AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Lurer på om noen av dere har opplevd det samme/vet hva det er og om det er normalt/farlig. Har merket plutselig at når jeg sitter og strammer magen litt, hopper plutselig hjertet løpsk og det slår rart med en ubehagelig følelse, samtidig som det slår skikkelig på høyre side av halsen. Dette kan jeg kjenne godt! Det kjennes ut som om noe hindrer blodet i å komme fort nok forbi. Gjør jeg dette mens jeg ser meg i speilet, ser jeg godt at det buler ut på høyre side på halsen. Anonymkode: 18fb2...5d9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Lurer også på hvorfor man kan kjenne blodet strømme rundt omkring i kroppen, er det på grunn av for trange blodårer? Anonymkode: 48124...d9d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 Om du strammer magen så holder man gjerne pusten samtidig, da skjer det noe med pulsen og blodtrykket ditt. Så er nok det du merker. Anonymkode: a0ce9...786
isw Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om noen av dere har opplevd det samme/vet hva det er og om det er normalt/farlig. Har merket plutselig at når jeg sitter og strammer magen litt, hopper plutselig hjertet løpsk og det slår rart med en ubehagelig følelse, samtidig som det slår skikkelig på høyre side av halsen. Dette kan jeg kjenne godt! Det kjennes ut som om noe hindrer blodet i å komme fort nok forbi. Gjør jeg dette mens jeg ser meg i speilet, ser jeg godt at det buler ut på høyre side på halsen. Anonymkode: 18fb2...5d9 Litt anatomi: Når du gjør det du beskriver (Valsalva heter det), så øker trykket i brystet (samleårene som fører blod tilbake til hjertet blir fulle av blod) samtidig som hjertets slagvolum faller og pulsen stiger. Det gjør at halsvenene blir fulle av blod og synes. Samme mekanisme ser man forsåvidt ved hjertesvikt, men da har det en sykelig årsak gjennom at hjertet ikke greier å ta unna alt blodet som renner tilbake. På medisinstudiet eller sykepleierstudiet gjøres dette for å demonstrere hva halsvenestase (som det heter) ser ut. Det er altså et tegn på hjertesvikt når det skjer av seg selv. Grunnen til at du ser pulseringer i venene er at hjertets forkamre (som tar imot blodet) ikke har klaffer øverst som sperrer blodet fra å renne tilbake. Det gjør at noe blod pumpes ned i hjertekamrene og noe blod går andre veien (tilbake) når forkamrene slår. Når disse venene er fulle, ser man pulseringer. Men alt dette er altså helt normalt. Endret 20. august 2020 av isw
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, isw skrev: Litt anatomi: Når du gjør det du beskriver (Valsalva heter det), så øker trykket i brystet (samleårene som fører blod tilbake til hjertet blir fulle av blod) samtidig som hjertets slagvolum faller og pulsen stiger. Det gjør at halsvenene blir fulle av blod og synes. Samme mekanisme ser man forsåvidt ved hjertesvikt, men da har det en sykelig årsak gjennom at hjertet ikke greier å ta unna alt blodet som renner tilbake. På medisinstudiet eller sykepleierstudiet gjøres dette for å demonstrere hva halsvenestase (som det heter) ser ut. Det er altså et tegn på hjertesvikt når det skjer av seg selv. Grunnen til at du ser pulseringer i venene er at hjertets forkamre (som tar imot blodet) ikke har klaffer øverst som sperrer blodet fra å renne tilbake. Det gjør at noe blod pumpes ned i hjertekamrene og noe blod går andre veien (tilbake) når forkamrene slår. Når disse venene er fulle, ser man pulseringer. Men alt dette er altså helt normalt. Takk for bra svar! Setter stor pris på det utfyllende svaret ditt! men er det normalt at det kun skjer på den ene siden av halsen? Anonymkode: 18fb2...5d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå