Gå til innhold

Dere med flere barn, og som er alene om legging.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp fra dere erfarne flerbarnsmødre. Jeg har en 3 åring og en liten baby. Jeg er ikke så dreven tobarnsmor enda og sliter. Mannen jobber mye kveld og da må jeg legge 3 åringen samtidig som jeg passer babyen. Babyen er et lite klistremerke som kun vil være i bæresele.  3 åringen vil alldeles ikke legge seg, og er nok litt sjalu på babyen. Vi starter leggingen i 19 tiden og er gjerne ikke ferdig før i 20:30 tiden. 

Det begynner med at hun nekter å gå på badet. Da har jeg i forkant gitt henne mange forberedende beskjeder. Jeg prøver meg med å sette meg ned med henne å si at jeg skjønner at hun ikke vil legge seg, at hun heller vil være her og leke etc. ( møte følelsene hennes) men det hjelper ikke. Så da ender det med at jeg må legge babyen et sted, babyen hyler og jeg må bære 3 åringen på badet i mens hun hyler også.

Så pusser jeg tenner, skifter bleie etc. I mens 3 åringen sparker meg og babyen hyler. Jeg har prøvd alt med denne sparkingen. Sagt strengt «nei! Det er ikke lov å sparke», sagt at «mamma får vondt, mamma blir lei seg når du sparker». Hun bare ler og sparker videre. Så leser vi kjapt på senga ( for babyen hyler enda). Så sier vi god natt og jeg går ut av rommet og får endelig baby opp i senen igjen. Så er det en time med at 3 åringen står opp, jeg følger henne tilbake ( med minst mulig oppmerksomhet) og hun hylgråter til hun sovner i 20:30 tiden. 

tips? 

Anonymkode: dcefa...3d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger hjelp fra dere erfarne flerbarnsmødre. Jeg har en 3 åring og en liten baby. Jeg er ikke så dreven tobarnsmor enda og sliter. Mannen jobber mye kveld og da må jeg legge 3 åringen samtidig som jeg passer babyen. Babyen er et lite klistremerke som kun vil være i bæresele.  3 åringen vil alldeles ikke legge seg, og er nok litt sjalu på babyen. Vi starter leggingen i 19 tiden og er gjerne ikke ferdig før i 20:30 tiden. 

Det begynner med at hun nekter å gå på badet. Da har jeg i forkant gitt henne mange forberedende beskjeder. Jeg prøver meg med å sette meg ned med henne å si at jeg skjønner at hun ikke vil legge seg, at hun heller vil være her og leke etc. ( møte følelsene hennes) men det hjelper ikke. Så da ender det med at jeg må legge babyen et sted, babyen hyler og jeg må bære 3 åringen på badet i mens hun hyler også.

Så pusser jeg tenner, skifter bleie etc. I mens 3 åringen sparker meg og babyen hyler. Jeg har prøvd alt med denne sparkingen. Sagt strengt «nei! Det er ikke lov å sparke», sagt at «mamma får vondt, mamma blir lei seg når du sparker». Hun bare ler og sparker videre. Så leser vi kjapt på senga ( for babyen hyler enda). Så sier vi god natt og jeg går ut av rommet og får endelig baby opp i senen igjen. Så er det en time med at 3 åringen står opp, jeg følger henne tilbake ( med minst mulig oppmerksomhet) og hun hylgråter til hun sovner i 20:30 tiden. 

tips? 

Og det nytter ikke å si til far at for en periode må han være hjemme og hjelpe til ved kveldsstell? 

Jeg hadde en på nesten 2 og en baby. 

Hadde tatt med begge barna på badet (kom, kan du hjelpe mamma å stelle babyen?) Høres ut som du gir litt for mange forberedelser. Prøvd å bare gi en beskjed (nå skal vi plukke opp lekene dine så går vi på badet)

Skulle babyen skifte bleie skifta jeg på hun store også. Hvis din 3 åring går på do så kan du sette henne på do mens du skifter bleie på babyen. Og så vasker man begge barna. Tar en klut til stor og en til liten. Så viser du hvordan man vasker seg på babyen og spør om store kan vaske seg selv. Så pusser man tennene, først på lille, så på store. 

Ja, barn har krav på litt alenetid osv. Det burde tas mens babyen sover hvis man har mulighet. Evt så får man gjøre det mens babyen får mat så tar man den store ved siden av seg og leser bok. 

Men jeg hadde nesten krevd at far var mer på banen ved kveldstid for en periode hvis det er mulig. 

Hvis 3 åringen er sjalu så snakk om det. Vis barnet at du fortsatt er glad i barnet, gi oppmerksomhet på tvers av lille. Å se så fin lille er, sånn fin var du og/sånn gjorde du og/ jeg håper lille blir stor og flink som deg. 

Det er mange muligheter, og det fins haugevis av tips. 

Anonymkode: f79a6...fcd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er gravid med nr to nå og fikk litt tips fra mamma siden det blir samme aldersforskjell. 

Legg babyen før du legger eldste, da får du alenetid med eldste og leggingen vil sannsynligvis gå lettere. 

Anonymkode: d8d68...6ca

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid med nr to nå og fikk litt tips fra mamma siden det blir samme aldersforskjell. 

Legg babyen før du legger eldste, da får du alenetid med eldste og leggingen vil sannsynligvis gå lettere. 

Dette også, men såklart kommer det an på hvor gammel babyen er og om det er noen rutiner inne enda 😊 det blir også mye lettere etter hvert når babyen kan legges først! 😁

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette funker først når babyen er i rutiner. For min del tok det rundt 6 mnd med alle tre før de la seg kl 19/20. 

Har to år mellom alle tre og vært mye alene med det. Det er mye styr i begynnelsen og det går heldigvis over. 

Anonymkode: fcd53...ffa

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det nytter ikke å si til far at for en periode må han være hjemme og hjelpe til ved kveldsstell? 

Jeg hadde en på nesten 2 og en baby. 

Hadde tatt med begge barna på badet (kom, kan du hjelpe mamma å stelle babyen?) Høres ut som du gir litt for mange forberedelser. Prøvd å bare gi en beskjed (nå skal vi plukke opp lekene dine så går vi på badet)

Skulle babyen skifte bleie skifta jeg på hun store også. Hvis din 3 åring går på do så kan du sette henne på do mens du skifter bleie på babyen. Og så vasker man begge barna. Tar en klut til stor og en til liten. Så viser du hvordan man vasker seg på babyen og spør om store kan vaske seg selv. Så pusser man tennene, først på lille, så på store. 

Ja, barn har krav på litt alenetid osv. Det burde tas mens babyen sover hvis man har mulighet. Evt så får man gjøre det mens babyen får mat så tar man den store ved siden av seg og leser bok. 

Men jeg hadde nesten krevd at far var mer på banen ved kveldstid for en periode hvis det er mulig. 

Hvis 3 åringen er sjalu så snakk om det. Vis barnet at du fortsatt er glad i barnet, gi oppmerksomhet på tvers av lille. Å se så fin lille er, sånn fin var du og/sånn gjorde du og/ jeg håper lille blir stor og flink som deg. 

Det er mange muligheter, og det fins haugevis av tips. 

Det er ikke det at han ikke vil, men han jobber turnus. Når han er hjemme, så funker leggingen mye bedre. 

burde kanskje sagt det, det er kun 3 åringen som legges, babyen er fremdeles så liten at han ikke har noen rutine, og legger seg samtidig med meg. 

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette funker først når babyen er i rutiner. For min del tok det rundt 6 mnd med alle tre før de la seg kl 19/20. 

Har to år mellom alle tre og vært mye alene med det. Det er mye styr i begynnelsen og det går heldigvis over. 

Anonymkode: fcd53...ffa

Ja, det er det. Babyen er kun 2 mnd. 

ts

Skrevet (endret)

Kan du ha babyen i et sjal eller en sele, mens du hjelper 3-åringen?

Da får baby kos og nærhet, og treåringen din fulle oppmerksomhet.

Jeg ville vurdert å sitte inne hos treåringen med babyen, til eldstemann har roet seg. Enten lest flere bøker, eller bare sittet der i ro fred.

Edit:

Ikke glem at det bare er to måneder siden eldstemann var "babyen" din, og at det ikke er barebare å tilpasse seg til at man plutselig må dele den viktigste personen sin med et helt nytt og fremmed individ. Uansett hvor stor og flink en treåring kan være, er h*n fremdeles veldig liten og trenger mye veiledning og støtte ❤️

Endret av Synne-Marie
Skrevet

Siden det er litt unntakstilstand ville jeg faktisk prøvd å bestikke 3-åringen litt. Hvis hun samarbeider fint så får hun lovt til å gjøre noe morsomt hun har lyst til feks. 

Anonymkode: a079d...ebc

Skrevet
51 minutter siden, Synne-Marie skrev:

Kan du ha babyen i et sjal eller en sele, mens du hjelper 3-åringen?

Da får baby kos og nærhet, og treåringen din fulle oppmerksomhet.

Jeg ville vurdert å sitte inne hos treåringen med babyen, til eldstemann har roet seg. Enten lest flere bøker, eller bare sittet der i ro fred.

Edit:

Ikke glem at det bare er to måneder siden eldstemann var "babyen" din, og at det ikke er barebare å tilpasse seg til at man plutselig må dele den viktigste personen sin med et helt nytt og fremmed individ. Uansett hvor stor og flink en treåring kan være, er h*n fremdeles veldig liten og trenger mye veiledning og støtte ❤️

Jeg har det, men når hun sparker, då må jeg legge banyen bort, det er ikke trygt. 

Det er vanskelig med babyen. Jeg får ikke til å sitte med han i bæresele, jeg må stå inne på rommet og gynge. Kan kanskje prøve da...

ts

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er litt unntakstilstand ville jeg faktisk prøvd å bestikke 3-åringen litt. Hvis hun samarbeider fint så får hun lovt til å gjøre noe morsomt hun har lyst til feks. 

Anonymkode: a079d...ebc

Det er egentlig det jeg gjør med lesingen nå, det er en bok hun elsker, og syntes er kjempestas, men jeg føler hun ikke helt forstår «hvis du først ... så får du..»

ts

Skrevet

Lydbok og gymball du kan sitte og "bumpe" på inne hos treåringen? Det funka med min. Legging var fortsatt stress, men det hjalp litt at jeg var tilstede. Du har min medfølelse! 

Skrevet

Jeg har vært helt alene med tre barn i mange år. Hadde tre barn under fire år da jeg ble alenemor. Du må innføre rutiner. Ta kveldsstellet på begge samtidig og prøv å legg de samtidig.

Ta med babyen i vippestol inn på badet eller bad de sammen. Legg deg med begge to i dobbeltsenga. Du kan amme babyen mens du leser for eldstemann. 

Anonymkode: 90c06...e73

Skrevet

De første to månedene så la jeg og babyen oss i senga med eldste til han sovnet. Han syntes det var stas å få med babyen i senga.

Ved stell så satt han på do mens jeg skiftet på babyen. Når jeg skulle stelle eldste så lå babyen på matte ved siden av oss på badegulvet. Ble litt gråt, men det tåler hun, jeg viste at jeg var der og strøk litt på henne osv. Også syntes tydeligvis eldste at det var litt stas å bli prioritert selv om babyen gråt, det hjalp litt på sjalusien 😅

Ved tre mnd begynte babyen å sovne 17.30 så da vsr problemene ute av verden. 

Anonymkode: 6f0cb...701

Skrevet

Min eldste var 3,5 når minste ble født, jeg var også mye alene. 

Jeg pleide å bade de sammen på kvelden, da ble babyen trøtt og jeg la han mens storebroren fikk se på TV i pysjen. Når babyen sovnet la jeg største. 

Anonymkode: db99e...32f

Skrevet

Her var eldste 2,5 år når baby kom og det eneste som funka var at jeg hadde med baby i bæresele eller la baby på teppe på gulvet mens jeg leste og sang for eldste. Om baby er i bæresele så klarer du å fokusere mer på eldstemann, samtidig som du (forhåpentligvis) har en fornøyd baby som får nærhet av deg. 
Baby var også stort sett med på kveldsstell på badet - der inkluderte jeg eldstemann som fikk være med å stelle baby for kvelden også. 

Anonymkode: bebd5...960

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært helt alene med tre barn i mange år. Hadde tre barn under fire år da jeg ble alenemor. Du må innføre rutiner. Ta kveldsstellet på begge samtidig og prøv å legg de samtidig.

Ta med babyen i vippestol inn på badet eller bad de sammen. Legg deg med begge to i dobbeltsenga. Du kan amme babyen mens du leser for eldstemann. 

Anonymkode: 90c06...e73

Det er jo planen om et par mnd. Men å «innføre rutiner» på en på 2 mnd. Er ikke mulig. 

eldste er som sagt voldsom og må holdes unna babyen i den situasjonen. Når vi leser innsisterer hun på å sitte på fanget, og det skjønner jeg, for jeg har jo så ofte babyen der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...