Gå til innhold

Tidlige tegn på autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 1,5 år (21 mnd). Han smilte først da han var et par mnd. Han lærte seg egentlig aldri å rulle rundt, men han ålte seg rundt på magen fra 8 mnd. Han lærte seg ikke å gå før han var 17 mnd, og før det gikk han bare på knærne eller krabbet. Nå går han på tærne, og stabber veldig. Han har nesten ingen ord, men innimellom kan han si mamma eller pappa. Ingen setninger. Han hører overhodet ikke på det vi sier, og har ingen interesse av å herme etter ord eller lyder.

På den annen side så har han god øyekontakt, han er opptatt av å vise frem leker eller å tegne/pusle/leke sammen med oss, han babler HELE tiden og peker masse, han er veldig sosial med andre barn og veldig kosete med både barn og voksne.

Bør vi se om han kan utredes? Er det noe å være bekymret for enda?

Anonymkode: 3e9a6...9c2

Skrevet

Nei ingenting å være bekymret for. Slutt å overdiagnostistere eller se etter problemer som ikke er der

Anonymkode: b56dd...71d

• Liker 11
Skrevet

Hmm, det første du skrev tenkte jeg ja. Men pga det andre du skrev tenker jeg nei. Ville ha sett an og fulgt utviklingen. 

Anonymkode: 998b3...e55

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, det første du skrev tenkte jeg ja. Men pga det andre du skrev tenker jeg nei. Ville ha sett an og fulgt utviklingen. 

Anonymkode: 998b3...e55

Enig.

Så lenge han har god blikkontakt og er sosial, er det mindre sannsynlig at han har autisme. Men autistar er veldig ulike, da! Eg kjenner fleire, og ein av dei har mykje blikkontakt. Han har vel forresten fått diagnosen atypisk autisme....

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ingenting å være bekymret for. Slutt å overdiagnostistere eller se etter problemer som ikke er der

Jeg ser et normalt barn, men det er klart man blir bekymret når både helsesøster og barnehagen tar opp gåingen hans som et problem. Ingen av dem har tatt opp autisme (enda) da. Jeg vil det beste for barnet mitt, og skulle det være autisme er det vel bra å ta tak i det tidlig?

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser et normalt barn, men det er klart man blir bekymret når både helsesøster og barnehagen tar opp gåingen hans som et problem. Ingen av dem har tatt opp autisme (enda) da. Jeg vil det beste for barnet mitt, og skulle det være autisme er det vel bra å ta tak i det tidlig?

Det tror jeg, men de som har autisme kan som regel ikke snakke så tidlig som han. Ikke hørt at gåing er problem for de med autisme, kjenner en som fikk det i 4-årsalderen og klarte å som 1 åring

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Fjaselina skrev:

Enig.

Så lenge han har god blikkontakt og er sosial, er det mindre sannsynlig at han har autisme. Men autistar er veldig ulike, da! Eg kjenner fleire, og ein av dei har mykje blikkontakt. Han har vel forresten fått diagnosen atypisk autisme....

Hater når folk kaller folk med autisme en diagnose. Det sa han fyren jeg kjenner og moren hans

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt er 1,5 år (21 mnd). Han smilte først da han var et par mnd. Han lærte seg egentlig aldri å rulle rundt, men han ålte seg rundt på magen fra 8 mnd. Han lærte seg ikke å gå før han var 17 mnd, og før det gikk han bare på knærne eller krabbet. Nå går han på tærne, og stabber veldig. Han har nesten ingen ord, men innimellom kan han si mamma eller pappa. Ingen setninger. Han hører overhodet ikke på det vi sier, og har ingen interesse av å herme etter ord eller lyder.

På den annen side så har han god øyekontakt, han er opptatt av å vise frem leker eller å tegne/pusle/leke sammen med oss, han babler HELE tiden og peker masse, han er veldig sosial med andre barn og veldig kosete med både barn og voksne.

Bør vi se om han kan utredes? Er det noe å være bekymret for enda?

NEI NEI NEI!

Tro meg vi har vrt gjennom det der. Barnet vårt hadde mange flere tegn på autisme. Sa ikke mamma eller pappa før 2-årsalderen. Dårlig sosial og øyekontakt, bablet mye, men begynte så vidt å prate rundt 3-årsalderen.

Vel, jeg aner ikke hva det var, men han var bare treig. Idag er han er helt normal 4-åring, prater, leker med andre, sosial og alt er normalt.

Det er aaaalt for tidlig å bekymre seg over noe som helst enda. 1,5 år er da ingenting. Ta det med ro, og slapp helt av. det kommer seg når han selv er klar for det.

Anonymkode: 600b3...69a

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hører overhodet ikke på det vi sier, og har ingen interesse av å herme etter ord eller lyder.

Kanskje lurt å sjekke hørselen? Reagerer han på "interessante" lyder bak seg, altså når han ikke kan se at det foregår noe?

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...han er veldig sosial med andre barn og veldig kosete med både barn og voksne.

Dette tyder etter min mening absolutt ikke på autisme. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynte ikke å snakke før jeg var 3 år. Noen barn lytter mer og tar tid å lære, og snakker flytende, veldig rent når de endelig gjør det.. Det er ingenting å bekymre seg for ☺️ Ble lest for hver kveld/dag

Anonymkode: 84585...bc6

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis bhg tar det opp så er det en grunn til det. De er veldig forsiktige med å slenge diagnoser rundt seg av en god grunn. Synes du bør ta en samtale med de og se om dere kan få inn ppt. Dersom det er noe så er det viktig at det tas tak i veldig tidlig så han får den hjelpen han trenger, er det ikke noe så vil de raskt trekke seg ut igjen :)

Anonymkode: 0f11c...21a

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hater når folk kaller folk med autisme en diagnose. Det sa han fyren jeg kjenner og moren hans

Eg har ikkje kalla nokon ei diagnose. Men at menneske kan få ein diagnose er vel ikkje akkurat ei bombe? Og autisme er ein diagnose...

Skrevet

Skjønner at du tenker på det at han går på tærne, men høres ut som det er mest det du tenker på når du nevner autisme? Han peker, har god blikkontakt og viser sosial interesse, det peker i motsatt retning. Har det vært tatt opp om han kan trenge time hos fysioterapeut f.eks, om han er såpass ustø? 

Skrevet

Jeg ville heller tatt kontakt med kommunens barnefysio enn å bekymre meg for autisme. Det er for tidlig å utrede foreløpig, og hvis det skulle være autisme så vil du ha god tid til å bekymre deg senere.

Og snakk med helsestasjonen hvis du ikke klarer å legge fra deg bekymringen. 

Skrevet

Helt likt som min gutt. Gikk når han var 19mnd og snakket lite før han var 2,5. Helt normal 5-åring nå. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Skjønner at du tenker på det at han går på tærne, men høres ut som det er mest det du tenker på når du nevner autisme? Han peker, har god blikkontakt og viser sosial interesse, det peker i motsatt retning. Har det vært tatt opp om han kan trenge time hos fysioterapeut f.eks, om han er såpass ustø? 

37 minutter siden, gullhjerte skrev:

Jeg ville heller tatt kontakt med kommunens barnefysio enn å bekymre meg for autisme. Det er for tidlig å utrede foreløpig, og hvis det skulle være autisme så vil du ha god tid til å bekymre deg senere.

Og snakk med helsestasjonen hvis du ikke klarer å legge fra deg bekymringen. 

Vi venter på time til fysio neste uke, men jeg synes egentlig det er litt tidlig det også. Han tok tross alt sine første skritt for knappe fire mnd siden, så for meg virker det naturlig at han skal være litt mer ustø enn de som har gått lenger. Han er et desemberbarn, så han er yngst i avdelingen også. Føler kanskje at de måler han opp mot de andre, som uansett er lenger fremme i utviklingen.

Han kan både hoppe og løpe, så det er bare det at han går på tærne og har dårlig balanse som er «problemet». 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis bhg tar det opp så er det en grunn til det. De er veldig forsiktige med å slenge diagnoser rundt seg av en god grunn. Synes du bør ta en samtale med de og se om dere kan få inn ppt. Dersom det er noe så er det viktig at det tas tak i veldig tidlig så han får den hjelpen han trenger, er det ikke noe så vil de raskt trekke seg ut igjen :)

Anonymkode: 0f11c...21a

Nysgjerrig: Korleis meiner du at ppt kan hjelpe, viss det bare er ganglaget som gir grunn til bekymring? Vil det ikkje vere meir naturlig å få ein vurdering av fysioterapeut eller lege? Kan jo vere problem med rygg eller hofter kanskje? (Eg berre synser...)

Ts, eg ville absolutt ikkje tenkt autisme! Høres helt normalt ut for meg. Er ikkje fagperson da, "bare" mamma til ein fireåring som nesten ikkje snakka før ho var to år, utan at barnehage eller helsestasjon var bekymra. 🙂

Anonymkode: bf7c5...692

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Fjaselina skrev:

Eg har ikkje kalla nokon ei diagnose. Men at menneske kan få ein diagnose er vel ikkje akkurat ei bombe? Og autisme er ein diagnose...

Du sa jo autist, som betyr å kalle en person en diagnose

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig: Korleis meiner du at ppt kan hjelpe, viss det bare er ganglaget som gir grunn til bekymring? Vil det ikkje vere meir naturlig å få ein vurdering av fysioterapeut eller lege? Kan jo vere problem med rygg eller hofter kanskje? (Eg berre synser...)

Ts, eg ville absolutt ikkje tenkt autisme! Høres helt normalt ut for meg. Er ikkje fagperson da, "bare" mamma til ein fireåring som nesten ikkje snakka før ho var to år, utan at barnehage eller helsestasjon var bekymra. 🙂

Anonymkode: bf7c5...692

Takk, det hjelper å lese andres erfaringer, merker jeg. Det er ikke det at jeg er så veldig bekymret, for jeg synes som sagt han er en helt vanlig liten gutt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter på time til fysio neste uke, men jeg synes egentlig det er litt tidlig det også. Han tok tross alt sine første skritt for knappe fire mnd siden, så for meg virker det naturlig at han skal være litt mer ustø enn de som har gått lenger. Han er et desemberbarn, så han er yngst i avdelingen også. Føler kanskje at de måler han opp mot de andre, som uansett er lenger fremme i utviklingen.

Han kan både hoppe og løpe, så det er bare det at han går på tærne og har dårlig balanse som er «problemet». 

Mitt barn ble henvist til fysio ved 15 mnd kontroll fordi han var tågåer. Det løsnet av seg selv, han begynte å gå 18 mnd gammel. I dag har han ingen motoriske vansker. 

Synes du skal høre hva fysio sier, og deretter legge bort tanken om at det er noe galt med barnet. Han utvikler seg i sitt tempo, og må få tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...