Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eeendelig er det snart min tur! Jeg har vært klar for barn lenge, men samboeren min har brukt litt lenger tid på å bli klar. Jeg har vært så mye lei meg, men nå har vi endelig blitt enige om at jeg ikke trenger å hente ut nye p-piller når jeg er tom. Har et brett igjen 🎉

jeg sliter veldig med søvn og etter å ha gått på en skikkelig smell i 2018, ble jeg satt på quetiapine for å få sove. En ganske lav dose (50mg) da dette egentlig er et antipsykotika. Men jeg bruker det kun for søvn. Jeg er klar over at jeg ikke kan fortsette på disse medisinene når jeg blir gravid. Men bør jeg egentlig slutte allerede når jeg slutter på p-pilla?🧐

Anonymkode: 25af6...33c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du snakke med legen din om. Men siden du kan bli gravid fort, så bør du nok slutte samtidig som du slutter med p-pillene ja. 

Anonymkode: 4b493...d15

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp med legen din. Jeg går på mange medisiner, og da vi begynte å prøve ble jeg og lege enige om hvilke medisiner jeg kunne gå på til jeg visste at jeg var gravid. 

Anonymkode: d7a70...c85

Skrevet

Ca 1 uke etter jeg var sluttet på pilla så måtte jeg fornye en resept. Spurte legen i samme slengen om noen av medisinene jeg bruker kan være skadelig for et foster hvis jeg prøver å bli gravid.

Fikk fort svar fra legen at jeg kunne bruke bla bla, og være mer forsiktig med bla bla med mindre jeg trenger de. Bør også f. eks unngå ibux men heller bruke paracet. 

Skrevet

Ikke slutt for tidlig på de. Da kan det ta lengre tid om du må begynne litt på nytt. Du kan eventuelt prøve å gå ned til 25 og se om du fortsatt får sove. Når kroppen er «klar» vil søvnen komme tilbake. Funker det ikke går du bare opp til samme dose igjen. Det er en medisin du kan justere litt på selv etter behov. Men ikke ta mer enn legen har forskrevet da. 

Pass på at du gjør andre ting som gir god søvnhygiene. Legg deg til rimelig tid og stå opp om morgen selv om du er trøtt, gjør det på samme tidspunkt hver dag. Ikke sov på dagtid selv om du er trøtt. Ikke drikk for mye koffein, og ikke drikk koffein på ettermiddagen. 

Det hjalp meg å slutte på samme medisin.

Anonymkode: f3d65...424

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke slutt for tidlig på de. Da kan det ta lengre tid om du må begynne litt på nytt. Du kan eventuelt prøve å gå ned til 25 og se om du fortsatt får sove. Når kroppen er «klar» vil søvnen komme tilbake. Funker det ikke går du bare opp til samme dose igjen. Det er en medisin du kan justere litt på selv etter behov. Men ikke ta mer enn legen har forskrevet da. 

Pass på at du gjør andre ting som gir god søvnhygiene. Legg deg til rimelig tid og stå opp om morgen selv om du er trøtt, gjør det på samme tidspunkt hver dag. Ikke sov på dagtid selv om du er trøtt. Ikke drikk for mye koffein, og ikke drikk koffein på ettermiddagen. 

Det hjalp meg å slutte på samme medisin.

Anonymkode: f3d65...424

Jeg har sluttet på de før en gang da jeg sleit med noe som jeg mistenkte kunne være bivirkninger. Fikk effekt samme kvelden jeg startet på de igjen🤷🏻‍♀️😅 gikk på 25mg i starten uten at de funket, så doblet dosen i samråd med legen. Jeg har prøvd alle tipsene du kommer med. Legen kom me akkurat samme tips. Men ingenting funket så medisinene ble liksom en siste løsning. Problemet er ikke at jeg ikke er trøtt, eller drikker koffein. Men jeg sliter innmari med tankekjør. Er som å slå på en bryter når jeg legger hodet på puta. Medisinene har stoppet alt tankekjøret, men er på’an igjen hvis jeg ikke tar de☹️ 

skal snakke med legen om det, men kommer sikkert til å slutte på de uansett

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sluttet på de før en gang da jeg sleit med noe som jeg mistenkte kunne være bivirkninger. Fikk effekt samme kvelden jeg startet på de igjen🤷🏻‍♀️😅 gikk på 25mg i starten uten at de funket, så doblet dosen i samråd med legen. Jeg har prøvd alle tipsene du kommer med. Legen kom me akkurat samme tips. Men ingenting funket så medisinene ble liksom en siste løsning. Problemet er ikke at jeg ikke er trøtt, eller drikker koffein. Men jeg sliter innmari med tankekjør. Er som å slå på en bryter når jeg legger hodet på puta. Medisinene har stoppet alt tankekjøret, men er på’an igjen hvis jeg ikke tar de☹️ 

skal snakke med legen om det, men kommer sikkert til å slutte på de uansett

Kognitiv terapi og oppmerksomhetstrening hjalp meg veldig med tankekjøret som kom da jeg skulle legge meg. Jeg gikk også på kvetiapin, 150 mg. Vet ikke om legen har kunnskap om dette (jeg gikk hos psykiater), men du kan jo google kognitiv terapi, går sikkert an å øve på egenhånd.

Anonymkode: bcce3...000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...