordel. Om min 12 åring vil ha piercing er og tatoveringer så sier jeg nei. Når det kommer til barbering vet jeg også at det kan føre til mer hårvekst og da er det plutselig noe hun føler hun må gjøre jevnlig. Samtidig er det også noe som hun mest sannsynlig vil gjøre en eller annen gang uansett, og det er derfor jeg spør her. 

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er for tidlig. Særlig ikke når det er svaret hår. Jeg begynte å barbere meg under armene da jeg var 11, husker jeg syntes det var flaut med hår. Vis henne hvordan og la henne få fjerne hårene om hun ønsker det. 

Anonymkode: bb792...870

• Liker 8
Skrevet

Jeg begynte før vi skulle ha sommeravslutning i syvende klasse. Så da var jeg vel rundt 12-åring. Husker mamma var skeptisk, men jeg gjorde det likevel.

Anonymkode: 8d12b...3e6

• Liker 2
Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet
4 minutter siden, Albbas skrev:

Det er ikke noe du har rett til å bestemme, det er hennes kropp. 

Absolutt. De fleste 12åringer barberer beina og det er dårlig gjort av deg å nekte henne det.

Skrevet
1 minutt siden, LatersBaby skrev:

Vel, jo, jeg har rett til å bestemme når jeg mener det er hensiktsmessig og til barnets fordel. Om min 12 åring vil ha piercing er og tatoveringer så sier jeg nei. Når det kommer til barbering vet jeg også at det kan føre til mer hårvekst og da er det plutselig noe hun føler hun må gjøre jevnlig. Samtidig er det også noe som hun mest sannsynlig vil gjøre en eller annen gang uansett, og det er derfor jeg spør her. 

Kan vel ikke akkurat sammenligne barbering og piercing/tatovering.. Akkurat dette ville jeg latt henne bestemme helt selv. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde kraftig hårvekst og gjorde det rundt den alderen. Skulle ønske mamma veiledet meg litt, jeg barberte mot hårene i mange år før jeg skjønte at det var derfor hunden var nuppete og rød

Anonymkode: a2314...622

• Liker 4
Skrevet

Hva er det du mener er hensiktsmessig med at hun har hårete legger hvis hun selv synes det er ubehagelig?

Anonymkode: 8e8b7...6ae

• Liker 9
Skrevet
Just now, LatersBaby said:

Nei det syns jeg faktisk ikke du kan bestemme. Jeg hadde blitt utrolig flau og sint som 12-åring om min mor skulle bestemme slikt! 

Det er ikke sammenlignbart med tatovering og piercing!? Det er sammenlignbart med å klippe håret på hodet. Jeg vet at en del foreldre mener de bør få bestemme frisyre til barna også, men det er like galt. Økonomisk kan man bestemme, og man skal selvfølgelig nekte SMÅ barn å bruke skarpe redskaper, men utover det er det faktisk barnet ditt sitt valg. Hun er ikke småbarn lenger. 

Det er ikke sant at det fører til mer hårvekst, det er en myte. Hårene som vokser ut VIRKER stivere, men det er pga måten de kuttes av på. Hårene blir ikke faktisk stivere, og det blir ikke mer av dem. 

Skrevet (endret)
16 minutter siden, LatersBaby skrev:

Fant min 12 åring med pinsett på badet i full gang med å nappe hårene på leggene fordi jeg har sagt nei til barbering 😂 Over sommeren har hun virkelig fått masse svarte hår. Er det for tidlig å la henne barbere leggene? 

Å nekte barn/ungdom ting er ofte mot sin hensikt, for man får heller en situasjon der disse heller gjør ting skjult. 
Selv ville jeg ha forklart hvorfor jeg ev ikke vil at hun skal gjøre det, men ikke nektet henne det.

Dette gjelder mye av det jeg(vi) gjorde til våre barn. Forklarte og var lite dømmende. Faktisk en av de tingene våre voksne unger nå har gitt veldig gode tilbakemeldinger på. De var åpen og ærlig hjemme, mens mange av vennene måtte holde mye skjult for foreldrene - så bedre å være ærlige og åpne enn at man skal trenge å skjule noe som likevel foregår. Som forelder får man da altså fulgt med litt mer i alle fall.

Endret av keso
  • Liker 3
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du mener er hensiktsmessig med at hun har hårete legger hvis hun selv synes det er ubehagelig?

Anonymkode: 8e8b7...6ae

Fordi når man barberer seg så vokser vel hårene ut stivere, fordi hun også bare er 12 år, og jeg synes det er tidlig å måtte begynne med det styret med barbering osv. Jeg har ikke nektet henne å barbere seg, men jeg har sagt at jeg ikke synes det er nødvendig enda. Og fortsatt er det under vurdering, og det er derfor jeg skriver her. 

Endret av LatersBaby
  • Liker 1
Skrevet

Også er det vel litt følelsen at "shit må begynner hun å bli stor". Jeg begynte vel ikke å barbere leggene selv før jeg var rundt 13, og da synes ikke mine foreldre noe om det - men gjorde det likevel. Så det er vel mot sin hensikt å si nei, det blir sikkert gjort i smug. Men greit å også vite andres mening rundt det. 🤷‍♀️

Skrevet
3 minutter siden, LatersBaby skrev:

Fordi når man barberer seg vokser hårene ut stivere, fordi hun også bare er 12 år, og jeg synes det er tidlig å måtte begynne med det styret med barbering osv. Jeg har ikke nektet henne å barbere seg, men jeg har sagt at jeg ikke synes det er nødvendig enda. Og fortsatt er det under vurdering, og det er derfor jeg skriver her. 

Men hvorfor kan hun ikke få bestemme selv? Det er ikke tidlig å begynne å barbere seg, jeg var blant de siste av jentene da jeg begynte (11 år). 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, LatersBaby skrev:

Også er det vel litt følelsen at "shit må begynner hun å bli stor". Jeg begynte vel ikke å barbere leggene selv før jeg var rundt 13, og da synes ikke mine foreldre noe om det - men gjorde det likevel. Så det er vel mot sin hensikt å si nei, det blir sikkert gjort i smug. Men greit å også vite andres mening rundt det. 🤷‍♀️

Syns du skal la henne få høvel. Det er ille nok å komme i puberteten som jente. Trenger ikke insistere på at hun skal bli mer usikker enn hun behøver med å nekte henne å fjerne uønskede hår.

Anonymkode: 36a8e...f3c

• Liker 4
Skrevet

Ta henne med på salong og la dem vokse leggene hennes om de er veldig mørke.

Da slipper hun den evige barberinga.

Anonymkode: 239c1...a7f

Skrevet

Jeg sa til henne nå at om hun virkelig vil barbere leggene sine så skal jeg ikke nekte henne selvom jeg synes det er unødvendig ennå.. Sa også at om hun bestemmer seg for å barbere seg så vil jeg vise henne hvordan det skal gjøres. 

Huff, er vel bare å innse at de vokser til.. 😅

• Liker 2
Skrevet

Veiled henne, for hvis dette er et komfort problem, blir det urettferdig å nekte henne. 

Samtidig synes jeg det er synd at man skal barbere bort når man er så liten, og at hun kanskje ser på det som et problem. 

Vi må få barna våre til å forstå at de er vakre akkurat som de er, og at alle andre er vakre akkurat som de er. At ingenting er stygt. Litt hår er helt naturlig ❤️

Anonymkode: d371d...930

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...