rosemarin Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 (endret) Jeg har stadig en følelse av at det er «tungt» å puste inn. Legen har sjekka lungene, på pusteprøve er lungene eksepsjonelt gode, ingen lyder på lungene, oksygenet er bra, EKG er bra. Men jeg har siste halvår slitt med mye psykisk, og kroppen min er veldig stiv, låst og full av spenninger sier fysio. Teorien da er jo at det er muskulære faktorer som påvirker det jeg opplever som tung pust, men får ikke helt tak på at det er det. Noen mer erfaring? Jeg føler stadig «trykk» og «ubehag» ved mellomgulvet og litt oppover i midten der, rundt skuldrene, på siden av ryggen og magen osv. Føles som at pusten ikke kommer ordentlig i magen selv om jeg puster med magen. Endret 20. august 2020 av rosemarin Vil være anonym
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #2 Skrevet 20. august 2020 Har det på samme måte, hatt det slik i flere år. Naturlig anspent Anonymkode: 1965b...62e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 Stive muskler i brystveggen og bak i ryggen kan gjøre at det føles vanskelig og puste. Du burde få hjelp at en fysioterapeut til trening. Det vil ta tid og man må vedlikeholde det gjennom trening. Jeg hadde det sånn for noen år siden. gikk mye til kiropraktor blant annet for det låste seg i mellomryggen hele tiden. Etter jeg startet trening har det blitt mye bedre, men det tok en stund før resultatet kom pga var ekstremt anspent. Har selv angst. Nå kan jeg puste skikkelig uten problemer. Var selv veldig oppgitt for trodde aldri det skulle bli bedre. Det ble verre før det ble bedre for og si det sånn. For når man starter og trene stive muskler som ikke har vært skikkelig i bruk så blir man veldig støl også. Men trening er faktisk det som må til. Jeg har tilrettelagt treningen av fysio og trener også og fysio 2 ganger i uken. Her har det vært og prøve seg fram og se hva som fungerer. Anonymkode: 5c086...8af
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Kan det være stramme stemmebånd? Det kan gjøre at det er vanskelig å puste inn når du er anstrengt.... Anonymkode: 616d7...6b7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være stramme stemmebånd? Det kan gjøre at det er vanskelig å puste inn når du er anstrengt.... Anonymkode: 616d7...6b7 Tja, kanskje ikke stemmebånd. Men halsmusklene er visst også stramme. Anonymkode: 894b1...736
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det på samme måte, hatt det slik i flere år. Naturlig anspent Anonymkode: 1965b...62e Men jeg har jo lite smerter liksom. Føler det alltid er snakk om å ha vondt. Jeg har mer en følelse av ubehag overalt, og et slags trykk her og der. Spesielt mellomgulvet, og rett under brystene og rundt der. Og en del rundt skuldre både foran og bak. får jo nok luft, men samtidig føles det ofte anstrengende og jeg har en følelse av å ikke få pusta ordentlig inn eller få nok luft. Føles som det stopper opp enten i brystet eller øverst i magen. Også de gangene jeg ser at jeg puster med magen. Er ikke andpusten, og kan fint være i aktivitet. Men tenker Mye på pusten. Anonymkode: 894b1...736
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Jeg har det også slik i perioder hvor jeg stresser. Har også astma, og pusteprøvene mine var veldig gode da jeg ble sjekket. Jeg pleier å løpe noen intervaller (45 sek * 10 f.eks) for å få systemet til å gå igjen, gjøre yoga, holde pusten så lenge jeg klarer 4 ganger på rad og stå på hender med bena langs en vegg. Det er ingen fasit på hva som funker hos meg, men dette er de triksene jeg har lært gjennom livet . Anonymkode: 57934...dca
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Men det jeg kjenner sol ubehag trykk osv rundt om, kan det være anspente muskler? Anonymkode: 894b1...736
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 Psykomotorisk fysioterapi burde du søke opp. Var der nå i vår og fikk greie på mye rart i kroppen, som at jeg dobbeltbruker muskler osv. Hadde også anspent pusting siden musklene alltid jobbet. Anonymkode: 47e36...d36
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Psykomotorisk fysioterapi burde du søke opp. Var der nå i vår og fikk greie på mye rart i kroppen, som at jeg dobbeltbruker muskler osv. Hadde også anspent pusting siden musklene alltid jobbet. Anonymkode: 47e36...d36 Ok, hva/hvordan jobber/behandler de? Sjekker de hvordan pust og muskler påvirker hverandre? Anonymkode: 894b1...736
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, hva/hvordan jobber/behandler de? Sjekker de hvordan pust og muskler påvirker hverandre? Anonymkode: 894b1...736 Jeg var der for en annen grunn, men forklaringen var det at musklene rundt brystet/lungene var veldig stramme/jobbet dobbelt. Hun kunne sette meg opp på time til å hjelpe, men så kom korona så har ikke tenkte mer over det. Men hun var veldig dyktig. Så tror jeg ville vurdert psykomotorisk fysioterapi og hørt om behandlingen og slikt. Har dessverre ikke mer info 😊 Anonymkode: 47e36...d36
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Hvilke muskler er det som kan påvirke/ eller påvirkes av pusten? Jeg føler mye både i halsen, skuldrene, øverst i bringen, magen, midt i brystet osv. Det varierer litt hvor det kjennes best Anonymkode: 894b1...736
Heihola Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 Ja, jeg tror kanskje det ligger en underbevisst redsel for å ikke få puste, som gjør at man fokuserer mer på pusten og dermed litt "hyperventilerer". Jeg sliter med det samme - har angst. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 Føler også jeg har mye «rar» følelse i kroppen. Har ikke akkurat vondt, men trykk her og der, ubehag, kanskje en slags diffus smerte som flytter seg litt Anonymkode: 894b1...736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå