Gå til innhold

Har tatt mannen i å røyke hasj (vi har barn). Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er rimelig sikker på at han lyver, når han sier at dette er første og eneste gangen siden vi fikk barn. Har hatt en følelse på at han har drevet med noe i skjul i det siste. Vi har ett barn på 5 år. 

Jeg vil skilles, da jeg har nulltåleranse på rus, og på løgner. Nei, jeg drikker ikke alkohol til dere som evt. vil bagatellisere hasj mot alkohol, og mannen drikker heller ikke alkohol. 

Mannen sier han er villig til å levere urinprøver for å redde ekteskapet. Jeg sier at dét ikke kan reddes, men nå vil jeg sikre meg på best mulig måte, så jeg ikke havner i en situasjon hvor barnet må ha samvær før far kan bevise at han er nykter.

Hvordan går jeg frem? 

Tenkte å ringe til Familievernkontoret og avtale en time til veiledning, bare jeg, før mannen min blir innblandet. Tenker jeg kanskje burde melde barnevernet også, så de blir involvert fortest mulig? Eller kommer ting like vel til å gå gjennom dem etter samtaler med familievernkontoret. Vil at dette skal få flest mulig konsekvenser for mannen, så han ser alvoret i det. 

Noen som har vært i lignende situasjon og kan fortelle litt om hva som vil skje?

Høres dette ut som en god plan?

Anonymkode: 99f24...c6f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si han må avlegge urinprøver hos fastlegen

Anonymkode: 76857...956

• Liker 13
Skrevet

Istedet for å høre på narkomane i denne tråden så anmelder du mannen din. Hvis barnevernet finner ut at du har visst hva han drev med uten å beskytte barna mister du også foreldreretten. 

• Liker 44
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud så snever du er. Hva med gode og onde dager? Her er han villig til å teste seg og greier. 

Finnes verre ting her i verden enn å røyke litt hasj i ny og ned. 

Anonymkode: 33eee...fbd

Han gjorde det mens han hadde ansvaret for ungen ALENE. Ja, jeg skulle komme hjem senere på kvelden. Men mellom kl 20 og 23 hadde han eneansvaret. Føler ikke han forstår alvoret i det. 

Hadde han grått og sagt han virkelig hadde driti seg ut hadde det vært én ting, men føler han bare vil gå med på testing for å redde ekteskapet.

Ts

• Liker 18
Skrevet

Stakkars mann. 

Anonymkode: de5db...337

• Liker 39
Skrevet

Hasj er døden for forholdet. Levde med en hasjmisbruker i flere år, og han ødela ekteskapet, og barna med løgner og annet misbruk. 
Her må du sette hardt mot hardt!

Blir han tatt av politiet så blir barnevernet koblet inn uansett så ja. Følg planen din og vis at du mener alvor. Ikke ha sex før han viser at han har tatt det på alvor og leverer rene urinprøver.

Hasj er overhodet ikke ufarlig slik noen sier her. De har ikke opplevd at familie og ekteskap rakner. Hasj ødelegger psyken og alt godt mellom to mennesker. 
Ønsker deg all lykke til med dette. Ikke gi deg og stå på ditt!

Anonymkode: 07120...9f2

• Liker 31
Skrevet
1 minutt siden, LillEve said:

Ingen mennesker er perfekte, og det er veldig rart at du i det hele tatt giftet deg når du så lett kaster ekteskapet ditt vekk. Vi mennesker gjør feil, og hvis du har en holdning om at ingen mann noen gang skal få lov til å gjøre noe du ikke liker, så tror det det kan bli vanskelig å finne noen for deg i det lange løp.

Det "noe jeg ikke liker" er faktisk ulovelig. Og om jeg ikke handler, kan også jeg stå i fare for å miste ungene mine. Dette er han villig til å risikere. Med et glass vin risikerer man ikke noe sånt. 

Ts

• Liker 30
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hasj er døden for forholdet. Levde med en hasjmisbruker i flere år, og han ødela ekteskapet, og barna med løgner og annet misbruk. 
Her må du sette hardt mot hardt!

Blir han tatt av politiet så blir barnevernet koblet inn uansett så ja. Følg planen din og vis at du mener alvor. Ikke ha sex før han viser at han har tatt det på alvor og leverer rene urinprøver.

Hasj er overhodet ikke ufarlig slik noen sier her. De har ikke opplevd at familie og ekteskap rakner. Hasj ødelegger psyken og alt godt mellom to mennesker. 
Ønsker deg all lykke til med dette. Ikke gi deg og stå på ditt!

Anonymkode: 07120...9f2

Takk for godt svar! Det er akkurat dette jeg har opplevd de siste månedene. Tror dette er på grunn av misbruket. Han saboterer sin relasjon til meg og barnet. 

Vil ikke være med noen som tar lett på hasj. 

Ts

• Liker 22
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gjorde det mens han hadde ansvaret for ungen ALENE. Ja, jeg skulle komme hjem senere på kvelden. Men mellom kl 20 og 23 hadde han eneansvaret. Føler ikke han forstår alvoret i det. 

Hadde han grått og sagt han virkelig hadde driti seg ut hadde det vært én ting, men føler han bare vil gå med på testing for å redde ekteskapet.

Ts

Skjønner godt du reagerer slik du gjør når han røkte når han passet på barnet deres alene. 

Sørg for å ha innrømmelsen hans skriftlig, ta skjermdump av meldinger osv. I tilfelle det skulle bli ord mot ord i en barnefordelingssak. 

Anonymkode: 28d55...5de

• Liker 16
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så snever du er. Hva med gode og onde dager? Her er han villig til å teste seg og greier. 

Finnes verre ting her i verden enn å røyke litt hasj i ny og ned. 

Anonymkode: 33eee...fbd

Ny og ned? Du har misforstått. Det heter ny og ne. Det kommer fra månefaser :)

Anonymkode: 165f6...eb3

• Liker 17
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det høres ut som en god gammeldags overdrivelse. Eventuelt nymotens hverdagsdrama. Men så er jeg også mere tolerant, og mere aksepterende for andres liv og valg enn at jeg hadde orket eller villet gjøre noe nummer ut av det. Uansett om det er min kone, søster, eller en venn.

Men så inntar jeg også cannabis selv, riktignok i form av oljer og kremer, men jeg lever fortsatt et normalt liv. Jeg er oppegående, i full jobb, sosial, og ligger ikke i rennesteinen og tigger etter penger for å dekke et misbruk, slik som mange automatisk ser ut til å tenke er normen med cannabis. 

Om dette er noe du ikke kan leve med, så mener jeg dere burde være i stand til å løse det selv, uten å blande inn familievernkontor eller barnevern. DET mener jeg er overkill.

Anonymkode: a6144...3c2

• Liker 32
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det høres ut som en god gammeldags overdrivelse. Eventuelt nymotens hverdagsdrama. Men så er jeg også mere tolerant, og mere aksepterende for andres liv og valg enn at jeg hadde orket eller villet gjøre noe nummer ut av det. Uansett om det er min kone, søster, eller en venn.

Men så inntar jeg også cannabis selv, riktignok i form av oljer og kremer, men jeg lever fortsatt et normalt liv. Jeg er oppegående, i full jobb, sosial, og ligger ikke i rennesteinen og tigger etter penger for å dekke et misbruk, slik som mange automatisk ser ut til å tenke er normen med cannabis. 

Om dette er noe du ikke kan leve med, så mener jeg dere burde være i stand til å løse det selv, uten å blande inn familievernkontor eller barnevern. DET mener jeg er overkill.

Anonymkode: a6144...3c2

Så du tenker det er greit at mannen er rusa mens han har ansvaret for ungene aleine, fordi det er hans private anliggende?

Ts

• Liker 22
Skrevet

Jeg er selv en som har nulltoleranse for narkotiske stoffer for egen del, det er ikke noe jeg skal befatte meg med. Men jeg innser jo at jeg ikke råder over andres valg, så hva andre velger å gjøre får være opp til dem,

Som deg ville jeg ikke delt livet med noen som brukte ulovlige stoffer for å ruse seg, narkotika er så fjernt fra mine egne verdier at det ville vært vanskelig å leve med noen som misbrukte slike stoffer.

Men altså, selv om jeg har mine prinsipper angående dette, så er det for min del rom for at mennesker kan feile, altså at dersom jeg hadde delt livet med ei og hun hadde havnet i en situasjon og setting hvor hun røykte hasj (eller tok ectasy for den saks skyld) så hadde jeg ikke vært like dramatisk som det du er. Snarere heller er jeg en løsningsorientert person, så jeg ville forsøkt å se håpefullt og konstruktivt på situasjonen og forsøkt å hjelpe min kjære så noe slikt ikke hendte igjen, mest av alt for hennes del men også for oss.

Jeg hadde ikke sett et slikt feilgrep som noe som ødela et forhold, det hadde nok kanskje rystet tilliten for en periode (enda mer om jeg følte at hun løy om det), men altså... Jeg hadde gitt henne og oss en sjanse, og det synes jeg også at du burde gjøre, i alle fall dersom dette isolert sett er eneste årsak til at du ikke vil mer.

Synes ikke du skal blande inn politi og barnevern i dette, det ser i alle fall ikke jeg noen grunn til. Du tar dette for dramatisk, i så stor grad at din reaksjon her vil være verre for deres relasjon og ikke minst deres barn, enn hva han gjorde. Satt på spissen så kan noen ha røykt hasj, omgås sine barn som ikke en gang merker at forelderen har røykt hasj (altså liten eller ingen skade skjedd), mens dine handlinger vil definitivt prege dere samtlige hardt... Altså blir det feil!!

Men for all del, du skal få ha forventninger og dette kan også få sine konsekvenser. Men altså, ikke så dramatiske som de du snakker om. Tenker at du kan gi din mann en ny sjanse jeg, og om han kan bevise for deg at han vil avstå fra å røyke hasj, så hvorfor ikke gi han den sjansen? Det er menneskelig å gjøre feil, og det er faktisk mulig å rette opp i dem og komme styrket ut av situasjoner også... Dette er en slik situasjon.

Nå er det også ikke slik at jeg nødvendigvis kutter hånden av noen som bruker narkotika, eller ruser seg på alkohol eller er alkoholiker for den saks skyld. Men klart jeg har forventninger til hva som har aksept og ikke, nå hadde jeg ikke latt et familiemedlem som er ruset komme til enhver anledning (hvor det er barn til stede for eksempel), da hadde jeg forlangt at alkoholikeren var edru den dagen eller at den som benytter narkotika var rusfri. Om jeg skulle møtt personen alene så hadde jeg ikke hatt samme forventning, jeg tar ikke skade av å se noen ruse, selv om jeg synes det ville være leit om det var noen jeg brydde meg om og gjerne ville hjelpe.

Synes det blir feil å kutte ut mennesker for deres problemer, man må jo det dersom problemet blir for massivt, men dere to er langt fra der at det er massivt og svært belastende. Altså trenger han mer din støtte, enn at du kutter hendene av han... Så reflekter mer over dette, og ikke begå en større feil du enn den han begikk - for der kan du fort ende ut fra den dramatikken jeg ser i ditt åpningsinnlegg.

Skrevet
38 minutter siden, Støvsugerør said:

Istedet for å høre på narkomane i denne tråden så anmelder du mannen din. Hvis barnevernet finner ut at du har visst hva han drev med uten å beskytte barna mister du også foreldreretten. 

Man er ikke noe mer narkoman av å røyke cannabis enn man er av å drikke alkohol.

• Liker 28
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Akkurat det er uakseptabelt, men det at han er røykt i seg selv synes jeg du reagerer helt hysterisk på. Hvis det f.eks. hadde skjedd en kveld han var ute eller noe.

Skjønner ikke hvorfor han vil redde ekteskapet, du høre både kontrollerende og hysterisk ut.

Nei, barnevernet kommer ikke til å ta fra ham barna fordi han har røykt hasj. Nei, du kan ikke nekte ham samvær på grunn av dette. Herregud. 

Anonymkode: 66daf...050

• Liker 27
Skrevet

Haha, ja, anmeld mannen din, du. La dette bli noe politiet må bruke tid og ressurser på. Du virker hakkende gal. 

• Liker 29
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenker det er greit at mannen er rusa mens han har ansvaret for ungene aleine, fordi det er hans private anliggende?

Ts

Tror ingen tenker at det er greit, selvfølgelig er det ikke det.

Men nå har nok aldri hans plan heller, vært nettopp det og at dette skal gå ut over deres barn. Det er mest du, tenker jeg, som tolker det slik og gjør dette langt mer dramatisk enn hva det egentlig er.

Skal du få forståelse for hva som har aksept og ikke, samt komme konstruktivt ut av dette, er dialog og god kommunikasjon viktig og det inkluderer at du må lytte til han og ha forståelse også... Så på vei som du tar dette nå så vil du overkjøre han og han vil hverken føle seg hørt eller sett/forstått, så du må roe dette ned noen hakk og nullstille.

Dernest gå i dialog med han, på en rolig måte og ja du har all rett til å si hva du mener og hva du forventer, det når du først fram med dersom du kan forholde deg rolig til dette og i alle fall ikke med å gjøre det så dramatisk som alt ser ut til å ha blitt nå.

En gang jeg overhørte et vennepar krangle, de skreik til hverandre, så gikk jeg i mellom og ba om timeout... Sa til dem at nå skriker de sint til hverandre, og jo høyere de skreik dess mindre hører de faktisk hverandre (akkurat det er veldig sant). Så jeg ba dem ikke si noe som helst, gå hver for seg og roe seg, så kunne de komme tilbake og snakke rolig om situasjonen i en annen setting hvor de faktisk kunne evne å høre hverandre selv om de bare snakket rolig.

Dine reaksjoner nå, de skaper bare avstand...

Gjest theTitanic
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rimelig sikker på at han lyver, når han sier at dette er første og eneste gangen siden vi fikk barn. Har hatt en følelse på at han har drevet med noe i skjul i det siste. Vi har ett barn på 5 år. 

Jeg vil skilles, da jeg har nulltåleranse på rus, og på løgner. Nei, jeg drikker ikke alkohol til dere som evt. vil bagatellisere hasj mot alkohol, og mannen drikker heller ikke alkohol. 

Mannen sier han er villig til å levere urinprøver for å redde ekteskapet. Jeg sier at dét ikke kan reddes, men nå vil jeg sikre meg på best mulig måte, så jeg ikke havner i en situasjon hvor barnet må ha samvær før far kan bevise at han er nykter.

Hvordan går jeg frem? 

Tenkte å ringe til Familievernkontoret og avtale en time til veiledning, bare jeg, før mannen min blir innblandet. Tenker jeg kanskje burde melde barnevernet også, så de blir involvert fortest mulig? Eller kommer ting like vel til å gå gjennom dem etter samtaler med familievernkontoret. Vil at dette skal få flest mulig konsekvenser for mannen, så han ser alvoret i det. 

Noen som har vært i lignende situasjon og kan fortelle litt om hva som vil skje?

Du er nok noe dramatisk. Du gir han selvsagt en sjangse. Han var jo tilogmed villig til urinprøver. Å ta fra ham barnet er dårlig gjort mot dem begge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...