AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Hvis jeg har 240 000 kroner Foreksempel og kjøper en leileighet med huslån, dermed leier den ut. Vil jeg tjene på det? Eller er dette stressende arbeid? Tenker med tanke på renter, vil jeg tjene noe ekstra på det? Anonymkode: 541f6...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Noen her som har kjøpt leileighet for å leie ut? Hvordan funker det? Anonymkode: 541f6...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg har 240 000 kroner Foreksempel og kjøper en leileighet med huslån, dermed leier den ut. Vil jeg tjene på det? Eller er dette stressende arbeid? Tenker med tanke på renter, vil jeg tjene noe ekstra på det? Anonymkode: 541f6...be0 Dette kommer jo helt ann på. Feks hvor du bor. Nå er jeg kun kjent med markedet i Oslo, men min egen leilighet har feks steget med ca 300 % på de 10 årene jeg har eid den. Hadde jeg kjøpt en leilighet til for 10 år siden ville jeg jo fått dekket alle kostnadene til lånet hver måned av leieinntektene, samt sittet på flere millioner i overskudd dersom jeg solgte den nå. Nå er jo ikke alle markeder like, men stort sett lønner det seg å eie eiendom. Anonymkode: 28b1b...962
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kommer jo helt ann på. Feks hvor du bor. Nå er jeg kun kjent med markedet i Oslo, men min egen leilighet har feks steget med ca 300 % på de 10 årene jeg har eid den. Hadde jeg kjøpt en leilighet til for 10 år siden ville jeg jo fått dekket alle kostnadene til lånet hver måned av leieinntektene, samt sittet på flere millioner i overskudd dersom jeg solgte den nå. Nå er jo ikke alle markeder like, men stort sett lønner det seg å eie eiendom. Anonymkode: 28b1b...962 Vil bruke en leileighet som en inntektskilde. ha leietakere boende der hva er minstepirs jeg må ha før jeg kan få boliglån? Er ikke ute etter verdens dyreste leileighet. og vil jeg tjene penger med engang eller vil jeg egentlig ikke tjene noe før låne er betalt? tenker å kjøpe leileighet i Oslo Anonymkode: 541f6...be0
Morten1 Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Du må husket at du skal skatte av det. Erfaringsmessig er det ikke mye å tjene på utleie annet enn verdiøkningen. Dette varrierer noe utifra hva du kjøper leiligheten for å hva du må eventuellt reparere/oppgradere før og under leieperioden.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, Morten1 skrev: Du må husket at du skal skatte av det. Erfaringsmessig er det ikke mye å tjene på utleie annet enn verdiøkningen. Dette varrierer noe utifra hva du kjøper leiligheten for å hva du må eventuellt reparere/oppgradere før og under leieperioden. Så det er egentlig ikke en god ideet? Anonymkode: 541f6...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, Morten1 skrev: Du må husket at du skal skatte av det. Erfaringsmessig er det ikke mye å tjene på utleie annet enn verdiøkningen. Dette varrierer noe utifra hva du kjøper leiligheten for å hva du må eventuellt reparere/oppgradere før og under leieperioden. Hvor mye får man ca tjent på det? Anonymkode: 541f6...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Jeg kjøpte leilighet i Stavanger i 2018 for å leie ut. Fullt belånt. Jeg har reelle kostnader på den på ca 5000. (Fellesutgifter/skatt på inntekter ) Lån/renter dekkes av leieinntekter. Om 15 år er den nedbetalt. Da sitter jeg med en leilighet verdi ca 3 mill og husleieinntekter. Hadde jeg spart 5000 i mnd ville jeg hatt 750k oppspart på 15 år og vært uten leieinntekter. Anonymkode: 8ee1b...a29
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte leilighet i Stavanger i 2018 for å leie ut. Fullt belånt. Jeg har reelle kostnader på den på ca 5000. (Fellesutgifter/skatt på inntekter ) Lån/renter dekkes av leieinntekter. Om 15 år er den nedbetalt. Da sitter jeg med en leilighet verdi ca 3 mill og husleieinntekter. Hadde jeg spart 5000 i mnd ville jeg hatt 750k oppspart på 15 år og vært uten leieinntekter. Anonymkode: 8ee1b...a29 Så du har fått nytte av det? Anonymkode: 541f6...be0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 Mindre enn du tror i forhold til styret. Anonymkode: e9b6b...89b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 Leieinntektene er bare lommepenger. Penger som kan brukes til å vedlikeholde leiligheten etc. Det du tjener på er verdistigningen. Det er mange som ikke orker alt stresse med å være utleier, og heller lar leiligheten stå tom og cashe inn på verdistigningen. Har selv tjent mer på verdistigning de siste 10 årene enn jeg har hatt inntekt i jobben min. Anonymkode: 5bfa7...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bruke en leileighet som en inntektskilde. ha leietakere boende der hva er minstepirs jeg må ha før jeg kan få boliglån? Er ikke ute etter verdens dyreste leileighet. og vil jeg tjene penger med engang eller vil jeg egentlig ikke tjene noe før låne er betalt? tenker å kjøpe leileighet i Oslo Anonymkode: 541f6...be0 Du vil nok ikke tjene på det med en gang. La oss si du hadde kjøpt denne leiligheten, ca 2,8 mill (noe av det rimeligste man får sentralt i Oslo). Du har ca 240 000,- i EK. Så du må da ha ett lån på ca 2,5-2,6 mill. Det er ca 11 000,- i boliglånskostnader per måned + da felleskostnader på ca 2000,- Leiligheter på den størrelsen på St. Haugen ligger til utleie for rundt 10 000,- måneden på finn. Det vil altså si at du går i minus frem til du har mindre lån. Men en verdistigning vil jo gi deg gevinst når den da selges. Anonymkode: 28b1b...962
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du vil nok ikke tjene på det med en gang. La oss si du hadde kjøpt denne leiligheten, ca 2,8 mill (noe av det rimeligste man får sentralt i Oslo). Du har ca 240 000,- i EK. Så du må da ha ett lån på ca 2,5-2,6 mill. Det er ca 11 000,- i boliglånskostnader per måned + da felleskostnader på ca 2000,- Leiligheter på den størrelsen på St. Haugen ligger til utleie for rundt 10 000,- måneden på finn. Det vil altså si at du går i minus frem til du har mindre lån. Men en verdistigning vil jo gi deg gevinst når den da selges. Anonymkode: 28b1b...962 Og her er linken til den jeg brukte i eksempelet 😂 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=188163469 Anonymkode: 28b1b...962
Morten1 Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye får man ca tjent på det? Anonymkode: 541f6...be0 Det varrierer jo som sagt fra leilighet til leilighet. Eks, kjøper du Andels leilighet kan du ikke regne med å få like stor økning i verdi. Så har man gjeld og fellesgjeld, styre kan plutselig vedta ting som øker kostnaden pr mnd. Dette er bare noen få ting du må tenke på.
newman01 Skrevet 20. august 2020 #15 Skrevet 20. august 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvis jeg har 240 000 kroner Foreksempel og kjøper en leileighet med huslån, dermed leier den ut. Vil jeg tjene på det? Eller er dette stressende arbeid? Tenker med tanke på renter, vil jeg tjene noe ekstra på det? Anonymkode: 541f6...be0 Hvordan skal du få kjøpt en leilighet til 1,6mill i Oslo? Med såpass lite egenkapital blir det ikke store lånet. Så må du skatte av leieinntekter, betale felleskostnader og dekke vedlikehold. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 Jeg hadde neppe fått leid ut for en pris som hadde dekket utgiftene mine før jeg betalte ut topplånet og renten gikk ned. Nå, kaaaaanskje. Leieleiligheten jeg flyttet fra var billigere og større. Anonymkode: 87d22...98c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 Har regnet litt på dette selv, og man skal ha ganske mange % EK før leieinntektene på boligen overstiger utgiftene. Regnestykket du må se på: Leieinntekt: - Sjekk på finn.no hva som er vanlig å ta per måned i området. Man regner ofte 10 måneder lei per år som inntekt (pga det kan være perioder mellom leietakere feks). Utgifter: - Engangsutgift: EK - Engangsutgift: Kjøpe hvitevarer osv dersom det skal leies ut med dette (antar det er mest attraktivt for de som skal leie) og det ikke fulgte leiligheten ved kjøp. - Engangsutgift: Dokumentavgift, siden du må kjøpe selveier om du kun skal leie ut. - 22% av leieinntektene, må betales i skatt - Det du må betale på lånet hver måned (avdrag+renter), bruk en lånekalkulator - Fellesutgiftene på leiligheten - Strøm, nett osv om du leier ut med dette inkludert og det ikke er inkludert i fellesutgiftene - Vedlikeholdsutgifter, plutselige engangsutgifter om noe skal utbedres i sameiet. Dette er vanskelig å estimere men vanligvis mer utgifter om bygget er eldre. - Eiendomsskatt (ikke relevant i prisklassen du ser på men liten sum for større leiligheter) Du vil jo potensielt tjene på det likevel over tid, fordi du sitter igjen med en leilighet du kan selge og potensielt få høy verdistigning på den. Men det er ikke inntekt du vil få hver måned. Mitt inntrykk er at de leilighetene man kan tjene mest løpende på å leie ut er litt større leiligheter med mange soverom der man leier ut hver soverom til en person (altså kollektiv). Søk på "utleiemaskin" på finn for å se hva jeg mener Disse krever nok mer jobb også da. Anonymkode: d0f5b...76d
Gjest theTitanic Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 På 20.8.2020 den 16.56, AnonymBruker skrev: Så det er egentlig ikke en god ideet? Anonymkode: 541f6...be0 Med så lite penger som du har: nei.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 Sannsynligvis ikke. Dersom du har noen millioner "til overs" som du vil investere, så er boligmarkedet fortsatt ganske trygt. Spesielt når bankrenten er så lav. Dersom du må låne opp, blir det et annet regnestykke. For en liten leilighet i Oslo blir det ikke store leieinntekten, og så må du trekke fra skatten på inntekten før du betaler alt av kostnader. Anonymkode: a82a0...638
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå