Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Håper noen kan hjelpe meg litt her. Syns NAV sine sider er litt vanskelig å forstå rett og slett.

Jeg har vært litt uheldig og har endel kortvarige sykemeldinger + noen litt lenger (2 mndr) men bare 20 %. Har siden november vært i en bilulykke, hatt 3 runder med nyrestein, var sykemeldt 10 dager pga. forkjølelse i mai og skal gjennom en liten operasjon nå. 

Jeg har vært på jobb som normalt mellom disse periodene og regner med det blir en kort sykemelding etter denne operasjonen også.

Er de 52 ukene til maksdato sammenhengende, eller vil alt dette telle med?

Jeg har ingen grunn til å tro det blir mer sykemeldinger nå, men man vet jo ikke nå med denne pandemien.  Og siden min mann er permittert så bekymrer det meg litt..

Anonymkode: e5014...5b8

Skrevet

Kortvarige sykmelding som ikke overstiger arbeidsgiverperioden (16 dager) skal ikke regnes med, men de av lenger varighet legges sammen dag for dag. Når du har jobbet 26 uker sammenhengende uten sykemeldinger ut over arbeidsgiverperioden har du opparbeidet deg fulle rettigheter igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har jobbet mer enn 16 dager mellom sykefraværene, teller ikke oppholdet med i perioden 😊 

Dvs har du vært sykemeldt -> friskmeldt mindre enn 16 dager -> sykmeldt igjen, så teller alle dagene med i dagene med sykepenger. 

Skrevet

Takk for svar begge to. Men det er jo ganske sprikende svar... så jeg er like forvirret 🙈

Skrevet

Jeg mener at det er som Leo skriver. Korte sykemeldinger som ikke overskriver 16 dager telles ikke. Går du over 16 dager så stopper tellingen om du har jobbet i 26 uker og man begynner på en ny periode om man blir sykemeldt over 16 dager igjen. Det har ingenting å si hvor mye du er sykemeldt. Når du ett år så må du jobbe i 26 uker før du kan bli sykemeldt igjen.

Anonymkode: bfab4...c44

Skrevet

Alle sykmeldinger som er skrevet ut innenfor 52 uker teller, uansett lengde på disse . Spiller ingenrolle om det er 10 dager, 16 eller 4 måneder. Alle de teller må måneden. Du må ha vært arbeidsfør i 26 uker om det skal nullstilles.

Anonymkode: d2b6a...658

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror vedkommende som har svart i tråden etter meg blander litt sammen med når det oppstår ny arbeidsgiverperiode på sykepenger og ikke.  Sykepenger som betales av NAV når maksdato etter 52 uker selv om disse sykmeldingene er spredt ut over flere år. Arbeider du sammenhengende uten å være syk ut over arbeidsgiverperioden i 26 uker har du igjen fulle sykepengerettigheter. Det vil si at du kan være syk i 52 nye uker uten å miste retten til sykepenger. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle sykmeldinger som er skrevet ut innenfor 52 uker teller, uansett lengde på disse . Spiller ingenrolle om det er 10 dager, 16 eller 4 måneder. Alle de teller må måneden. Du må ha vært arbeidsfør i 26 uker om det skal nullstilles.

Anonymkode: d2b6a...658

Dette stemmer.

Vil bare legge til at det er etter 26 uker sammenhengende at antall dager nullstilles. Dette gjelder også i ferier.

Anonymkode: b510c...87e

Skrevet

Jeg er enig i at NAV sine sider kan være vanskelige å forstå. Det er nok en avveining mellom å forklare regelverket, og å ikke legge ut så mye informasjon at folk ikke orker lese den. De forenklet - for mye - for et par år siden, noe som gjør det vanskeligere om man virkelig ønsker å forstå. 

Da må man lete opp lovtekster, forskrifter og rundskriv selv, det er greit nok, men ikke skyld på brukerne om det blir misforståelser.

Anbefaler forøvrig å høre på @Leo, det er slik vedkommende forklarer at det fungerer. Praksis er du "drar med deg" sykmeldingsdager for de tre siste årene, da kan være sykmeldt omtrent 52 uker (det varierer med noen dager), men om du går 26 uker uten starter du på nytt.

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar. Nå er jeg litt klokere 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...