AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Jeg har det. Fødte første vaginalt for 4 år siden, og det var en helt forferdelig opplevelse. Fikk komplikasjoner på komplikasjoner både under og etterpå, enorme smerter i flere måneder, blodtap, intensivopphold, rifter herfra til månen etc, og Kom meg ikke særlig på beina igjen før ungen var et halvt år. Stormrier, ungen satt fast, tangforløsning, utskrapning, kateterisering osv er bare noe av det jeg måtte gjennom. Lovet meg selv at jeg aldri mer skulle gjøre det. Men så bleknet jo minnene og vipps er jeg gravid igjen. Og nå kommer alt tilbake for fullt! Får stadig flashbacks fra forrige fødsel, gjør nesten ikke annet enn å gråte og grue meg.. Våkner kaldsvett om natta og håper jeg har spontanabortert 😟 Selv om barnet forsåvidt er ønsket. Er 18 uker på vei, og jordmor sier bare «ja alle gruer seg, det går nok fint» selv om hun er 100% klar over opplevelsen og etterkomplikasjonene jeg hadde sist. Hva skal jeg gjøre? Angrer på at jeg ikke tok abort.. Ønsket egentlig det, men mannen presset meg Anonymkode: 477f0...f9b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Så vondt du skal føle det slik. Men det er ikke så rart etter en så tøff opplevelse Du burde ha fått snakket med noen og fått hjelp til å bearbeidet alt. Be om en annen jordmor, evt be om henvisning til sykehuset for en fødselssamtale. Hvis det fremdeles ikke bedrer seg når du nærmer deg fødsel, vil jeg tro du har et godt grunnlag til å få innvilget keisersnitt. Hvis det føles bedre da. Anonymkode: 70efe...83e 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 Ta keisersnitt. Anonymkode: 2f97d...35f 2
Niny Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Bør være mulig med slike traumer å avtale planlagt keisersnitt litt før termin 😊 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 Hadde også en veldig dårlig opplevelse ifm igangsetting. Mye rart som skjedde. Fikk beskjed på sykehuset da jeg lå på barsel om at jeg skulle bestille time til samtale neste gang jeg ble gravid. De kom nok til å oppfordre meg til å prøve å føde vaginalt, men det var helt greit om jeg ikke ville. Da kunne vi planlegge keisersnitt. For mitt vedkommende så blir alternativet å vente og se om det setter i gang naturlig, men ha veldig lav terskel for å avbryte forsøket, og gå for keisersnitt. Setter det ikke i gang naturlig blir det uansett keisersnitt. Hun sa at det kanskje føltes litt fjernt å snakke om det 2 dager etter fødsel, men hun ville at jeg skulle vite det før jeg dro derfra, så det ikke skulle være noe som hindret meg i å få flere barn. Jeg kommer ikke til å si noe annet til jordmor på helsestasjonen enn at jeg vil settes opp til samtale på føden, så fikser hun det. Anonymkode: 121e0...242 1
Nerine_ Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 Ring til fødeavdelingen du tilhører og be om en samtale. Uprofesjonelt av jordmoren din å avfeie følelsene dine på den måten. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: jordmor sier bare «ja alle gruer seg, det går nok fint» Dette er feil. Jeg har ikke gruet meg. Bytt jordmor Anonymkode: de39a...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Hei! Hvis det er noen trøst, så var min første fødsel også helt grusom og lang! Min andre fødsel var en drømmefødsel i forhold. 20 minutter tok det! Og jeg fikk ingen skader. Har også flere venninner som har fått barn i år, og de sier det samme om andremann. Ikke på langtnær like tøff fødsel som med første! Men selvfølgelig er det forskjell på folk:) Men synes ofte jeg leser og hører om folk som har en bedre fødsel andre gang:) Lykke til! Kroppen din er jo bygget for å klare dette! Anonymkode: 8ef81...639 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hvis det er noen trøst, så var min første fødsel også helt grusom og lang! Min andre fødsel var en drømmefødsel i forhold. 20 minutter tok det! Og jeg fikk ingen skader. Har også flere venninner som har fått barn i år, og de sier det samme om andremann. Ikke på langtnær like tøff fødsel som med første! Men selvfølgelig er det forskjell på folk:) Men synes ofte jeg leser og hører om folk som har en bedre fødsel andre gang:) Lykke til! Kroppen din er jo bygget for å klare dette! Anonymkode: 8ef81...639 Den er jo ikke det, kroppen min er bygget for at både jeg og ungen skal dø tydeligvis 😅 Uten moderne, vestlig medisin og store inngrep hadde vi ikke hatt sjans. Ellers takk for beroligende svar Takk til dere andre også, jeg skal be om en samtale på sykehuset andre som har vært i lignende situasjon må gjerne dele erfaringer også, hvis ønskelig! Anonymkode: 477f0...f9b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 Ikke tenk på det! Ikke bruk energi på å grue deg! Si at jordmor eller fastlege skal henvise deg til sykehuset, så får du et planlagt keisersnitt. De kommer til å innvilge det etter samtale med deg, og det er godt å få snakket med noen om det og lagt en plan. De fleste sykehus har rutiner for fødselsangst, et team eller en jordmor som jobber med dette. Hvilket sykehus skal du føde på? Anonymkode: 1e5f5...a34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå