AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Hei Jeg har et litt spesielt problem med lillesøsteren min, jeg er 30 og hun er fire år yngre. Hun er veldig moden og voksen for alderen, men jeg opplever at hun noen ganger er nedlatende mot meg og veldig direkte, dette går litt opp og ned, men særlig i det siste. Vi har forskjellige liv, hun jobber, er ute med venner, fyller dagene med mye interessant. Mamma er helt i ekstase, for hun synes det er så gøy å høre om alt hva kollegaene hennes sier og gjør. Og hva de finner på på fritiden. Jeg derimot er gift og har barn, er hjemmeværende, men er mye med familie og driver med litt hobbyplanting, sying og sånt. Mamma deler de samme interessene. Jeg forstår veldig godt at søsteren min ikke liker barneprat, og det respekterer jeg og snakker ikke om det før hun spør. Jeg holder meg til temaer som er "trygge".. Det som derimot ejg synes er vanskelig, er når hun forteller om kollegaene sine og hva de sier og gjør, så følger jeg med, og holder samtalen, men med en gang jeg snakker om noe meg og mitt, så sier hun at hun ikke gidder å høre om det eller sitte og snakke om det, særlig hvis det involverer en person hun "ikke kjenner" (har møtt, men ingen relasjon). Da blir hun veldig direkte og sier sånn "men jeg gidder jo ikke sitte her å snakke om dette, Kari". Med mindre det handler om baktaling og sladder, gidder hun ikke høre om meg og mitt. Men med meg forteller hun alt, ofte mye av det samme. Har hun ingen interesse for selve temaet, avkutter hun meg brått, men likevel pøser hun på med sitt. Glemmer jeg meg en gang og forteller det samme igjen, blir hun oppgitt og sier "eeh, det har du sagt før". Vi har et par felles interesser, som hudpleie, mat og helse og felles familie, men thats it. Jeg har virkelig ikke lyst til å miste kontakt med søsteren min, men av erfaring vet jeg at det ikke nytter å være ærlig med henne fordi hun fyrer seg opp. Så dere som kjenner dere igjen, hva burde jeg gjøre her? Anonymkode: fda06...2c2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Det er ikke en moden og voksen oppførsel å snakke til folk på den måten der. Tipper dette bunner i sjalusi. Neste gang hun avbryter deg eller ikke vil høre på hva du sier så bør du ta det opp med henne direkte der og da. Synes hun høres lite selvstendig/barnslig og umoden ut. Anonymkode: 5fa62...af5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en moden og voksen oppførsel å snakke til folk på den måten der. Tipper dette bunner i sjalusi. Neste gang hun avbryter deg eller ikke vil høre på hva du sier så bør du ta det opp med henne direkte der og da. Synes hun høres lite selvstendig/barnslig og umoden ut. Anonymkode: 5fa62...af5 Hun er veldig direkte og jeg skal innrømme at noen ganger høres hun så autoritær ut at jeg blir nervøs. Jeg slipper opp for ideer når jeg ikke kan snakke om hobbyene mine, hendelser jeg har vært med i, familien min eller helsen min, politikk og livssyn kan jeg bare glemme, og samfunnet generelt.. Hun snakker om disse tingene hele tiden, bortsett fra familie siden hun ikke har partner akkurat nå. I fare for å virke barnslig selv, hva får folk til å tro at jeg har interesse av å høre om kollegaer og sammenkomster og om samtaler med venninnene hennes når folk har null interesse i å vite noe om meg? Jeg hadde en sånn venninne en gang og jeg droppet det, men blir vanskeligere nå som det er søsteren min. I hele min omgangskrets er det kun min søster og venninnen jeg hadde før som har oppført seg slik. Off jeg blir nervøs av tanken ved å "konfrontere" henne neste gang hun sier sånt.. Jeg vet at hun vil motargumentere og bli ufin. Anonymkode: fda06...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er veldig direkte og jeg skal innrømme at noen ganger høres hun så autoritær ut at jeg blir nervøs. Jeg slipper opp for ideer når jeg ikke kan snakke om hobbyene mine, hendelser jeg har vært med i, familien min eller helsen min, politikk og livssyn kan jeg bare glemme, og samfunnet generelt.. Hun snakker om disse tingene hele tiden, bortsett fra familie siden hun ikke har partner akkurat nå. I fare for å virke barnslig selv, hva får folk til å tro at jeg har interesse av å høre om kollegaer og sammenkomster og om samtaler med venninnene hennes når folk har null interesse i å vite noe om meg? Jeg hadde en sånn venninne en gang og jeg droppet det, men blir vanskeligere nå som det er søsteren min. I hele min omgangskrets er det kun min søster og venninnen jeg hadde før som har oppført seg slik. Off jeg blir nervøs av tanken ved å "konfrontere" henne neste gang hun sier sånt.. Jeg vet at hun vil motargumentere og bli ufin. Anonymkode: fda06...2c2 Men igjen, det er kanskje verdt et forsøk.. Kanskje hun ikke er klar over det selv, og siden hun så fint snakker om det å kunne ta opp problemer saklig og diplomatisk, så burde hun følge eget råd 😊 Anonymkode: fda06...2c2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Jeg kutta ut min søster for endel år siden, vi gikk ikke sammen. Ingen poeng i må bruke tid på et menneske kun fordi man er i slekt. Anonymkode: 1546a...908 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Lansje dere ikke er en god match alkurat nå. Når hun får barn og tar deg igjen med modenheten så forandrer det seg. Dere MÅ vel heller ikke ha munndiare om helt vanlige ting heller? Hva kari gjorde på jobb er ikke så givende vel. Del heller ekte ting. Følelser og om hvordan du har det inne i deg. Anonymkode: bc28e...556
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Lansje dere ikke er en god match alkurat nå. Når hun får barn og tar deg igjen med modenheten så forandrer det seg. Dere MÅ vel heller ikke ha munndiare om helt vanlige ting heller? Hva kari gjorde på jobb er ikke så givende vel. Del heller ekte ting. Følelser og om hvordan du har det inne i deg. Anonymkode: bc28e...556 Sånne ting er hun ikke interessert i å høre på, for da er jeg dramaqueen 🙄 for henne er det mer interessant å fortelle om seg og sitt. Det går seg nok til.. Føler meg så lite viktig. Jeg skal liksom være den voksne, men jeg synes at det blir så skeivt. Anonymkode: fda06...2c2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Søstra mi var/er også litt sånn. Jeg tok det opp med henne. Hun tok det til etterretning. Prøvd å skjerpe seg. Høres bare sjalu ut og behov for oppmerksomhet. Anonymkode: 674c7...feb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #9 Skrevet 22. august 2020 Søsteren din har lite selvinnsikt og er selvsentrert og umoden. Min søster er likedan og har blitt verre de siste 15 årene. Når jeg åpner munnen for å fortelle noe om meg selv/mitt liv til søsteren min, reiser hun seg ofte opp og går ut av rommet, eller begynner å se på tv eller avbryter meg og begynner å prate om noe annet. Jævlig irriterende! Anonymkode: 48f43...ded
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå