AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Del Skrevet 20. august 2020 Broren min har adresse i Norge og mottar trygdeytelser her i landet. Men sannheten er at han egentlig bor sammen med kjæresten sin i Sverige, rett over grensa, vel og merke. Han har norsk bil, elbil selvsagt, den koster jo mye mindre i Norge enn i Sverige. De siste fire årene har han bodd hos henne. Han pendler over grensa når det passer ham, sier han har unntak fra karantenereglene pga medisinsk grunnlag. Nå har resten av familien vår (spesielt de inngifte, typisk) begynt å irritere seg over dette og vil melde ham. De sier han ikke kan bo i Sverige i lang tid, uten å melde adresseforandring. Medfører dette riktighet? Jeg prøver å forsvare ham etter beste evne, men jeg føler jeg går litt tom for argumenter. Og begynner å tro at de har rett. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. august 2020 #2 Del Skrevet 20. august 2020 Ganske ufint å ignorere helseråd fra FHI da. Hvis alle skal og kan gjøre akkurat som de vil kan situasjonen fort komme ut av kontroll. Anmeld og så kan politiet bøtelegge. Passende straff. Så får NAV ta trygdedelen av saken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Del Skrevet 20. august 2020 16 minutter siden, newman01 skrev: Ganske ufint å ignorere helseråd fra FHI da. Hvis alle skal og kan gjøre akkurat som de vil kan situasjonen fort komme ut av kontroll. Anmeld og så kan politiet bøtelegge. Passende straff. Så får NAV ta trygdedelen av saken. Vel, han sier han har lov av legen sin. Så da vil jeg tro han ikke lyver. Og siden han har fått lov av legen sin, så vil jeg også tro at de vet at han bor i Sverige også. Jeg kommer uansett ikke til å anmelde. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Del Skrevet 20. august 2020 Når det gjelder trygdeytelser er registrert bosted ikke avgjørende. Det er landet man bor i som skal yte evnetuelle trygdeytelser. Så dersom NAV får nyss i at han faktisk bor i Sverige, kan de anmelde han for trygdebedrageri. Anonymkode: 04377...b3d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 20. august 2020 #5 Del Skrevet 20. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Broren min har adresse i Norge og mottar trygdeytelser her i landet. Men sannheten er at han egentlig bor sammen med kjæresten sin i Sverige, rett over grensa, vel og merke. Han har norsk bil, elbil selvsagt, den koster jo mye mindre i Norge enn i Sverige. De siste fire årene har han bodd hos henne. Han pendler over grensa når det passer ham, sier han har unntak fra karantenereglene pga medisinsk grunnlag. Nå har resten av familien vår (spesielt de inngifte, typisk) begynt å irritere seg over dette og vil melde ham. De sier han ikke kan bo i Sverige i lang tid, uten å melde adresseforandring. Medfører dette riktighet? Jeg prøver å forsvare ham etter beste evne, men jeg føler jeg går litt tom for argumenter. Og begynner å tro at de har rett. Anonymkode: f1c79...1c3 Hvorfor prøver du å forsvare ham? Selvsagt er det ikke fastlegen hans som avgjør om han må i karantene eller ikke. Det er ille nok at han er trygdesvindler, men at han utsetter andre for smittefare er helt hårreisende! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Del Skrevet 20. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder trygdeytelser er registrert bosted ikke avgjørende. Det er landet man bor i som skal yte evnetuelle trygdeytelser. Så dersom NAV får nyss i at han faktisk bor i Sverige, kan de anmelde han for trygdebedrageri. Anonymkode: 04377...b3d Ok, da skal jeg advare ham om dette. Han har adresse hos mor og far, pendler ofte til Norge for legetimer og behandling, men har altså bodd i huset til kjæresten i mange år. Til og med kjøpt seg inn i huset. Anonymkode: f1c79...1c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Del Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, Hulderen skrev: Hvorfor prøver du å forsvare ham? Selvsagt er det ikke fastlegen hans som avgjør om han må i karantene eller ikke. Det er ille nok at han er trygdesvindler, men at han utsetter andre for smittefare er helt hårreisende! Fordi han er ganske syk og jeg ønsker ham alt godt. Ser at han trives i Sverige. Kjæresten hans er også norsk, men hun har meldt flytting for lenge siden, kjører også svenskregistrert bil, så der er alt i orden. Anonymkode: f1c79...1c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 20. august 2020 #8 Del Skrevet 20. august 2020 "unntak fra karantenereglene pga medisinsk grunnlag" ..Det hørtes skikkelig lurt ut. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Del Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, prt90 skrev: "unntak fra karantenereglene pga medisinsk grunnlag" ..Det hørtes skikkelig lurt ut. Han er aldri ute av døra, annet enn når han skal til Norge. Alltid munnbind, håndsprit og hansker. Tar alle forholdsregler. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 20. august 2020 #10 Del Skrevet 20. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi han er ganske syk og jeg ønsker ham alt godt. Ser at han trives i Sverige. Kjæresten hans er også norsk, men hun har meldt flytting for lenge siden, kjører også svenskregistrert bil, så der er alt i orden. Anonymkode: f1c79...1c3 Du kan jo ønske han alt godt selv om du ikke forsvarer ham. Han bør gjøre som sin samboer, og melde flytting. Da bor han i Sverige som han trives med, og slutter å snylte på Norge. Det er vel en måned man har på seg til å melde flytting. Hvis han blir tatt av NAV, så må han betale tilbake de ytelsene han har fått, og det for flere år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 20. august 2020 #11 Del Skrevet 20. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er aldri ute av døra, annet enn når han skal til Norge. Alltid munnbind, håndsprit og hansker. Tar alle forholdsregler. Anonymkode: f1c79...1c3 Karantenereglene er der av en grunn. Hadde det vært nok med munnbind, håndsprit og hansker, så ville ikke karantenepålegget vært der. Ok, jeg får ta deg på dit ord om at han aldri er ute av døra i Sverige (selv om jeg tviler på at det er bokstavelig). Er samboeren hans også innesperret? Eller kan hun ta med seg smitte? Tar han aldri på matvarer som er kjøpt inn? Har de aldri besøk? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Del Skrevet 20. august 2020 Har han eiendom (leilighet / hytte ) i Norge Anonymkode: 7b3b3...192 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #13 Del Skrevet 20. august 2020 4 minutter siden, Hulderen skrev: Du kan jo ønske han alt godt selv om du ikke forsvarer ham. Han bør gjøre som sin samboer, og melde flytting. Da bor han i Sverige som han trives med, og slutter å snylte på Norge. Det er vel en måned man har på seg til å melde flytting. Hvis han blir tatt av NAV, så må han betale tilbake de ytelsene han har fått, og det for flere år. Ok, skjønner. Jeg skal ta en prat med ham før noen andre gjør noe drastisk. Håper jeg kan snakke han til fornuft, er veldig mange som vet at han bor i Sverige, ikke bare slekta. Er full offentlighet om det feks på Facebook, han påstår at han har fått unntak fra regelen der også, samme som med karantenereglene. Siden han er så åpen om det til alle, så har jeg trodd på ham. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Del Skrevet 20. august 2020 De har nok rett ja.. Har han mulighet for noen ytelser fra Sverige? Kan man bare flytte til Sverige når man vil, må man ikke søke opphold? Hvorfor bor de i Sverige om han kan få trygd i Norge og begge er norske? De burde jo bosatt seg på norske siden av grensen sånn at han ikke må betale tilbake masse trygd og i tillegg kanskje ikke får mer utbetalt og står helt uten inntekt... Anonymkode: 12195...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #15 Del Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har han eiendom (leilighet / hytte ) i Norge Anonymkode: 7b3b3...192 Han hadde, men solgte for et par år siden. Nå "leier" han sokkelleilighet hos foreldrene våre. Men det er datteren hans som bor der. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #16 Del Skrevet 20. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De har nok rett ja.. Har han mulighet for noen ytelser fra Sverige? Kan man bare flytte til Sverige når man vil, må man ikke søke opphold? Hvorfor bor de i Sverige om han kan få trygd i Norge og begge er norske? De burde jo bosatt seg på norske siden av grensen sånn at han ikke må betale tilbake masse trygd og i tillegg kanskje ikke får mer utbetalt og står helt uten inntekt... Anonymkode: 12195...449 De bor i et fantastisk hus og ønsker å bo der. Og kjæresten hans bodde der da de møtte hverandre og etter en tid flyttet han til henne og der har han bodd siden. Han har også kjøpt seg inn i huset hennes. Han er 100 % ufør. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 20. august 2020 #17 Del Skrevet 20. august 2020 Ja, han burde melde flytting og følge karantenebestemmelsene ved reiser frem og tilbake over grensen (Men det kan det jo hende at han gjør), men det er faktisk fullt tillatt å bo/oppholde seg i Sverige mens man mottar uføretrygd fra Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #18 Del Skrevet 20. august 2020 1 minutt siden, Leo skrev: Ja, han burde melde flytting og følge karantenebestemmelsene ved reiser frem og tilbake over grensen (Men det kan det jo hende at han gjør), men det er faktisk fullt tillatt å bo/oppholde seg i Sverige mens man mottar uføretrygd fra Norge. Selv med adresse hos mor og far i Norge? Han har klart å jobbe litt innimellom, men nå er han sykemeldt fra den jobben også. Og får sykepenger i stedet for uføretrygd en periode, da er også dette innafor? Har prøvd å hjelpe ham med lover og rettigheter, men det er tydelig at han vet mer om dette enn meg. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. august 2020 #19 Del Skrevet 20. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: pendler ofte til Norge for legetimer og behandling Så han reiser fra et rødmerket land for å dra til legekontoret i Norge? Er ikke det ganske slemt med tanke på smitte av andre syke mennesker som måtte ha behov for å besøke legen? Og om han er nødt til å ha en fiktiv leieavtale på bosted i Norge, som han ikke benytter, høres det hele litt suspekt ut. Men det kan også være at han har fått lov. Men om det ikke stemmer synes jeg det hele er ganske ufint. Både trygdeytelsene og den potensielle pandemismitten han kan ta med seg inn i landet og smitte andre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #20 Del Skrevet 20. august 2020 6 minutter siden, newman01 skrev: Så han reiser fra et rødmerket land for å dra til legekontoret i Norge? Er ikke det ganske slemt med tanke på smitte av andre syke mennesker som måtte ha behov for å besøke legen? Og om han er nødt til å ha en fiktiv leieavtale på bosted i Norge, som han ikke benytter, høres det hele litt suspekt ut. Men det kan også være at han har fått lov. Men om det ikke stemmer synes jeg det hele er ganske ufint. Både trygdeytelsene og den potensielle pandemismitten han kan ta med seg inn i landet og smitte andre. Han er aldri i kontakt med andre folk. De handler også maten i Norge og kjører rett til huset. Null sosial omgang med andre. Anonymkode: f1c79...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå