AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Hei, har en gutt på 2 år og 7 måneder. Jeg er svært bekymret med tanke på språkutviklingen hans. Den har liksom stagnert helt. Han har god språkforståelse, og mye kroppsspråk. Så han kommuniserer jo og jeg forstår hva han vil og mener. Men har nesten ikke kommer nye ord etter han ble 2. Det går også i mye lyder(brom, pipp, vov osv). Han setter også delvis to ord sammen, som «mamma, nei» «beibi æsj» osv. Hverken helsestasjon, barnehage eller lege møter meg på bekymringen min. Likevel klarer jeg ikke legge det fra meg. Noen som har unger som har vært sent ute med å snakke som vil dele erfaringer? Vi bruker mye tid på å prate og leser mye bøker, og han er veldig opptatt av å lære nye ord(han bare sier det ikke). Så vet liksom ikke hva mer jeg som mamma kan gjøre for å legge ril rette for språkutviklingen. Anonymkode: 2151f...d52
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Har to gutter som begge har vært sene med språk. Hos eldste løsnet det fra 2,5-3 år, han hadde en veldig stor utvikling på de 6 mnd. Fra noen enkeltord til bortimot normalt språk når han var 3. Hos yngste dro det lenger ut i tid, han hadde en del enkeltord, men satte de ikke sammen noe særlig og mye var utydelig(hadde en del egne ord for ting). I barnehagen gikk det mest i babling. Vi forstod han for det meste hjemme, men for andre var det han sa uforståelig. Vi ble henvist til logoped og audiopedagog når har var 4. Jeg hadde aldri hatt mistanke om dårlig hørsel og det resultatet var helt fint etter kontroll hos audiopedagog. Logopeden fant heller ingen grunn til å sette inn særlige tiltak, han hadde alle lyder riktig på plass, viste god språkforståelse og ordforråd som var innenfor akseptabelt. Kunne tyde på at det handlet en del om modning. Nå var dette i vinter/vår, så det ble stopp med å gå til logopeden etter to ganger. Vi har kun hatt kontakt på telefon et par ganger for oppdatering. Men han har hatt en formidabel utvikling de siste mnd. Mye bedre ordforråd, setter sammen setninger, bøyer ord riktig, begynt å si R, spør og graver, ja rett og slett blitt en skravlebøtte . Så når vi skal til logopeden igjen om noen uker tenker jeg hun konkluderer med at det ikke trengs videre oppfølging. Har også en jente mellom disse guttene og hun var tidlig med språket. Hun snakket rent før hun var to. Og også en skikkelig skravlebøtte, hun hadde tidlig et rikt og godt utvikla språk, så det kan skille seg veldig i en søskenflokk. Anonymkode: c758f...98c
Mrs Robinson Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 Det løsner nesten alltid ved 2,5-3 år. Ikke stress 1
Vera Vinge Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Nå har du jo forhørt deg hos ulike instanser, så jeg ville avventet litt da. Se det an noen måneder. Om du fortsatt er bekymret når han runder 3 år, ville jeg tatt opp saken igjen med helsestasjonen. Noen, og litt flere gutter, trenger litt mer tid. Men om du syns han henger tydelig etter når han blir 3 år, ville jeg ikke gitt meg. 1
ultra1 Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Tusen takk for svar. Det var godt å lese noen andres erfaring. Hvordan var det når det først løsna da? Bare kom det plutselig?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Det er veldig forskjellig fra barn til barn. Jeg har opplevd barn som er ganske tause som 2 åring, men ved fylte 3 år så tar det helt av! Bare legg til rette for barnet så skal du se at det ordner seg. Legg til rette ved å bruk masse ord, les i bøker, fortell hva dere gjør ila dagen (no lager vi middag, vi koker potetene, no skal vi kutte opp salaten, no skal mamma ta en høyre sving her, så er vi framme) selv om det ikke er "barneord" så bare snakk i vei. Selv om barnet ikke sier ordene så er det bra som du sier, at han interesserer seg i dem. Da "lagres" de og han vil begynne å bruke de når barnet føler seg mer klar. https://www.familieverden.no/utvikling/nar-er-det-grunn-til-bekymring-for-barnets-sprak/ (litt grei lesning) Dersom du ikke klarer å slå deg til ro, så kan du undersøke hørselen hans for å utelukke det. Men det vil nok løsne Sånn helt på tampen, av de flere tusen barn jeg har jobbet med opp igjennom årene så er det de tause og "mystiske" som oftest viser seg å være veldig smarte ved skolealder. Du kan se på det slik at barna som er mer stille, de bruker tiden på å tenke istedenfor å snakke. Hilsen en som jobber med språkutvikling hos barn 😊 Anonymkode: 425ef...399
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Hei, Jeg velger å svare kun fordi jeg kjenner følelsen du har. Tro meg, vi har vært gjennom dette. Du aner ikke hvor mye bekymring vi har hatt pga dette. Vår bablet en del, men begynte ikke å prate før litt over 3 år. Sa mamma/pappa først når han var 2,5år. fra 3-4 gikk utviklingen saaaakte men sikkert. nå er han over 5 år og prater hele tiden. :):) Jeg aner ikke hva som var grunnen. Tror han bare var treig, eller en sånn "ordsamler" som folk sier. Anonymkode: b228b...2fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå