Gå til innhold

Skolen krever test

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått beskjed fra kommunal skole at elever må testes før de kan komme tilbake. Dette er beskjeden fra kommuneoverlegen. Så smitteveilederen er visst ikke så nøye allikevel.

Anonymkode: 5f963...d2b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er mao synsk?
om det viser seg å være korona, vil det fåmye større konsekvenser ikke bare for de andre elevene, men mange flere. 
utrolig hvor mange mennesker som mener de har svar på hva som feiler om dagen. Kanskje vi kan begynne å ringe dere istedenfor fagfolk?

syns du virker ganske korttenkt. 

Anonymkode: 69ed1...768

Men bør man ikke få følge de retningslinjene staten har satt? Eller er plutselig regler opp til skolen? 

Anonymkode: f1a28...49a

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått beskjed fra kommunal skole at elever må testes før de kan komme tilbake. Dette er beskjeden fra kommuneoverlegen. Så smitteveilederen er visst ikke så nøye allikevel.

Hva hvis legesenteret nekter å teste? 

Anonymkode: 5fe2e...4a0

• Liker 1
Skrevet

Oppdatering; brukte over halve dagen på koronatelefonkø. Først var de usikre på om det var innafor deres prosedyrer å teste i vårt tilfelle. De tester i utgangspunktet ikke uten at det er indikasjon på det. Men fikk forklart situasjonen, og fikk stå i kø. Beskjed om test på mandag. Svar innen onsdag. Pålagt karantene fram til da. Så da var mitt friske barn plutselig i karantene. Men de informerte om at de skulle ta opp praksisen med kommunelegen, for smittevernlegen stilte seg undrende til om dette var innenfor deres oppdrag, og påpekte at de ikke egentlig har kapasitet til å teste friske barn uten mistenkt koronasmitte.

Fortalte dette til skolen, og da snudde de, og krevde ikke test likevel. Så da ble det nok en time i koronatelefonkø for å avbestille timen for testing. Så da var det ordna. Fikk ikke gjort mye av det jeg egentlig skulle i dag, men var jo ikke så uproduktiv likevel. Nå slipper andre å teste ved det minste host eller feber (uansett årsak), og barnet får dra på skolen i morra, og er da symptomfri på tredje dagen.

Anonymkode: 65a29...786

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig er det god testkapasitet her, så antar det ikke vil være et problem enda. Men det vil kunne bli et problem etter hvert, da vil de kanskje endre praksis.

Skrevet

Du får ta testen privat, da.

Anonymkode: f3f00...c44

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering; brukte over halve dagen på koronatelefonkø. Først var de usikre på om det var innafor deres prosedyrer å teste i vårt tilfelle. De tester i utgangspunktet ikke uten at det er indikasjon på det. Men fikk forklart situasjonen, og fikk stå i kø. Beskjed om test på mandag. Svar innen onsdag. Pålagt karantene fram til da. Så da var mitt friske barn plutselig i karantene. Men de informerte om at de skulle ta opp praksisen med kommunelegen, for smittevernlegen stilte seg undrende til om dette var innenfor deres oppdrag, og påpekte at de ikke egentlig har kapasitet til å teste friske barn uten mistenkt koronasmitte.

Fortalte dette til skolen, og da snudde de, og krevde ikke test likevel. Så da ble det nok en time i koronatelefonkø for å avbestille timen for testing. Så da var det ordna. Fikk ikke gjort mye av det jeg egentlig skulle i dag, men var jo ikke så uproduktiv likevel. Nå slipper andre å teste ved det minste host eller feber (uansett årsak), og barnet får dra på skolen i morra, og er da symptomfri på tredje dagen.

Så bra det ordnet seg!

Det er dessverre en del som nå prøver seg på å sette strengere regler enn det helsemyndighetene anbefaler. Heldigvis gir de seg fort når de skjønner at de kan få problemer med myndighetene.

Anonymkode: 5e1fa...208

• Liker 5
Skrevet

Jeg er lærer i det offentlige, og jeg har måttet teste meg to ganger på grunn av det jeg var 99,9% sikker på var en lett forkjølelse. Dette var noe lege insisterte på, ikke jobben. Jeg ble kommandert inn fordi jeg er lærer, selv om jeg sa at jeg var ganske skråsikker på at det var en forkjølelse. Så testing ved lette symptomer er ikke helt uvanlig i skolehverdagen nå. Og jeg har full forståelse for det. For selv om du synes dette var en ulempe for deg og dere, så er det nå en gang slik at om man først får smitte på en skole, så kan det spre seg raskt. Og skulle testen være positiv vil det kunne føre til stor ulempe mange. Jeg syntes heller ikke det var kult å sitte hjemme som en noldus da jeg bare følte meg småpjusk, men sånn er det nå. Det er uansett bedre å være føre var. 

