Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten som har kastet opp innimellom siden fødsel (gått litt i perioder) . På helsestasjon og av lege har vi fått høre at det er gulping og går over. Vi mener det ikke er gulping når ungen brekker seg og tømmer mageinnholdet. 

Nå har vi begynt med fast føde for en måned siden og da merker vi jo tydelig at det er skikkelig oppkast som kommer opp. Siste uken har han kastet opp daglig, og vi begynner å bli sliten av dette her. Tenkte å ringe legen i morgen, for dette kan da ikke være normalt? Er det andre som har vært borti det samme som kan komme med noen råd? 

Anonymkode: 541f9...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det virkelig er opplast og ikke gulp må dere til lege.

i nesten alle tilfeller er det gulp som er vanlig og ufarlig men oppsøk lege. Film eventuelt då dere kan vise legen

Anonymkode: 77eef...e7e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det virkelig er opplast og ikke gulp må dere til lege.

i nesten alle tilfeller er det gulp som er vanlig og ufarlig men oppsøk lege. Film eventuelt då dere kan vise legen

Anonymkode: 77eef...e7e

Når det kommer flere timer etter måltid og det er masse som kommer opp i flere omganger (akkurat som når voksne kaster opp), da er det vel ikke gulping? 

• Liker 1
Skrevet

Kontakt fastlege :)

Anonymkode: 03eaf...e7d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det kommer flere timer etter måltid og det er masse som kommer opp i flere omganger (akkurat som når voksne kaster opp), da er det vel ikke gulping? 

Jo, det er helt vanlig at babyer gulper lenge etter måltidene, og også at det kommer i flere omganger. 

Anonymkode: ee399...bb7

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er helt vanlig at babyer gulper lenge etter måltidene, og også at det kommer i flere omganger. 

Men hva skiller oppkast og gulp da? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skiller oppkast og gulp da? 

Brekninger i forkant eller etterkant av oppkastet, hvor det ikke kommer noe opp.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brekninger i forkant eller etterkant av oppkastet, hvor det ikke kommer noe opp.

Da er det oppkast. Han spyr og spyr til han til slutt bare brekker seg uten at det kommer noe (for magesekken sikkert er tom). 

Skrevet

Vår kastet opp når han fikk grøt, to timer etter måltidet. Som ei klokke, hylte som besatt fordi han hadde vondt. Viste seg å være melkeproteinallergi.

Anonymkode: 4d4c1...6e6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår kastet opp når han fikk grøt, to timer etter måltidet. Som ei klokke, hylte som besatt fordi han hadde vondt. Viste seg å være melkeproteinallergi.

Hvorfor reagerte han ikke på melk tidligere om han hadde mpa? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen reagerer ikke like sterkt på mindre mengder, som feks via morsmelk. 

Anonymkode: 7b18b...668

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for informasjon, det visste jeg ikke. 

Skrevet

Ta de topp på video så dere har noe å vise til legen hvis dere får til. Vanskelig å bli tatt på alvor i den alderen fordi "alle spedbarn gulper". 

Anonymkode: 46491...b45

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde diaré, bæsja ut klær flere ganger om dagen før vi begynte med grøt. Helsesøster sa det var heeelt vanlig at bæsjen var litt tynn når de fikk kun morsmelk...

Skrevet

Om du ikke kjenner til reflux, ville jeg også lest meg litt opp på det før legebesøk, og se om symptomene ligner deres barn sine plager. 

Anonymkode: b84ed...b54

• Liker 1
Skrevet

Huff, stakkars liten❤️ Dere bør komme dere til fastlegen og få en utredning. 
Hvordan er vekta eller hos den lille?

Selv synes jeg at helsestasjonen har veldig liten kompetanse eller ønske om å hjelpe, om man kan kalle det dét. De har det så travelt der, og undersøker babyen veldig rask. Varierer sikkert med tilbudet nå rundt omkring også. 

Anonymkode: 0c253...30b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke kjenner til reflux, ville jeg også lest meg litt opp på det før legebesøk, og se om symptomene ligner deres barn sine plager. 

Anonymkode: b84ed...b54

Han er alltid blid og fornøyd, tror vi kan telle på én hånd antall ganger han har grått i sitt liv. Så han finnes ikke plaget på noe vis 🙂. Tviler derfor på at det er refluks. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, stakkars liten❤️ Dere bør komme dere til fastlegen og få en utredning. 
Hvordan er vekta eller hos den lille?

Selv synes jeg at helsestasjonen har veldig liten kompetanse eller ønske om å hjelpe, om man kan kalle det dét. De har det så travelt der, og undersøker babyen veldig rask. Varierer sikkert med tilbudet nå rundt omkring også. 

Anonymkode: 0c253...30b

Vekten er pittelitt under det den burde være, men helsesykepleier mener det vil gå seg til når han nå får mer fast føde.

Skrevet

Hvis det faktisk er oppkast og ikke gulp må dere be om å bli tatt på alvor, ja. Den ene sønnen min drev med både sprutgulp og oppkast og det var en tydelig forskjell. Her begynte oppkastet i det vi begynte med fast føde, og ingen tvil om at det var oppkast. Han brakk seg akkurat som når voksne kaster opp, var blek og holdt på med dette i flere runder over et par timer i etterkant av mat. Han ble utredet på sykehus pga det, siden de ikke anså det som normalt. Konklusjonen ble refluks og han var veldig sensitiv for å få i seg noe med konsistens som var noe særlig tykkere enn morsmelk. Men alt ordnet seg  etter hvert da han prøvde seg fram med ulike refluks-medisiner. 

Men jeg merker meg at en del i refluks-grupper på Fb og lignende omtaler voldsom gulping som oppkast. Og det blir jo noe annet igjen. 

Skrevet

Melkeproteinallergi var årsaken til oppkast på den ene her. Refluks på den andre. 

Anonymkode: 01a5d...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...