Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det 50 dager til termin og jeg har nesten ikke tenkt på fødsel/barseltiden. Det har hele tiden vært så fjernt og så lenge til! Men nå nærmer det seg jo! Jeg selv ble født i uke 37 så er vel en liten sjanse for at bebisen kommer litt før også!

Har klær og utstyr klart, men det har ikke gått opp for meg før i dag hva som skal skje og hva jeg skal gjennom. Skal ha fødselssamtale med jordmor om 2 uker. :)

Spørsmålet mitt er egentlig hvordan jeg skal forberede meg mentalt og fysisk på det som skal skje, ikke bare på fødselen, men også tiden etterpå! Aner egentlig ikke helt hva jeg skal vente meg og hva jeg går til..😬

Anonymkode: 72994...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par råd jeg fikk som jeg synes var viktige var å lese meg opp på amming i forkant (ammehjelpen, helsedirektoratet - https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/hvordan-du-ammer-ditt-barn-noen-rad-den-forste-tiden/Hvordan du ammer ditt barn – Noen råd den første tiden.pdf/_/attachment/inline/91d67b40-bdcf-473e-886d-0404f15d0df5:e90e70a54fd689afe159f6d6f7782e29d8040ca3/Hvordan du ammer ditt barn – Noen råd den første tiden.pdf) Dette bare sånn i tilfelle jeg ikke fikk til ammingen på barsel. Har fått masse bruk for informasjonen i etterkant og slått opp masse underveis. 
Det andre var i forhold til fødsel, å øve på pusting hver dag sammen med partner. Det var jeg ikke så flink til men merket veldig godt hvor viktig pustingen var under fødsel og skulle ønske jeg hadde fulgt det rådet. 

Ellers ville jeg lest litt om det fjerde trimester, det sier litt om hva du kan forvente deg i begynnelsen. Ellers har foreldrerådet masse gode podcaster om fødsel og barsel også. 

Og så det klassiske tipset, det er ikke mulig å forberede seg på alt, man må ta det meste som det kommer og være åpen for at ting ikke nødvendigvis blir som man forventer. Lykke til!

Anonymkode: d80f2...104

Skrevet

Uansett hvor mye du leser og "forbereder" deg, så vil du aldri være forberedt på hva som venter. Som AB over skriver, ta det som det kommer. Kanskje blir det sånn, og kanskje blir det sånn - en aner ikke hvordan baby en får. 

Men det jeg vil råde deg til, er at når fødsel nærmer seg, så aldri tilltat deg selv å bli helt utslitt. Du aner ikke når fødsel starter, og  det er dumt om du har slitt deg helt ut en dag og er klar for senga idét fødselen begynner. Så prøv å hold deg på plussiden.

Også ville jeg lest om fjerde trimester og innstille deg på at baby kan kreve alt av deg den første tiden. Kanskje får du en "enkel" baby som er glad og fornøyd og sover i senga si - men det kan være lurt å forberede seg mentalt på at baby trenger deg døgnet rundt den første tiden. 

Anonymkode: 0640d...fd2

Skrevet

Enig med den over angående å lese seg opp på alt mulig. 

For å dele fra personlig erfaring så er det de som leser seg opp og studerer hver minste ting som ofte ender opp med å "slite" mest, mens de som tar ting på sparket er ofte mer lærevillig og tar ting lettere som blant annet amming. Det er fint å lese for å få noen tips og vite hva man går til, men ikke studer for mye hvordan ting gjøres fordi det er så utrolig individuelt. En kan lese mye teori men ingenting kan måle seg med hverken mor og barn som begge må lære ting på sin egen måte. 

Barseltiden er for noen forferdelig og for andre en drøm. Noen opplever komplikasjoner som er vanskelig å forutse, så jeg synes hele fødsel og barseltiden er en greie man ikke kan forberede seg så mye på, den blir til mens tiden går. 

Anonymkode: 7dfb6...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...