Gå til innhold

Abort hos privatklinikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har googlet meg halvt ihjel, jeg finner ingen private gynekologer eller klinikker som åpent tilbyr abort. 

Har noen erfaring? Er det noe som tilbys av private kontor, eller er det kun de offentlige som får lov til å utføre prosessen? 

Og i så fall, hva er pris klassen sånn generelt? 2000 - 3000 eller nærmere 20 000 til 30 000?

Ja, jeg vet det er gratis offentlig, men jeg ønsker ikke å vente over en mnd og komme over 9 uker gravid for å måtte ta det på sykehuset. 

Anonymkode: 5ab3e...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, abort gjøres kun på sykehuset offentlig, og har svært kort ventetid.

Tok abort for 5 år siden, ringte direkte til sykehuset og kom inn 3 dager senere.

Anonymkode: a66b0...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått beskjed at det vil ta rundt en mnd siden jeg er så tidlig, og ikke før. 

Jeg tok abort i april sist, og den gang ventet jeg i 6 uker. Så nei, det går ikke fort. 

Abort var noe jeg aldri ville oppleve igjen, og aldri mer så sent som 9 uker, det var grusomt. Mannen min viste seg pluttselig å ikke være steril etter 9 år med ubeskyttet sex i begynnelsen av Mars i år. 

Siden den gang har jeg religiøst tatt P-piller hver morgen klokken 8. Ikke kastet opp eller tatt andre medisiner som kan kansellere dens effekt heller. Jeg har en time for å sette in en hormon spiral den 25 August som jeg bestilte 20 Juli. Dette fordi jeg ble veldig plaget av bieffekter av p-pillen. Jeg har vært så paranoid og redd for å måtte ta abort igjen at jeg har hatt sex med mannen min EN gang siden Mars. Så romantisk at jeg til og med regnet ut fra mens at det helt sikkert ikke er eggløsning nå, så joda vi kan finne på noen sprell på 10 års dagen vår.. 

Men absolutt takk for svar. Det er mulig sykehusene har en del lengre ventetid pga korona tiltak nå i forhold til 5 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet jo ikke om det er inngått noen slike avtaler der du bor? Står jo bare at de åpner for det.

Anonymkode: a66b0...48e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har undersøkt for meg selv om det har blitt inngått avtaler hvor jeg bor, og det har det flere steder.

Generelt vil jeg tro private kontor ønsker å bistå sykehusene, det blir jo inntekt for dem. Men kan jo hende jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke ta abort før etter at fosteret har hjertelyd uansett

Anonymkode: 184ee...7ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke den er dukket opp før uke 9 er vel noe galt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt sykehusvalg, så du kan velge et annet om det er en måned ventetid på ditt nærmeste. Men ventetider på abort pleier å være kort. Har du snakka med de i det hele tatt?

Her har du liste over sykehus som utfører abort:

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=376

Anonymkode: 3f56e...92d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om fritt sykehus valg gjelder i disse tider eller om det er noe jeg kan kreve. Når jeg kontakter dem nå sier de at pga situasjonen kan de kun  ta i mot de som tilhører deres område. 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fritt sykehusvalg, så du kan velge et annet om det er en måned ventetid på ditt nærmeste. Men ventetider på abort pleier å være kort. Har du snakka med de i det hele tatt?

Her har du liste over sykehus som utfører abort:

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=376

Anonymkode: 3f56e...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til å vente litt er at det må bekreftes at embryo er i livmor og ikke utenfor. Hvis man kommer for tidlig til å ikke se noe på ultralyd så har sykehuset sløst med ressurser og man må komme tilbake igjen.

Anonymkode: e3eba...7ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

En av grunnene til å vente litt er at det må bekreftes at embryo er i livmor og ikke utenfor. Hvis man kommer for tidlig til å ikke se noe på ultralyd så har sykehuset sløst med ressurser og man må komme tilbake igjen.

Anonymkode: e3eba...7ee

Jeg forstår hva du sier, og jeg forstår hensikten med en gynekologisk undersøkelse for å bekrefte graviditet og at graviditeten er i livmoren. Men dette kan gjøres før 9 uker. Det er heller ikke tematikken i spørsmålet mitt.

Jeg kan fint og gladelig vente til 8 uker om det skulle være nødvendig. Min bekymring er jeg må vente til over 9 uker, hvor du må ha en blod prøve og medikamentell abort skal utføres på dag post, og du får ikke med deg tablettene hjem. 

Videre ønsker jeg heller ikke å ta kollektiv transport for å besøke sykehuset som er tilsynelatende tungt belastet med pandemien og dens restriksjoner. Hvor det er mulig å unngå dette i Covid-19 perioden burde benyttes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan også oppdatere noe informasjon jeg har fått feil.

Privat klinikker var helt feil, de som hadde "uønsket graviditet" og "abort" tilbud har aldri kunnet og kan ikke nå tilby dette. Jeg tror de mente de tilbyr rådgivning til disse temaene. 

Det er avtale spesialister som har mulighet til å utføre undersøkelser og tilby hjemme abort løsninger. Sykehuset må selv be om avlastning fra spesialist sentrene og fylkesmannen må signere for det. Desverre viser det seg at hverken sykehuset eller avtale spesialistene har blitt informert. (Men de har bekreftet for meg at det stemmer)

For meg betyr det at jeg kan prøve å trekke noen tråder og se om jeg kan få fart på den prosessen i området, men trolig må jeg vente til sykehuset mitt har tid. Siden det er restriksjoner på fritt sykehusvalg i pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2020 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Du får ikke ta abort før etter at fosteret har hjertelyd uansett

Anonymkode: 184ee...7ac

Det har jeg gjort 2 ganger, Tønsberg og ahus. Så jo det kan man

Anonymkode: cc4c6...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt. Det er faktisk ikke lovlig. 

Anonymkode: 7a130...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt. Det er faktisk ikke lovlig. 

Tvilsomt? Jeg har gjort det to ganger sier jeg til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt? Jeg har gjort det to ganger sier jeg til deg. 

Hvor langt på vei var du, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har du ikke.

Tidligst

En abort kan ikke utføres før sjette uke av graviditeten. Dette betyr at dersom du oppdager at du er gravid tidlig i svangerskapet, kan det hende du må vente før du kan ta abort.

https://www.sexogsamfunn.no/abort/

Anonymkode: aca17...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt på vei var du, da? 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har du ikke.

Tidligst

En abort kan ikke utføres før sjette uke av graviditeten. Dette betyr at dersom du oppdager at du er gravid tidlig i svangerskapet, kan det hende du må vente før du kan ta abort.

https://www.sexogsamfunn.no/abort/

Anonymkode: aca17...cdd

Har ikke tenkt å bruke mer tid på dette. Jeg forklarte for legen at det var svært viktig for meg at det ble utført før hjertet slår, det var null problem. Begge gangene på to helt forskjellige sykehus. Det eneste de sa var at jeg må ha kommet langt  nok til at egget har festet seg i livmoren slik de vet det ikke er xu. Tro hva dere vil, men var som sagt NULL problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...