Gå til innhold

Eks venninne har blitt kollega. Hersketeknikker for fullt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en eks venninne om jeg skal kalle det for det. I dette venninneforholdet følte jeg meg ikke bra. Det var mye Hersketeknikker for å få meg til å føle meg usikker, og trykke meg ned. Jeg brøt ut av dette vennskapet. Angrer ikke et sekund. Dette er nå 5-6 år siden. Vi har vært venninner siden ungdomsskolen, litt av og på.. men fant tonen igjen i voksen alder, men oppdaget fort at hun ikke hadde forandret seg. Problemet nå er at vi er kollegaer, og hun gjør alt hun kan for å fortsette hersketeknikker. Le høyt når jeg kommer inn i rommet, ignorering, svarer ikke om jeg spør om noe osv. Smisker enormt med de andre.. og folk tror jeg ikke ser dette. Jeg ønsker heller ikke ta opp dette med de andre da jeg er redd for å bli sett på som ei som baksnakker kollegaer. Hun har også viklet til ei historie og gått til sjefen for å klage på meg. 
dette fikk jeg full støtte fra sjefen på, og håper egentlig at de gjennomskuer henne etterhvert. 
tar jeg det opp med henne blir det drama. Jeg orker ikke drama. 
hun sliter psykisk og er stort sett sykmeldt og lite på jobb. 
hun er nok ganske desperat fordi hun ikke har kontroll på meg slik som før, og ser at jeg er profesjonell og ikke bryr meg. Jeg ser på henne kun som kollega. 
tidligere var jeg hennes hobbypsykolog, og nå hører jeg med halvt øre at hun lufter seg til kollegaer, som egentlig ikke er så fryktelig interessert.. dette plager henne tror jeg. 
hun har meg ikke lenger. 
måtte bare få delt dette 

Anonymkode: 864d4...fc3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare latt henne holde på. Er det slik du skriver tror jeg de andre kollegaene gjennomskuer henne ganske snart.

Anonymkode: 4c726...344

• Liker 17
Skrevet

Ja, enig med AB over her. Bare hev deg over det! 

Anonymkode: 603d0...294

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare latt henne holde på. Er det slik du skriver tror jeg de andre kollegaene gjennomskuer henne ganske snart.

Anonymkode: 4c726...344

Takk for støttende svar. Etter at hun gikk til sjefen, så fikk jeg full støtte både av sjef og kollegaer. Fortalte bare overfladisk at dette handler om hennes følelser mot meg. Pga tidligere vennskap som er over. 
her har hun vist hvordan hun kan være, og jeg håper at andre vil se dette etterhvert. 
synes dette er energi tappende. Men fikk beskjed av sjefen min at jeg ikke har gjort noe galt og at jeg er råflink i jobben min. 
mat hun ikke liker meg er helt greit. Men å blande inn sjefen og jobben min er å dra dette vel langt 

• Liker 4
Skrevet

Når hun ikke svarer, prøv en gang til litt høyere (vennlig, men bestemt): "Anne, du hørte meg visst ikke i stad, men jeg lurte på om....". Hvis hun da ignorere deg er det hun som virker dum. 

Hvis hun er spydig eller frekk, lat som du ikke hørte henne, og spør uskyldig "hmm, hva sa du?/sa du noe?". Og gjentar hun spydigheter (noe hun sikkert ikke tør), spør henne tilbake "hva mener du med det?/hvorfor sier du det?". 

Ellers er det viktigste å heve deg over det, og ikke vise at du tar deg nær av det. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, lillemia skrev:

Når hun ikke svarer, prøv en gang til litt høyere (vennlig, men bestemt): "Anne, du hørte meg visst ikke i stad, men jeg lurte på om....". Hvis hun da ignorere deg er det hun som virker dum. 

Hvis hun er spydig eller frekk, lat som du ikke hørte henne, og spør uskyldig "hmm, hva sa du?/sa du noe?". Og gjentar hun spydigheter (noe hun sikkert ikke tør), spør henne tilbake "hva mener du med det?/hvorfor sier du det?". 

Ellers er det viktigste å heve deg over det, og ikke vise at du tar deg nær av det. 

Hun eier ikke folkeskikk og kvesser rett ut til folk mens hun ler på en slik måte at folk blir usikker. 
hun er ikke en hyggelig person. 

Skrevet

Hun graver sin egen grav da..Kan lage så mange klager på deg som hun vil men når man er mye borte fra jobb blir man den type ansatt de fleste ledere ikke akkurat har noen tillitt til og helst skulle ha sluppet å måtte ha personen på sin avdeling.

Anonymkode: 07260...626

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun graver sin egen grav da..Kan lage så mange klager på deg som hun vil men når man er mye borte fra jobb blir man den type ansatt de fleste ledere ikke akkurat har noen tillitt til og helst skulle ha sluppet å måtte ha personen på sin avdeling.

Anonymkode: 07260...626

Ja, enig! At hun ikke liker meg er revnende likegyldig for meg, jeg liker ikke henne heller. Men oppfører meg fint på jobb, og det er hun som plages med noe siden hun prøver å stikke kjepper i hjulene for meg. 
for min del er hun luft, en bekjent og en kollega. Ofrer henne ikke en eneste tanke. 
hun har spilt på psyken sin i mange år. Kan f eks si, jeg blir borte et par timer, skal til psykolog. Kun for å få en reaksjon av andre.. typ går det bra? 
de aller fleste på jobb avtaler bare med sjefen om de skal til tannlege, lege etc. Og sier til kollegaen sin at de har en avtale. 
hun vil bli sett, likt og beundret. Jeg gjør ingen av delene og det kveler henne 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig! At hun ikke liker meg er revnende likegyldig for meg, jeg liker ikke henne heller. Men oppfører meg fint på jobb, og det er hun som plages med noe siden hun prøver å stikke kjepper i hjulene for meg. 
for min del er hun luft, en bekjent og en kollega. Ofrer henne ikke en eneste tanke. 
hun har spilt på psyken sin i mange år. Kan f eks si, jeg blir borte et par timer, skal til psykolog. Kun for å få en reaksjon av andre.. typ går det bra? 
de aller fleste på jobb avtaler bare med sjefen om de skal til tannlege, lege etc. Og sier til kollegaen sin at de har en avtale. 
hun vil bli sett, likt og beundret. Jeg gjør ingen av delene og det kveler henne 

Det gjør du vel

Les alt du skriver her

Anonymkode: f60e3...44d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør du vel

Les alt du skriver her

Anonymkode: f60e3...44d

Nei, jeg gjør ikke det. Kunne ikke brydd meg mindre. Men ja, akkurat nå når hun prøver å lage styr så er det klart det opprører meg. 

Skrevet

Sånt er ganske vanlig i arbeidslivet og gjennomskues såsi alltid. Avhengig av yrke selvfølgelig. Det som betyr noe er hva man leverer. 

Synes nesten synd på henne som hun holder på, hun kommer seg ikke særlig langt med den taktikken der. 

Skrevet
1 time siden, President Chimp skrev:

Sånt er ganske vanlig i arbeidslivet og gjennomskues såsi alltid. Avhengig av yrke selvfølgelig. Det som betyr noe er hva man leverer. 

Synes nesten synd på henne som hun holder på, hun kommer seg ikke særlig langt med den taktikken der. 

Har stor tro på menneskeheten, men enkelte mennesker forandrer seg aldri. Ganske trist for henne selv. Må være utrolig slitsomt å jobbe så hardt for å såre og tråkke på andre. Bare det å bruke energi på det. Må ligge veldig lav selvtillit i bunnen tenker jeg, om en har behov for å få andre til å føle seg dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...