AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Og jeg aner ikke hvordan jeg kan støtte han.. Han jobbet mange år i en stilling som han egentlig trivdes i, men har de siste 3 årene gjort noe litt annet som han synes er mer interessant. Da han skulle ut i pappaperm i våres fikk han beskjed om at han kanskje ikke fikk komme tilbake til denne stillingen, men at han mulig måtte gjøre det han hadde drevet med tidligere. Dette begrunnet sjefen med at det var et par feil han hadde gjort blant annet. Min mann hadde ikke hørt noe om dette, så sjefen skulle sjekke det ut og ringe opp igjen uken etter. Han ringte aldri tilbake, og nå nærmer det seg jobbstart. Mannen vet ikke hvor han skal møte opp eller hva han skal gjøre. Han får ikke tak i lederne og de svarer ikke på melding. Han sier han driter i det og at han gjør den jobben uansett. Det viktigste er at pengene kommer inn. Men jeg vet jo at han er litt lei seg for dette, og at han gjerne skulle byttet jobb. Dessverre er det lite eller ingen lignende jobber å søke på, og jeg skal være hjemme med barn, uten lønn frem til vi får BHG plass. Jeg tror ikke han helt tørr å klage til meg nå, fordi jeg har sagt så mange ganger at han må slutte å la jobben gå innpå seg.. men jeg synes veldig synd på han nå som ting blir sånn. Sjefene der er beryktet for å «straffe» de ansatte pga pappaperm blant annet, så det skaper også mange bekymringer for evt flere barn senere. Jeg håper så inderlig han kan finne en annen jobb, men aner ikke hvordan jeg kan støtte han i mellomtiden. Før perm gruet han seg til å være borte fra jobb, og nå gruer han seg for å dra tilbake Anonymkode: 57a2f...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Ville dumpet han Anonymkode: 7ccdd...660 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville dumpet han Anonymkode: 7ccdd...660 Hva i alle dager får deg til å komme med det rådet? Anonymkode: 57a2f...5a1 4
Repus Asserts Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville dumpet han Anonymkode: 7ccdd...660 Å herregud!🤦♀️ 3
Carrot Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 (endret) Arbeidsgiver er pålagt å la en ansatt komme tilbake i sin stilling etter pappaperm; https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/ Grunne til at arbeidsgiver er vanskelig å kontakte er at de bruker det som et påskudd, er mannen din organisert? Hvis ikke bør han organisere seg. Når det gjelder din tilnerming om å ikke la det gå inn på seg er det et veldig lite forståelsesfult råd da det er en stor del av hva folk flest tenker på Endret 20. august 2020 av Carrot 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager får deg til å komme med det rådet? Anonymkode: 57a2f...5a1 Min høye IQ Anonymkode: 7ccdd...660 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, Carrot skrev: Arbeidsgiver er pålagt å la en ansatt komme tilbake i sin stilling etter pappaperm; https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/ Grunne til at arbeidsgiver er vanskelig å kontakte er at de bruker det som et påskudd, er mannen din organisert? Hvis ikke bør han organisere seg. Når det gjelder din tilnerming om å ikke la det gå inn på seg er det et veldig lite forståelsesfult råd da det er en stor del av hva folk flest tenker på Han er ikke organisert nei.. Ja jeg vet det er lite forståelsesfult av meg. Og dette har vært tidligere om stress/mye jobbing, så jeg har aldri sagt det nå i denne settingen, men fordi jeg har sagt det tidligere så tør han sikkert ikke klage for mye nå. Jeg har sagt jeg skjønner han veldig godt og at jeg er lei på hans vegne. Jeg synes ikke arbeidsgiver bør behandle ansatte sånn. Anonymkode: 57a2f...5a1 5
tentaclemaiden Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Det er ikke lov å ta fra noen stillingen i foreldrepermisjon, dette ville jeg tatt med fagforeningen. Men. Når det er sagt. Et sånt arbeidsmiljø er giftig. Jeg har selv erfart dårlig arbeidsmiljø hvor sjefen selv er problemet, endte opp sykemeldt og måtte til slutt bytte jobb for å få det bedre. Han må vurdere, er det verdt å ta kampen eller er det kanskje like greit å se etter ny jobb et annet sted? 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, _Kraken_ skrev: Det er ikke lov å ta fra noen stillingen i foreldrepermisjon, dette ville jeg tatt med fagforeningen. Men. Når det er sagt. Et sånt arbeidsmiljø er giftig. Jeg har selv erfart dårlig arbeidsmiljø hvor sjefen selv er problemet, endte opp sykemeldt og måtte til slutt bytte jobb for å få det bedre. Han må vurdere, er det verdt å ta kampen eller er det kanskje like greit å se etter ny jobb et annet sted? Han fikk beskjed om at det kanskje ble sånn, dagen før permen begynte. Men sjefen ringte aldri tilbake så han aner ikke hva han skal gjøre. Han kommer selvsagt til å se seg om etter noe annet, men foreløpig er det ingen andre aktuelle jobber å søke på.. Anonymkode: 57a2f...5a1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 Kanskje dere burde bytte slik at du jobbet og han var hjemme med barn? Anonymkode: eea74...e5a 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke organisert nei.. Ja jeg vet det er lite forståelsesfult av meg. Og dette har vært tidligere om stress/mye jobbing, så jeg har aldri sagt det nå i denne settingen, men fordi jeg har sagt det tidligere så tør han sikkert ikke klage for mye nå. Jeg har sagt jeg skjønner han veldig godt og at jeg er lei på hans vegne. Jeg synes ikke arbeidsgiver bør behandle ansatte sånn. Anonymkode: 57a2f...5a1 Men det han har drevet med de siste 3 årene er ikke den stillingen som står i kontrakten han fikk da han begynte, dette er noe han er kurset på og har drevet med etterpå. Så stillingen han nå må gjøre er jo det han har kontrakt på.. så egentlig gjør vel ikke jobben noe «galt» Anonymkode: 57a2f...5a1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dere burde bytte slik at du jobbet og han var hjemme med barn? Anonymkode: eea74...e5a Ja, det hadde vært en mulighet, men vi bestemte dette ut i fra at han tjener en del mer enn meg og har mulighet til å jobbe litt overtid osv. Dette var jo bestemt før vi visste at det ville bli slik da.. Anonymkode: 57a2f...5a1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville dumpet han Anonymkode: 7ccdd...660 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager får deg til å komme med det rådet? Anonymkode: 57a2f...5a1 Overse, er dårlig kg vits som enkelt forsatt synest er morsom.. Anonymkode: aa9ed...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 Det er ikke uvanlig at stillingens innhold kan forandre seg, uavhengig av om mannhar bært i permisjon eller ei. Ville møtt på jobb og se hva som er realitetene og ikke tatt sorgene veldig på forskudd, stjeler enormt med energi. Det det kanskje hadde vært lurt å legge litt krefter på er å søke nye jobber, i og med han trives så dårlig. Alltid enklere å få ny jobb mens man fortsatt har den gamle. Anonymkode: 3ac65...32a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #15 Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig at stillingens innhold kan forandre seg, uavhengig av om mannhar bært i permisjon eller ei. Ville møtt på jobb og se hva som er realitetene og ikke tatt sorgene veldig på forskudd, stjeler enormt med energi. Det det kanskje hadde vært lurt å legge litt krefter på er å søke nye jobber, i og med han trives så dårlig. Alltid enklere å få ny jobb mens man fortsatt har den gamle. Anonymkode: 3ac65...32a Jada, han skal møte opp å late som ingenting sier han, men når han ikke engang får tak i noen/ eller beskjed om hvor han skal møte så er det så trasig. De jobber rundt på forskjellige plasser. Jeg får hjelpe han litt med å følge med, også får han søke litt rundt.😊 Anonymkode: 57a2f...5a1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #16 Skrevet 20. august 2020 Hvorfor er han ikke organisert? Anonymkode: 1e4d4...57e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #17 Skrevet 20. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er han ikke organisert? Anonymkode: 1e4d4...57e Vet ikke.. noen mente det ikke var nødvendig sa han Anonymkode: 57a2f...5a1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #18 Skrevet 20. august 2020 Det er jo tydelig at det er nødvendig. Han ksn jo melde seg inn i fagforeningen nå, så har han støtte i ryggen når han kommer tilbake til jobb. Anonymkode: 1e4d4...57e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #19 Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo tydelig at det er nødvendig. Han ksn jo melde seg inn i fagforeningen nå, så har han støtte i ryggen når han kommer tilbake til jobb. Anonymkode: 1e4d4...57e Ja, jeg skal be han se litt på det i kveld. Noen der mente det bare var nødvendig for de som er høyere oppe.. Anonymkode: 57a2f...5a1
Carrot Skrevet 20. august 2020 #20 Skrevet 20. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er ikke organisert nei.. Jeg synes ikke arbeidsgiver bør behandle ansatte sånn. Anonymkode: 57a2f...5a1 Beste rådet jeg kan gi er å organisere seg hvis det er mulig, hvis ikke kan han likevel be om et møte med bedriften via HR og be om et møte og referere til at loven gir et vern mot denne type endringer. Fant forresten dette på nett også som kanskje kan hjelpe. Sitat Forholdet til likestillingsloven Retten til foreldrepermisjon er regulert av kapittel 12 i arbeidsmiljøloven, og retten til ytelser i permisjonstiden følger av kapittel 14 i folketrygdloven. Disse lovene sier ingenting om retten til å komme tilbake til samme jobb etter endt permisjon. I 2012 ble det inntatt en særegen bestemmelse om arbeidstakers rettigheter ved foreldrepermisjon i likestillingsloven. Det følger av lovens § 20 at en ansatt som har vært i foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5, har rett til å «vende tilbake til samme, eventuelt tilsvarende, stilling». En ansatt som kommer tilbake fra foreldrepermisjon, har som hovedregel rett til samme stilling. Med «samme stilling» menes det i utgangspunktet at den ansatte skal få tilbake de samme oppgavene, samme lønn, tittel og øvrige arbeidsvilkår som før permisjonen startet. Arbeidsgiveren kan eventuelt gi den ansatte en tilsvarende stilling. Med «tilsvarende stilling» menes det at det gjøres mindre endringer, som for eksempel endringer i form av ny kontorplass, overflytning til en annen avdeling, eller overføring av arbeidsoppgaver som er likeverdige med arbeidsvilkårene før permisjonen. I forarbeidene er dette uttrykt som at de nye arbeidsvilkårene ikke må være mindre gunstige for den ansatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå