Gå til innhold

Adovakthjelp i kampen mot NAV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har benyttet seg av advokathjelp i forbindelse med NAV og vil dele erfaring?

Kort beskrivelse av min situasjon: Jeg har fått jobb som tilkallingsvikar i en annen kommune, og jeg ønsker å flytte dit. NAV i min kommune ønsker å hjelpe meg med etablering, men NAV i den andre kommunen ønsker ikke å hjelpe meg eller "ta meg imot". Da jeg forhørte meg med dem ang. hva de godtar i husleie osv, så sa de at de ikke har noe fast beløp, alt er individuelt.

Senere etter at de har drøftet, ringer de meg og sier at jeg burde bo her inntil jeg får fast jobb. Alt i en uhøflig, ekkel og uprofesjonell tone. Jeg har prøvd å fortelle dem om min situasjon ang, jobb, muligheter og helse, men til ingen nytte. Fikk bare til svar: Nei, men dette er vårt svar i hvert fall.

Jeg har uansett bestemt meg til å flytte og hjelpe meg må de. Det står helt klart og tydelig i Lovdata Kapittel 4 § 18. "Stønad til livsopphold. De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad. Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen."

Noen som kan anbefale gratis advokat som bistår i slike saker HVIS dette NAV kontoret blir vanskelig å forholde seg til?

Anonymkode: 82917...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke advokat til dette. De plikter å hjelpe deg, bare flytt du.

Anonymkode: d22c4...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav oppfordrer til mobilitet- at man flyttet dit man får jobb. Du gjør det som er riktig. Du kan be det nav- kontoret du har i dag om hjelp i dialogen med det andre. Du vil jo i liten grad ha behov for sosialhjelp når du får lønn uansett. 

Anonymkode: e01c8...7f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nav oppfordrer til mobilitet- at man flyttet dit man får jobb. Du gjør det som er riktig. Du kan be det nav- kontoret du har i dag om hjelp i dialogen med det andre. Du vil jo i liten grad ha behov for sosialhjelp når du får lønn uansett. 

Anonymkode: e01c8...7f1

Nettopp. Og det var det jeg sa til dem. I verste fall blir det supplerende sosialhjelp. NAV-kontoret her har vært i dialog med dem, men kommunene opererer forskjellig, og de får ikke gjort så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare send søknad om livsopphold du. Hva de sier, betyr ikke noe.

Meld deg inn i fb-gruppen: Nav-spørsmål

Der er det mange dyktige folk som hjelper deg!

Anonymkode: 74a0a...4d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare send søknad om livsopphold du. Hva de sier, betyr ikke noe.

Meld deg inn i fb-gruppen: Nav-spørsmål

Der er det mange dyktige folk som hjelper deg!

Takk.

Det jeg mest er bekymret for er at de avslår søknaden min eller drøyer slik at jeg ikke får betalt neste husleie i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om ei jente som ikke fikk flytte til Bodø pga hun ikke hadde jobb. Fikk ikke endret adressen sin pga det.

Anonymkode: 08b41...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste om ei jente som ikke fikk flytte til Bodø pga hun ikke hadde jobb. Fikk ikke endret adressen sin pga det.

For noe tull. Nav kan ikke nekte en å flytte, eller endre adresse i folkeregisteret.

Anonymkode: b9159...40b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Nav kan ikke nekte en å flytte, eller endre adresse i folkeregisteret.

Jo siden hun ikke kunne forsørge seg, var sak om det i Bodøavisen. Så det er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo siden hun ikke kunne forsørge seg, var sak om det i Bodøavisen. Så det er reelt.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem betaler for gratis advokat?

Anonymkode: 61d0e...275

Riktig, og dessuten må du søke om å få ( fri gratis) rettshjelp. Det er lang behandlingstid på sånt, og inntektsevnen din må behovprøves.

Anonymkode: f73e2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at NAV kontoret der du skal flytte er vanskelige nå, fordi de vil prøve å forhindre deg i å flytte til dem. Spesielt om det er et NAV kontor på et lite sted. Men de kan ikke nekte deg hjelp når du allerede har flyttet og kan dokumentere hjelpebehovet ditt. 

Det er helt riktig som de sier, at det er individuelt hva de synes er OK husleie. Det kommer også an på hvor du flytter. Et tips er å legge seg ganske lavt på husleie ifht området. Legger du deg høyt, kan de be deg om å finne lavere husleie, og det skaper bare mer hodebry for deg. Du bør også gå for 1-roms eller bofellesskap, alt etter hva du synes er greit, men ikke forvent at NAV skal dekke en flerromsleilighet dersom du er alene uten barn. 

Anonymkode: b1143...be4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link?

Har ingen link da det er noen år siden. Du får google det , men hvorfor skulle jeg lyve om slikt? De nektet å godta flyttemeldingen siden jenta ikke kunne forsørge seg selv. Stod et stort oppslag om det i avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk.

Det jeg mest er bekymret for er at de avslår søknaden min eller drøyer slik at jeg ikke får betalt neste husleie i tide.

Vet du hva?

I søknaden henviser du til Rundskriv til Lov om sosiale tjenester i NAV:

4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap

Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00?fbclid=IwAR3diUQv9JCDkQ8B2-fjlXskUo6ycZnL9zDZ2sLehDoVmVhwq8OVMIp3LAw#KAPITTEL_3-2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...