AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #41 Del Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Leo skrev: Ja, han burde melde flytting og følge karantenebestemmelsene ved reiser frem og tilbake over grensen (Men det kan det jo hende at han gjør), men det er faktisk fullt tillatt å bo/oppholde seg i Sverige mens man mottar uføretrygd fra Norge. Etter søknad, ja. Med godkjent oppholdstillatelse i Sverige. Han må dessuten skatte i Sverige, har ikke lov til å kjøre norskregistrert bil der og har ikke rett til å benytte seg av gratis helsetjenester i Norge. Alt dette har han svindlet med i over tre år. Tviler på Skatteetaten, NAV og politiet er nådige på norsk side og tviler på den svenske ekvivalenten til skatteetaten synes dette er så greit heller. Anonymkode: a2008...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #42 Del Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selv med adresse hos mor og far i Norge? Han har klart å jobbe litt innimellom, men nå er han sykemeldt fra den jobben også. Og får sykepenger i stedet for uføretrygd en periode, da er også dette innafor? Har prøvd å hjelpe ham med lover og rettigheter, men det er tydelig at han vet mer om dette enn meg. Anonymkode: f1c79...1c3 Han får ikke "sykepenger istedenfor uføretrygd en periode". Det finnes ikke som konsept. Det er veldig tydelig at ingen av dere vet en dritt om lover og rettigheter. Og det er veldig tydelig at han ikke bryr seg en dritt om lover og regler heller. Anonymkode: a2008...8ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #43 Del Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han er aldri i kontakt med andre folk. De handler også maten i Norge og kjører rett til huset. Null sosial omgang med andre. Anonymkode: f1c79...1c3 Veldig sannsynlig at de frivillig betaler mer for maten i Norge når de er så opptatt av å svindle til seg enhver krone og tjeneste de kan på alle andre plan. Anonymkode: a2008...8ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønepøne Skrevet 20. august 2020 #44 Del Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Leo skrev: Han, som alle andre, plikter å melde fra om hvor han faktisk bor, men det er altså ikke noe krav om at han bor i Norge for å motta uføretrygd så å kalle ham trygdesvindler blir helt feil. Hvis han har klart å jobbe fullt lenge nok til å ha sykepengerettigheter så har han på visse vilkår også rett til å motta dette selv om han oppholder seg i et EU/EØS-land som Sverige. Ja, og så lenge de vilkårene ikke er oppfylt har han ikke krav på utbetalt trygd fra Norge. Forøvrig svindler han folketrygden ved å benytte seg av norsk helsevesen gratis når han ikke lenger har rett til det, hvilket gjør ham til en trygdesvindler. Han kjører også norsk bil ulovlig i utlandet, hvilket gjør ham til en forsikringssvindler i tillegg. Og ved å unnlate å betale pliktig skatt til Sverige er han en skattesvindler. Så... svindler generelt, eller kriminell som vi ofte også kaller det, er et veldig dekkende begrep på denne mannen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #45 Del Skrevet 20. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han er ganske syk er det veldig lite lurt av ham å sette seg i en situasjon hvor han ikke lenger har krav på gratis helsehjelp i Norge. Anonymkode: a2008...8ad Det er vel derfor han ikke melder flytting, har jeg skjønt nå. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #46 Del Skrevet 20. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har adresse i Norge og handler maten i Norge, da blir det vanskelig å bevise at han bor i sverige, at han har kjøpt seg inn hos henne spiller for såvidt ingen rolle Anonymkode: 7b3b3...192 "Alle" vet han bor i Sverige med kona si. Og at han har gjort det i mange år. Alt han eier og har, er i huset i Sverige. Men jeg forstår nå at de som ikke liker dette, vil kunne melde ham inn. Jeg skal ta en seriøs snakk med ham, er sikker på at det meste løser seg om han bare gjør det han skal, melde flytting kjapt. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #47 Del Skrevet 20. august 2020 Synest dette høres veldig rart ut, men kan ikke reglene. Men bryter han dem og motar støtte han ikke har krav på kan han måtte betale tilbake eller havne i økonomisk karantene. Brydde på coronavirus karantene er og bot. Anonymkode: 3e520...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #48 Del Skrevet 20. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Alle" vet han bor i Sverige med kona si. Og at han har gjort det i mange år. Alt han eier og har, er i huset i Sverige. Men jeg forstår nå at de som ikke liker dette, vil kunne melde ham inn. Jeg skal ta en seriøs snakk med ham, er sikker på at det meste løser seg om han bare gjør det han skal, melde flytting kjapt. Anonymkode: f1c79...1c3 Det vil nok bli regna som en formildende omstendighet hvis dette blir oppdaget, ja, selv om han selvfølgelig vil ha mange år med svindel å svare for likevel. Anonymkode: a2008...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #49 Del Skrevet 20. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil nok bli regna som en formildende omstendighet hvis dette blir oppdaget, ja, selv om han selvfølgelig vil ha mange år med svindel å svare for likevel. Anonymkode: a2008...8ad Jeg ringte anonymt inn til Nav nå og de anbefalte meg faktisk om å ringe tipstelefonen og angi ham. Det gjør jeg ikke, han skal få en siste sjanse først. Nav klarte å overbevise meg om at det han gjorde er galt, spesielt overfor oss som betaler skatt og skal benytte oss av helsetjenester og eventuell trygd i Norge. På en måte tyveri. Selv om uføretrygden er reel, så skal han fortsatt melde flytting, få alt inn på svensk konto osv. Han får to uker på seg. Karantenebruddene var også reelle, så han må skjerpe seg!! Anonymkode: f1c79...1c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #50 Del Skrevet 20. august 2020 Synes det er rart at TS og deler av familien tror dette er ok når samboeren har klart å gjøre alt riktig. Hvorfor er det ok at han ikke melder flytting, ikke registrerer bil riktig, osv. når hun har gjort alt dette? De inngiftede i familien har et poeng, ikke noen vits i å himle med øynene mens du forsvarer denne voksene mannen (ikke et barn som du får det til å høres ut som), han er gammel nok til å ta ansvar for seg selv. Anonymkode: b17f2...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #51 Del Skrevet 20. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er rart at TS og deler av familien tror dette er ok når samboeren har klart å gjøre alt riktig. Hvorfor er det ok at han ikke melder flytting, ikke registrerer bil riktig, osv. når hun har gjort alt dette? De inngiftede i familien har et poeng, ikke noen vits i å himle med øynene mens du forsvarer denne voksene mannen (ikke et barn som du får det til å høres ut som), han er gammel nok til å ta ansvar for seg selv. Anonymkode: b17f2...546 Jeg har forstått det nå, og skal ta ansvar for at han tar ansvar. Skal ikke forsvare ham noe mer. Anonymkode: f1c79...1c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #52 Del Skrevet 20. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har forstått det nå, og skal ta ansvar for at han tar ansvar. Skal ikke forsvare ham noe mer. Anonymkode: f1c79...1c3 Det er bra. Jeg forstår impulsen om å forsvare broen sin, men du gjør han bare en bjørnetjeneste. Bedre å være informert og ta ansvar Anonymkode: b17f2...546 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #53 Del Skrevet 21 timer siden Jeg leste nettopp kjapt gjennom tråden. Handler dette om svindel? Jeg vet om en svenske som bor i Norge, har navnet sitt på postkassen, men som har bostedsadresse i Sverige. Driver man med svindel? Isåfall på hvilken måte. Anonymkode: e7294...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå