AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #1 Skrevet 20. august 2020 Jeg har en liten en på 2 måneder, samt 2 stebarn under 6 år. Har dere tips til svært enkle middager som barn liker? Jeg er helt utslitt og orker ikke å stå lenge på kjøkkenet. Mannen jobber mest mulig slik at vi kommer oss etter en liten økonomisk knekk pga koronaen. Alle tips mottas med takk! Ikke pølser, jeg kan ikke fordra pølser i noen form. Anonymkode: 690f9...263
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #3 Skrevet 20. august 2020 Spagetti, spagetti, spagetti Anonymkode: 41ded...985
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 Når jeg får ånden over meg lager jeg store porsjoner kyllingboller som jeg fryser ned i middagsporsjoner. Jeg blander i løk brokkoli og spinat, slik at de er sunne også. Når jeg skal ha rask middag koker jeg pasta, varmer et glass med Toro spagettisaus og hiver kyllingbollene oppi. fiskekaker med potet og revet gulrot havregrøt hvis det skal gå super raskt Anonymkode: 169d5...5d9
skruf Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 (endret) Det kommer jo litt an på hva barna liker og ikke liker fra før av siden de har ulike matpreferansene, her f.eks så var den ene ungen vår mest glad i fisk da hun var lita, og hun likte ikke hamburgere, taco og pizza. Storesøster derimot elsket hamburgere, taco og pizza. Skal ikke være enkelt liksom😆 Men mat som går kjapt å lage; -lettsaltet torsk med potetstappe og bacon. Strø godt med salt over fisken kvelden før og la den ligge i kjøleskapet. Kok opp vann med litt salt i og la fisken trekke i vannet til den er ferdig (tar ikke lang tid). Lag gjerne stappe av posestappe, men det er fort gjort å lage selv av poteter hvis du skreller poteter og kutter de i mindre biter før du koker de. Da er poteten ferdig på 10min -Får dere rester av fisken så kan den brukes til å lage plukkfisk (stek fisk, poteter og løk på stekepannen, tøm over hvitsaus og bland i på slutten av steketiden) eller fiskegrateng (tine.no har oppskrift på lettvint fiskegrateng) -Grønnsakssuppe. Tar litt tid å skrelle grønnsaker, men det kan gjøres kvelden i forveien (og da kan barnas far bidra med å skrelle grønnsaker også), bare putt grønnsaksbitene i en bolle med vann så de holder seg fine. Kok opp vann og grønnsaksbuljong og putt grønnsakene oppi. Suppen lager seg selv, og lag gjerne ei stor gryte så har du rester. Jeg bruker potet, gulrot, kålrabi, purreløk, sellerirot -Blomkål og skinkegrateng; kjøp gjerne blomkålbuketter fra frysedisken så slipper du å bruke tid på å renske og dele opp blomkål i små buketter. Kok makaroni, gjerne fullkornvarianten. Lag en tykk hvitsaus med noen never revet ost i. Bland sammen blomkål, en pakke smårettskinke, makaroni og hvitsaus. Putt alt i ei ildfast form, litt griljermel og revet ost på toppen og gratiner i ovnen. Her kan du også lage stor porsjon, lag ei ekstra form som du fryser ned uten å steke den. Da er det fort gjort å lage middag en annen dag -tomatsuppe liker de fleste barn. Ta gjerne i litt fullkornmakaroni og server hardkokte egg i båter til -wraps i ulike former. Bruk gjerne fullkornlefser, kutt opp div grønnsaker, avokado, salat og gjerne ferdigstekte kyllingbiter eller laks så kan barna mekke sin egen wrap utifra hva de liker -pitapizza; kjøp pitabrød til pizzabunn, et glass plain ferdig pizzasaus og la barna mekke sin egen pizza med topping som de liker. Ferdig på et kvarter -fiskeburger; kjøp hamburgerbrød og fiskekaker. Lag burger med grønnsaker som barna liker. Veldig fort gjort å lunke brødene litt og steke fiskekakene -pølsestroganof (vet du skrev at du ikke liker pølser så godt, men kjøper du kvalitetspølser hos slakter så består pølsene av nesten bare kjøtt og er et renere produkt enn de du kjøper på matbutikken) (oppskriften fant jeg for mange år siden i ei kokebok av Ingrid Espelid Hovig) Stek pølsebiter og løk i panne, strø over 3-4ss mel. Spe med melk til en tykk saus, bland i et glass tomatpuré og 1 boks lettrømme. Krydre med salt og pepper, putre på svak varme i 10min. Serveres med ris, poteter eller potetmos, og gjerne en grønn salat til. Hvis du sjekker ut matprat.no så kan du legge inn søk på middager som er hurtig å lage, tusenvis av gode oppskrifter Men det som er mest tidssparende er planlegging. Planlegg menyen for hele uka, og planlegg restemiddager og retter som kan lages i større mengder når du lager det og fryse ned sånn at du får flere måltider ut av en rett. Planlegg også middagsretter som kan gjøres klar kvelden i forveien, gjerne av mannen din også (jeg synes ikke det er helt innafor at alt av middag skal være ditt ansvar og han skal slippe unna akkurat den logistikken), som f.eks div gratenger som kan gjøres klar kvelden før sånn at du bare kan putte formen i stekeovnen dagen etter Endret 20. august 2020 av skruf 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Det enkleste er å tenkte hva man skal ha på middagstallerken: karbohydrater/stivelse, kjøtt/protein og grønnsaker. F.eks kjøttboller, spaghetti og noe grønnsaker som ungene liker til. Fiskekaker, poteter og gulrøtter. Kjøttkaker, poteter og gulrøtter. Pølser, pasta og grønnsaker. Sleng på foretrukket saus og det blir tipp topp for ungene. For litt variasjon kan du blande pasta, grønnsaksblanding og foretrukket kjøtt med enten pastasaus eller hvit saus og hive det i en form med litt ost på toppen og gratinere det i ovnen. Ungene mine elsker klassisk husmannskost hvor det er lite blandede smaker da. Det enkleste jeg gjør er å lage f.eks kjøttkaker med brun saus, poteter og grønnsaker. Kjøper ferdigkokte poteter som bare skal varmes, lager Toro brun saus og slenger Gilde kjøttkaker oppi mens grønnsaksblandingen fra frysedisken kokes opp. Tar kanskje 10-15 minutter inkludert dekking av bord. Det er ikke helt hjemmelaget kanskje, men det er mat! Ellers slår jeg et slag for å ty til ferdig risgrøt eller oppvarmede pannekaker en gang i blant. Bedre med helt OK mat til barna enn at du sliter deg ut over middagen Anonymkode: 55cbb...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Reinskav, potet og gulrot i biter, en fløteskvett. Stek potet og gulrot møre. Ha oppi reinkjøttet og brun det. Ha i en fløteskvett og krydder etter ønske. Man kan lage varianter av det også. Avansere det eller forenkle det. Anonymkode: 96c9d...395
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 Fiskeburger er lett og kjapt og i tillegg sunt. Går an å kjøpe ferdigstekte i ferskvaredisken, eller steke opp egne. Kjøp hamburgerbrød, og ha på grønnsakene som barna liker (agurk, tomat, salat?). For voksne går det an å gjøre det litt mer spennende med sauser (chilisaus?). Kjempekjapp mat som man rekker å spise før barna skal på trening osv. Anonymkode: 14e86...ba8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå