Gå til innhold

Noen unge kvinner som ønsker å flytte til bygdene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den tråden hvor dem skriver at alle unge kvinner flytter fra bygdene for å jobbe i neglesalong i Oslo.

Lurer på om det er noen kvinner her i tjue/tredje åra som ønsker å flytte tilbake til bygda? Enten i nærmeste fremtid eller nå.

Og hvorfor tror dere at denne ''kvinner ønsker å bo i byen'' kom fra? Stemmer det egentlig ? Er det bare  70 år gamle gubber igjen på bygdene?

Jeg tviler nemlig litt på det!

Anonymkode: 4e079...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mange unge kvinner som ikke har noe imot et litt roligere liv enn det som er i byen, det blir fort gammelt uansett etter å ha vært der en stund og ja, man kan få det meste innen 24 timer, men hva så? Blir jo bare bortskjemt til slutt.

Skrevet

Jeg er fra by, har bodd litt på bygda, og skal ikke tilbake. Det handler om at det er begrenset med jobber for meg i bygd (da måtte jeg pendlet til nærmeste større by), men også fordi jeg trives best i by mtp utvalg av fritidsinteresser, kulturtilbud og fasiliteter. 

Anonymkode: 44eb2...af9

Skrevet

Jeg flytta til bygda fra byen! Her kan jeg hoppe rett på snøscooteren etter jobb, eller crosseren på sommers tid.. All verdens muligheter på bygda som man ikke får i byen. For meg er det en fantastisk lekeplass :) Jeg blir 30 i år.

Anonymkode: 06a8d...73b

• Liker 1
Skrevet

Flere å flere flytter hjem til heim bygda mi, men det er gjerne etter mann og barn er på plass. 

Anonymkode: fcaf9...b6d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra by, har bodd litt på bygda, og skal ikke tilbake. Det handler om at det er begrenset med jobber for meg i bygd (da måtte jeg pendlet til nærmeste større by), men også fordi jeg trives best i by mtp utvalg av fritidsinteresser, kulturtilbud og fasiliteter. 

Anonymkode: 44eb2...af9

Men jo flere folk flytter, jo flere jobber vil det jo bli ? Eller?

Hmm, kulturtilbud er det jo på bygdene også. Nei, kanskje ikke like mye som i større byer, men de er der da.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flere å flere flytter hjem til heim bygda mi, men det er gjerne etter mann og barn er på plass. 

Anonymkode: fcaf9...b6d

Samme her. Dem studerer litt i byen, også flytter hjem igjen for å gifte seg. lol

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 29. Har alltid bodd i bygda mi, og kunne aldri trivdes i en by.

Anonymkode: 95f0e...d94

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp på bygda og takket være utfrysing og mobbing i hele oppveksten skal jeg aldri tilbake igjen. Ikke hadde jeg fått relevant jobb for mastergraden min heller.

Anonymkode: 7f1b7...878

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp på bygda og takket være utfrysing og mobbing i hele oppveksten skal jeg aldri tilbake igjen. Ikke hadde jeg fått relevant jobb for mastergraden min heller.

Anonymkode: 7f1b7...878

Ja, dessverre er det sånn også. Men det betyr ikke at alle bygder er slik, forskjellige miljø overalt.

Nei, da er jo en by bedre for deg ja.

Skrevet

Jeg flytta fra en liten by til Oslo, usikker på om jeg egentlig vil tilbake. Var så masse fordomsfulle og lite tolerante folk midt i bibelbeltet. Selvsagt var det mange unntak også, men opplevde ikke at de «gode» gjorde opp for drittsekkene

Anonymkode: 2fa3a...206

Skrevet

Jeg er vokst opp på bygd nær større by, og tenker å flytte "tilbake" til en annen bygd nær den samme byen nå. Så lenge jeg ikke har serfikatet enda så er planen å ikke flytte lengre unna enn at nattbussen fra byen går på fredag og lørdag slik jeg er vokst opp med. Kan godt sykle/gå fire-fem km hjem etter bussholdeplassen. Hadde jeg hatt bil og lappen så kunne jeg flyttet langt unna. 

Jeg trives med å være på bygda så lenge bygda er koselig. Har kjent til både og, og nå når jeg holder på å se meg om der jeg er så søker jeg mye på nett på de forskjellige bygdene for å se hvilke ting som kommer frem. Det hender det kommer personlige blogger (ikke rosabloggerne/influensaen-drit, vanlige folk) og hjemmesider når jeg søker, de forteller gjerne litt om stemning. Jeg søker også for å se om det finnes en pub, hvor mange butikker det er, om de har noe kultur for kunst, musikk og teater, om de har kino. Jeg vet av skikkelig kule bygder hvor de har bra konserter og et begynnende "alternativt" miljø, altså et miljø som er mer moderne og mindre konservative slik jeg ser det. Jeg liker det når jeg finner små butikker og verksteder, ikke bare kjedebutikker. Jeg liker det når jeg kan spise av lokal mat.

Blir veldig glad når jeg ser flere som driver med økologisk landbruk, om noen lager egen honning/vin/syltetøy osv., eller har generelt har småbedrifter som har fokus på bærekraft eller gjenbruk f.eks. I den bygda jeg har vokst opp har de begynt med forskjellig over årene, selv om de ikke har nådd superlangt enda så skjer det noe, og jeg leter aktivt etter bygder som driver med nytenkning og økologisk tankegang. Andelslandbruk for privatpersoner er et pluss, da kan jeg delta med arbeid og samtidig få både lokal og billigere grønnsaker og frukt med hjem.

Det er altså viktig for meg å kunne dra inn til en by for div. og for å være sosial med venner der, men ja takk til bygda og det å våkne opp til fuglekvitter og rev og rådyr i hagen. 

Anonymkode: 95e8b...e54

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vokst opp på bygd nær større by, og tenker å flytte "tilbake" til en annen bygd nær den samme byen nå. Så lenge jeg ikke har serfikatet enda så er planen å ikke flytte lengre unna enn at nattbussen fra byen går på fredag og lørdag slik jeg er vokst opp med. Kan godt sykle/gå fire-fem km hjem etter bussholdeplassen. Hadde jeg hatt bil og lappen så kunne jeg flyttet langt unna. 

Jeg trives med å være på bygda så lenge bygda er koselig. Har kjent til både og, og nå når jeg holder på å se meg om der jeg er så søker jeg mye på nett på de forskjellige bygdene for å se hvilke ting som kommer frem. Det hender det kommer personlige blogger (ikke rosabloggerne/influensaen-drit, vanlige folk) og hjemmesider når jeg søker, de forteller gjerne litt om stemning. Jeg søker også for å se om det finnes en pub, hvor mange butikker det er, om de har noe kultur for kunst, musikk og teater, om de har kino. Jeg vet av skikkelig kule bygder hvor de har bra konserter og et begynnende "alternativt" miljø, altså et miljø som er mer moderne og mindre konservative slik jeg ser det. Jeg liker det når jeg finner små butikker og verksteder, ikke bare kjedebutikker. Jeg liker det når jeg kan spise av lokal mat.

Blir veldig glad når jeg ser flere som driver med økologisk landbruk, om noen lager egen honning/vin/syltetøy osv., eller har generelt har småbedrifter som har fokus på bærekraft eller gjenbruk f.eks. I den bygda jeg har vokst opp har de begynt med forskjellig over årene, selv om de ikke har nådd superlangt enda så skjer det noe, og jeg leter aktivt etter bygder som driver med nytenkning og økologisk tankegang. Andelslandbruk for privatpersoner er et pluss, da kan jeg delta med arbeid og samtidig få både lokal og billigere grønnsaker og frukt med hjem.

Det er altså viktig for meg å kunne dra inn til en by for div. og for å være sosial med venner der, men ja takk til bygda og det å våkne opp til fuglekvitter og rev og rådyr i hagen. 

Anonymkode: 95e8b...e54

Interessant å lese og mye enig i det du skriver! Vet du om noen slike bygder med litt ''alternative miljø'' som ikke er sånn du beskriver? Jeg vet iallefall at noen har mye musikktilbud, f.eks kulturskole, og generelt. Folk er stort sett livlige, men liker også å ha litt plass.

Synes også det er gøy når dem har lokal mat som er dyrket der, og ikke bare importert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...