Gå til innhold

Utsette lånekassen èn måned. Hva blir rentene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://lanekassen.no/Tilbakebetaling/soknader/betalingsutsettelse/

Står bare at du får forsinkelsesrenter. Står ingenting om hvor mye det er.

Betaler 1900 og må utsette betalingen èn måned, slik at jeg betaler 2800 neste måned i stedet.

Men forsinkelsrenter som løper fra forfall 25>25 på 1900 kan vel fort bli over 2000-4000 kroner?

Anonymkode: 55e02...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det får du opp når du søker om utsettelse, men har aldri hørt om at man kan utsette slik at man betaler ekstra måneden etter. Jeg har kun utsatt slik at nedbetalingsplanen min på lånet blir forlenget. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller ut skjema for betalingsutsettelse. Da forlenges lånet med én måned. Så det blir ikke dyrere neste måned. Sluttsummen etter 20 år med nedbetaling koster utsettelsen deg en liten hundrelapp eller så

Om du IKKE melder fra før forfall koster det deg 280kr i gebyr. Det er dumt. Du kan søke betalingsutsettelse 36 ganger (pluss etpar ganger ekstra grunnet koronatider)

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, newman01 skrev:

Du fyller ut skjema for betalingsutsettelse. Da forlenges lånet med én måned. Så det blir ikke dyrere neste måned. Sluttsummen etter 20 år med nedbetaling koster utsettelsen deg en liten hundrelapp eller så

Om du IKKE melder fra før forfall koster det deg 280kr i gebyr. Det er dumt. Du kan søke betalingsutsettelse 36 ganger (pluss etpar ganger ekstra grunnet koronatider)

Vet ikke hvor bokstavelig du tenker når du skriver et par ganger, men pga. corona kan man søke utsettelse på alle ubetalte regninger fra mars - desember 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, etpar, ti ganger. Har nå hatt det studielånet i 13 år sånn ca, aldri benyttet muligheten eller bommet på en innbetaling så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også mulig å betale Lånekassen med kredittkort? Får mer lønn neste måned og kan betale tilbake hele summen da. Kredittkort har jo 40 dagers rentefri betaling, så får jo lønn innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også mulig å betale Lånekassen med kredittkort? Får mer lønn neste måned og kan betale tilbake hele summen da. Kredittkort har jo 40 dagers rentefri betaling, så får jo lønn innen den tid.

Betaler man regninger med kredittkort, er det som regel rente fra dag 1

Endret av Mrs Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Må da være lettere å trykke på en knapp inne på Lånekassen sider for utsettelse. Ikke mange kredittkort som støtter regningsbetaling. Og ihvertfall ikke uten rente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mrs Robinson said:

Betaler man regninger med kredittkort, er det som regel rente fra dag 1

Så når jeg nå 21. august kjøper noe i butikken med kredittkort til 50 kr., så begynner rentene å løpe om 40 dager, altså betaler jeg tilbake på forfall 25. september trenger jeg kun å betale nettopp 50 kr. Mens betaler jeg en regning, så løper renter på 20% * 30 dager av 2000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så når jeg nå 21. august kjøper noe i butikken med kredittkort til 50 kr., så begynner rentene å løpe om 40 dager, altså betaler jeg tilbake på forfall 25. september trenger jeg kun å betale nettopp 50 kr. Mens betaler jeg en regning, så løper renter på 20% * 30 dager av 2000 kr?

Det er ikke 20% HVER dag, men årlig rente. 

Utdrag fra et kredittkortselskaps vilkår:

Kredittkortet tilbyr deg fullstendig fleksibilitet i forhold til hvordan du ønsker å bruke kreditten din. Er det noen regninger som haster gjør du dette enkelt i vår nettbank. Du kan også overføre penger fra kredittkortet til din lønnskonto, uansett hvilken norsk bank du har lønnskonto i.

Renten ved regningsbetaling er den samme som for kortbruk, men renten løper fra den dagen du legger inn regningen.

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye smartere å kjøpe f.eks mat med kredittkortet og så bruke det du skulle kjøpt mat for til å betale regningen. Da får du renteutsettelse som vanlig på kredittkortet, fordi du kjøper varer med det og ikke betaler regning eller tar ut kontanter fra det.

Anonymkode: 34ea6...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsatte lånet. Ble bare 1.000 kr mer i renter fordelt på 20 år. Det tilsvarer 4-5 kr. ekstra i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg leste denne tråden. søkte for første gang om utsettelse, og misforsto nytt beløp😂trodde det var 1500 i ekstra renter, men må ha vært differanse 1500-1200(opprinnelig faktura) altså 300 kr i rente. hvem har egentlig mulighet å søke om å få slettet renter? jeg går på aap pga kronisk sykdom, og har vanskelig/dårlig økonomi. betaler mye i medisiner og tannlege(får ikke dekket), og må prøve å spare der jeg kan🙈😏

Anonymkode: 15146...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

glad jeg leste denne tråden. søkte for første gang om utsettelse, og misforsto nytt beløp😂trodde det var 1500 i ekstra renter, men må ha vært differanse 1500-1200(opprinnelig faktura) altså 300 kr i rente. hvem har egentlig mulighet å søke om å få slettet renter? jeg går på aap pga kronisk sykdom, og har vanskelig/dårlig økonomi. betaler mye i medisiner og tannlege(får ikke dekket), og må prøve å spare der jeg kan🙈😏

Hvis du går på aap har du rett på sletting av renter, og dermed blir ikke betalingsutsettelsene dine regnet som brukt. Søk utsettelse jevnlig og søk om rentefritak en gang i året. 

Anonymkode: 25a1b...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går på aap har du rett på sletting av renter, og dermed blir ikke betalingsutsettelsene dine regnet som brukt. Søk utsettelse jevnlig og søk om rentefritak en gang i året. 

ah, dette visste jeg ikke! tusen takk💕har aap ett år til; så dette skal jeg gjøre. fikk dessverre avslag fra lånekassen dette semesteret fordi jeg ligger 80 sp bak. har sendt klage og dok fra lege😏håper de kan se bort fra forsinkelse. har meldt meg opp som fulltidsstudent dette semesteret. stemmer det at man må være fulltidsstudent for å ikke være pliktig å begynne tilbakebetalingen? jeg kan ikke ta 20 sp per semester; da må jeg i utgangspunktet starte tilbakebetalingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ah, dette visste jeg ikke! tusen takk💕har aap ett år til; så dette skal jeg gjøre. fikk dessverre avslag fra lånekassen dette semesteret fordi jeg ligger 80 sp bak. har sendt klage og dok fra lege😏håper de kan se bort fra forsinkelse. har meldt meg opp som fulltidsstudent dette semesteret. stemmer det at man må være fulltidsstudent for å ikke være pliktig å begynne tilbakebetalingen? jeg kan ikke ta 20 sp per semester; da må jeg i utgangspunktet starte tilbakebetalingen?

Du fikk avslag på å få mer studielån? Hvis du går på aap, må du huske at du mister retten på stipend fordi du kommer over inntektsgrensen for stipend. Det øker dermed gjelden noe voldsomt å ta imot begge deler. Aap tilsvarer jo for de fleste det man ville fått i studielån og deltidsjobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk avslag på å få mer studielån? Hvis du går på aap, må du huske at du mister retten på stipend fordi du kommer over inntektsgrensen for stipend. Det øker dermed gjelden noe voldsomt å ta imot begge deler. Aap tilsvarer jo for de fleste det man ville fått i studielån og deltidsjobb. 

ja det vet jeg; har aldri hatt rett på stipend(heller ikke sykestipend).

noen som vet hva som er maksgrense for forsinkelse utover de 60 sp? jeg har dok på alt, fra lege. er 80 sp forsinket. og må jeg være fulltidsstudent for å ikke begynne tilbakebetalingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja det vet jeg; har aldri hatt rett på stipend(heller ikke sykestipend).

noen som vet hva som er maksgrense for forsinkelse utover de 60 sp? jeg har dok på alt, fra lege. er 80 sp forsinket. og må jeg være fulltidsstudent for å ikke begynne tilbakebetalingen?

Det er jo svart på lenger opp.. Så lenge du får på aap har du rett til rentefritak og dermed betalingsutsettelse. Du får imidlertid ikke mer lån av lånekassen før du har tatt igjen minst 21 studiepoeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...