Gå til innhold

Hva koster en norsk au-pair?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer paa hvor mye man pleier aa betale en norsk au-pair i utlandet? Altsaa en som bor hos en familie, passer barn og gjoer noe husarbeid og faar frikvelder til aa ta engelskundervisning e.l. Er det vanskelig aa faa tak i?

Bare planlegger litt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

De fleste au-pairer får vel kost og losji + lommepenger. Trodde ikke de fikk mye betaling ut over det.

Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg fikk kost, losji, betalt franskkurs og 400 kroner uken, pluss fri bruk av bil. Det er 11 år siden.

Skrevet

Det er jo ikke avskrekkende...takk for svar!

Gjest Xavia
Skrevet

Jeg fikk også 400 kroner i uken, gratis losji og mat ++

Jweg jobbet ikke mer enn 5-6 timer hver dag, og hadde fri hver helg. Satt vel også noe barnevakt på kveldstid innimellom.

Arbeidsgiveren min passet godt på at jeg aldri jobbet mer enn det jeg skulle, det satt jeg utrolig pris på. Hadde venninder som ble drevet hardt. :evil:

Skrevet

Hos oss maatte en au-pair ha maattet jobbe noe mer enn det - da vi begge jobber 10 timer (dette er normal arbeidstid her borte). Er det for mye forlangt? Kunne jo ha plassert barnet i park/barnehage i tre-fire timer kanskje, men da blir det jo baade utgift til barnehage og praktikant...

Gjest Xavia
Skrevet
Hos oss maatte en au-pair ha maattet jobbe noe mer enn det - da vi begge jobber 10 timer (dette er normal arbeidstid her borte). Er det for mye forlangt? Kunne jo ha plassert barnet i park/barnehage i tre-fire timer kanskje, men da blir det jo baade utgift til barnehage og praktikant...

Da må du nok regne med å betale mer. Det er også 12 år siden jeg jobbet som au pair, så lommepengene har vel endret seg noe.

Forøvrig ville jeg nok ha vurdert park/barnehagetilbud. Husk det er en 18 åring du får i hus. Å passe små barn i 10-11 timer kan bli tøft. Jeg hadde ikke overlatt små barn til en på den alderen over så lang tid, hver eneste dag. Men det er nok en annen diskusjon...

Må bare legge til at der jeg jobbet virket det ikke vanlig å overlate barna hos au pair fordi foreldre jobbet. Det var mer som ekstra hjelp i huset, mens mor var hjemmeværende og med på alle mulige aktiviteter...

Skrevet

10 timer synes jeg personlig blir alt for mye for en ung jente! :overrasket:

Gjest Violetta
Skrevet

At hun skal få frikvelder for å gå kurs? Hva med frikvelder for å ha fri?

Skrevet

For 15 år siden var jeg au pair hos en Am. familie i NY. Jeg og alle andre norske/svenske og danske jenter/gutter hadde dengang 100$ i uken, og kursen dengang var rundt 7-8 kr. Jeg jobbet 10-12 timer 5 dg i uken, veldig sjelden kveldstid eller i helgene.

Gjest Gjest_skittlejente_*
Skrevet

Jeg er au pair i usa naa, jeg faar 140 dollar i uka og reglen er at jeg ikke skal jobbe mer enn 45 timer i uken(max 10 timer en dag). (fri kost, losji, bil, betaler noe bensin). Det er standar greine om man gaar gjennom ett selskap hvertfall...

Men det gar jo ann aa arbeide seg frem til en annen avtale, bare det er noe begge parter er klar over for jobben starter. Om foreldrene her skal bort en helg, har jeg ungene hele helga feks, men faar da ekstra betalt. Sanne ting som timer og dager og sann er det bare aa forhandle seg frem til.

xx

Skrevet

Vel, JEG jobber 10 timer om dagen og klarer det helt fint...men selvsagt kunne hun faa fri hver kveld! Og hvis barnet var noen timer i park/barnehage hver dag, saa hadde det jo ikke blitt fullt saa mye.

Gjest Men barnet da..
Skrevet

Alle tenker på aupairen som må jobbe 10 timer i døgnet, hva med barnet som aldri ser foreldrene sine? Det er tross alt ikke mer enn 24 timer i døgnet da.

Skrevet

Jeg vet det. :tristbla: Men saann er det her borte naar foreldrene jobber fulltid. Det er lange dager, ja. Derfor er maalet aa flytte til Norge foer vi faar barn....dette er bare en back-up plan.

Gjest Men barnet da..
Skrevet
Jeg vet det.  :tristbla:  Men saann er det her borte naar foreldrene jobber fulltid. Det er lange dager, ja. Derfor er maalet aa flytte til Norge foer vi faar barn....dette er bare en back-up plan.

Godt å høre :)

Skrevet

Har ikke vært au-pair selv, men ei venninne har vært det i USA. Der var hennes oppgave å ordne barna på morgenen, kjøre dem til barnehagen der de var 3 - 4 timer hver dag, rydde og ordne litt i huset, klesvask, lage middag, hente barna etc. Hun hadde fri hver ettermiddag og hver helg.

Det er jo barn i Norge som er i barnehagen i 10 timer hver dag og.

Gjest Xavia
Skrevet
Vel, JEG jobber 10 timer om dagen og klarer det helt fint...

Joda, men her er det snakk om å jobbe 10-11 timer med små barn. Noe denne 18-19 åringen ikke har utdannelse til. Hun har ikke mulighet for å ta seg en times lunchpause, som er vanlig for andre arbeidstagere i England. Hun har ingen kollegaer å drøfte evt problemer med. Så selv om DU også jobber 10 timer om dagen, så vil jeg tro at det er endel forskjeller likevel.

Det er bare viktig å være klar over tror jeg.

Og det kan være lurt å tenke over følgende; Skal au pairen bare ta seg av ungene deres, eller i tillegg holde huset i orden + ha klar middag når dere kommer fra jobb. Har hørt om au pairer som har måttet både ha ansvar for unger og hus (rengjøring av bad, støvsuging, vasking av gulv, støvtørking og middag).

Gjest Xavia
Skrevet

Det er jo barn i Norge som er i barnehagen i 10 timer hver dag og.

Guri!! :overrasket: Er det? Så lange åpningstider i barnehage, ja, det har jeg aldri hørt om!!

Skrevet
Guri!!  :overrasket:  Er det? Så lange åpningstider i barnehage, ja, det har jeg aldri hørt om!!

I barnehagen vi skal ha sønnen vår er åpningstiden 06.45 - 16.45 - og det regnes som hel dag. Flere jeg kjenner som jobber i barnehage forteller at mange av barna kommer kvart på 7 og blir henta igjen kvart på 5 - hver dag. Personlig synes jeg det er alt for lang dag for et lite barn.

Det er ikke et alternativ å kanskje jobbe 80% en stund da, Popelka?

(ble plutselig glad for at vi ikke har lengre dager enn 7,5 - 8 timer i Norge jeg. Tenk å bare få treffe barnet sitt to timer i døgnet :overrasket: )

Skrevet

80%? Gjerne for meg! Men det faar vi ikke lov til her vi jobber! Ingen som jobber deltid, 80% eller noe annet enn 100%. Ikke saerlig barnevennlig....men det er et amerikansk firma. Ser for meg at det blir et vanskelig valg - dersom vi bor her borte naar vi blir foreldre - mellom jobb/ikke jobb (kan jo finne en annen jobb, men...liker saa godt den jeg har naa!).

Vaer glad dere som bor i Norge, med fleksible arbeidstider, faerre arbeidstimer og mer tid til barna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...