Gå til innhold

Noen som har, eller kan noe om papegøyer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg savner et dyr! Og jeg kan av ulike grunner ikke ha katt eller hund. Så jeg har fått en idé om en papegøye. Jeg er ikke glad i burdyr, så jeg er så ambilavent. Ville uansett hatt den mest mulig fri. 

Jeg vil gjerne vite mest mulig fra dere som har kunnskap. Om dere jobber i dyrebutikker, har en selv eller kjenner noen som har ++

Jeg er interessert i all info. Blir veldig glad om noen vil svare her 🙂

Kan i grunnen ta imot tips om andre dyr også. Men de må kunne være mye ute av buret og være sosiale vesener 

Endret av SoWhat?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken papegøye tenker du på? ☺️ Jeg har undulater, og det er fantastisk dyr, men ikke noe kosedyr. Og de er storflokkfugler, så de bør være minimum to. Det er parakitt, tilhører papegøyefamilien. Jeg anbefaler ikke arapapegøye eller kakadue som førstegangsfugl. Kanskje dvergpapegøye eller nymfeparakitt kan være noe for deg til å begynne med om du ikke vil ha undulat?

Skrevet (endret)

Du kan knapt nok finne et dyr som bråker mere enn en papegøye. 

Både kaniner og marsvin kan helt fint (og bør) være ikkebur-dyr. 

Endret av Saph
  • 2 uker senere...
Gjest hellokitty
Skrevet

Grå jaco er de flotteste papegøyene!! De krever litt, men er veldig intelligente. De er sky av natur men kan knytte seg veldig til få mennesker. Kan lære opp til 400-450 ord og lyder og utvikle intelligens på nivå med en 6 åring. De kan bli 60+ år så de lever lenge. Dette er en mellomstor fugl/papegøye. De må gentestes for kjønn. Ellers så er det jo mindre fulgler som undulat, nymfe og dvergpapegøye som er mye mindre. Med nymfe, om du vil ha den tam er det anbefalt å ha en ellers knytter de seg til hverandre. Undulaten kan også lære å snakke, men da er det anbefalt å ha to. Samme med dvergpapegøye, de trives best i par. De heter/kalles også Love Birds.

Skrevet

Om du får deg en grå jaco eller lignende, så husk at denne vil du ha hele livet. Mulig den godt vil leve lengre enn deg også. Og, kjønnsmodne papegøyer bør kun koses med rundt hodet, ikke strøket ned over ryggen/halen. Gjør man det vil papegøyen kjapt se på deg som partneren, og bli sjalu og bite/bli aggressiv mot andre folk.

Papegøyer krever mye. De er sosiale dyr som ikke liker å være alene. Kanskje best å gå for en mindre art, som undulater. Uansett, alle disse papegøye typene bråker mye, så en dårlig ide om du har naboer. 

Hva med kanin? Du kan ha de løst inne (bare sikre ledninger så de ikke blir tygga over), og de er kjærlige dyr så lenge de blir godt sosialisert. Om sommeren koster det ikke mye for mat heller. Da kan du plukke gress og løvetann ute, og bare adde litt høy så de får kvesset tennene. 

Anonymkode: 9f440...fbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...