Gå til innhold

Sliter psykisk, lurt å studere psykologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt psykisk så lenge jeg kan huske. Har vært særlig hardt fra 13-års alderen. Mye inn og ut av diverse helseinstitusjoner og jeg har vært gjennom flere psykologer og psykiatere bare i løpet av de siste årene enn de fleste møter på gjennom sitt liv. Likevel føler jeg meg ikke bedre. Jeg er på stedet hvil. Nå er jeg desperat og vurderer nå andre måter for å bli frisk. Bør jeg studere psykologi og bli psykolog selv? Har det noe for seg? 

Anonymkode: 2481e...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fraråder deg sterkt å bli psykolog selv. Det er et krevende yrke og for å takle det må man ha en sterk psyke, være trygg på seg selv og takle stress og press fra alle kanter. Det krever mye av deg som menneske å jobbe som psykolog og hvis du i tillegg sliter psykisk kan det være svært uheldig for deg. 

Vurderer selv å slutte på profesjonsstudiet i psykologi og studere noe annet isteden, for er ikke sikker på om jeg ønsker et slikt yrke. Det er klart det er et viktig og givende yrke, men det er ikke for alle. Særlig hvis man sliter psykisk og har gjort det lenge, bør man tenke seg nøye om på hvor lurt det er. Da har man kanskje nok med sitt eget følelsesliv og ikke kapasiteten til å skulle hjelpe andre med deres.

Anonymkode: cd02f...445

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor tenker du det skulle ha noe for seg?

Anonymkode: ea884...475

• Liker 1
Skrevet

Du blir ikke friskere av å studere psykologi. 
Det er et krevende studium og yrke, og man skal være veldig i vater for å klare å hjelpe andre, uten å selv bli for påvirket.

Ville selv tenkt på et yrke som tar fokuset vekk fra sykdom og lidelse. Noe positivt og gledesfylt. 

Anonymkode: a6cad...67a

• Liker 3
Skrevet

Hold deg unna, det du leser i bøkene gjør deg enda mer forvirret. Regelboka.

Jeg ga meg etter 3år, skulle studere profesjonsstudiet.

Psykologi er synsing, som igjen setter griller i hodet og merkelapper på folk. Ikke bra.

Anonymkode: 0e729...b14

Skrevet

Å være psykolog og å tåle andres følelsesutbrudd, personangrep, manipulering og utagering er ikke noe for en som ikke er psykisk sterk. Bedre om du leser faglitteratur på egenhånd. Det er mye interessante teorier og det er lærerikt for selvutviklingen. 

Anonymkode: 1aa26...0ad

• Liker 1
Skrevet

Nei. Du blir ikke mer frisk av å studere det, når du sliter selv. 

Anonymkode: e6ca7...bec

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg studere psykologi og bli psykolog selv? Har det noe for seg? 

Tror det kan ha en negativ effekt.

Skrevet

Hva med et årsstudium i psykolog? Kan kanskje gi deg nyttig kunnskap og forståelse for sykdommen din? 🙂 

Skrevet

Hvorfor ikke bare lese bøker om psykologi? Du kan kan jo bare spørre noen som går på profesjonsstudiet om forslag f.eks.. 

Anonymkode: 8a398...d9c

Skrevet

Det er mye selvransakelse i et slikt studium enten man vil eller ikke vil jeg tro... Er du forberedt og kjenner deg sterk nok til det så kan du prøve, ingen vet bedre enn deg hva som er riktig for din mentale helse men personlig fant jeg det veldig slitsomt selv om det var givende og jeg lærte utrolig mye som jeg bruker både bevisst og ubevisst, jeg studerte arbeids, endring og organisasjons psykologi. Jeg tok meg i å analysere meg selv hele tiden.

Skrevet

Jeg har hatt stor nytte av å lese om psykologi/psykiatri for å forstå min egen sykdom bedre, og ikke minst for å forstå systemet, diagnostisering etc. Anbefaler deg å sjekke ut bøker om psykiatri for sykepleierstudiet, de går innom det meste men ikke for dypt slik at du blir forvirret. 

Anonymkode: a74c4...269

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...