Anonymkode: 7eeab...e19

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer i det offentlige, og jeg har måttet teste meg to ganger på grunn av det jeg var 99,9% sikker på var en lett forkjølelse. Dette var noe lege insisterte på, ikke jobben. Jeg ble kommandert inn fordi jeg er lærer, selv om jeg sa at jeg var ganske skråsikker på at det var en forkjølelse. Så testing ved lette symptomer er ikke helt uvanlig i skolehverdagen nå. Og jeg har full forståelse for det. For selv om du synes dette var en ulempe for deg og dere, så er det nå en gang slik at om man først får smitte på en skole, så kan det spre seg raskt. Og skulle testen være positiv vil det kunne føre til stor ulempe mange. Jeg syntes heller ikke det var kult å sitte hjemme som en noldus da jeg bare følte meg småpjusk, men sånn er det nå. Det er uansett bedre å være føre var. 

Anonymkode: 7eeab...e19

Virussmitte er ofte uten symptomer, Dert eneste som er godt nok, er derfor å taste hele befolkningen hver dag, og dette må kreves og forventes.

Anonymkode: ccea1...be1

Skrevet

Det er ikke bare private skoler som tester, noen offentlige gjør også dette. Det er uansett anbefalt fra myndighetene å teste seg når man har symptomer, så dere burde ha testet barnet da det hadde symptomer. Det har ikke noe å si at det er lavt smittetrykk. Plutselig har det kommet smitte til stedet dere bor, og så får smitten bre seg fritt fordi barn får milde symptomer. 

Anonymkode: fd8f1...86a

• Liker 7
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virussmitte er ofte uten symptomer, Dert eneste som er godt nok, er derfor å taste hele befolkningen hver dag, og dette må kreves og forventes.

Vi har ikke kapasitet til å teste alle hver dag. Men rullerende testing, der alle testes med jevne mellomrom, kan la seg gjøre. For tiden har vi kapasitet til å teste 1,5% av befolkningen hver dag - det betyr at ved systematisk rullerende testing vil hver person bli testet hver 66. dag. Klarer vi å drøyt firedoble testkapasiteten, kan vi få til å teste hver innbygger hver 14. dag - da begynner det å likne noe. 

Anonymkode: 0afee...44e

• Liker 1
Skrevet

Men ts, barn får ofte veldig milde symptomer på corona. Så barnet ditt kan godt ha gjennomgått corona og er smittsom fremdeles. Hva tenker du om at ditt barn kan smitte andre elever som igjen fører til at hele klassen må stenge. Enda verre er at de som blir smittet drar dette med seg hjem og til noen som blir veldig syke og i verste fall ikke overlever?

Jeg forstår ikke denne vegringen mange har, selvfølgelig tester du barnet ditt og på den måten forhindrer smitte.

Anonymkode: a52a4...859

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette mener jeg er helt feil. Hva om barnet ditt faktisk har gjennomgått corona? Barn får vage symptomer. Du har trumfet gjennom at en test er helt unødvendig. Tenk om barnet ditt smitter ned en hel skole... grøss...

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette mener jeg er helt feil. Hva om barnet ditt faktisk har gjennomgått corona? Barn får vage symptomer. Du har trumfet gjennom at en test er helt unødvendig. Tenk om barnet ditt smitter ned en hel skole... grøss...

Det betyr ikke noe hva du mener.

Det beste er om alle følger det smittevernmyndighetene har bestemt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke noe hva du mener.

Det beste er om alle følger det smittevernmyndighetene har bestemt.

Ja og de mener at alle som har symptomer skal teste seg. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det må ikke kreves eller forventes at hele befolkningen skal testes.
Det vil i så fall være basert på bedrageri fra de som måtte kreve sånt.

Asymptomatiske personer overfører veldig sjelden smitte.
Altså er det veldig sjelden folk uten symptomer sprer smitte.
Hør det fra WHO selv.

Så hvorfor går regjeringen bananas og hvorfor fortsetter media skremselstaktikken?
(henger det sammen med at de vil holde beslutningene sine hemmelig i 100 år?)

Hundre års hemmelighold

Kritikk av regjeringen Solberg for corona-hemmelighold (DuckDuck søk)

WHO topp snakker om sjelden spredning fra ikke-symptomatiske mennesker.

Endret av slask
  • Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Koronatelefonen mente også at test var unødvendig. Det var et krav fra skolen, ikke i tråd ved smittevernveilederen. Men banet fikk, etter at de hadde diskutert saken internt, lov å teste likevel, da de innså at det viktigste var at barnet fikk komme tilbake på skolen.

I følge din logikk må jo alle teste barna sine kontinuerlig for å kunne gå på skolen. Du fikk med deg at barnet er friskt, ikke har hatt typiske koronasymptomer, og at barnets eneste lekekamerat nylig ble testet og ikke hadde korona?

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja og de mener at alle som har symptomer skal teste seg. 

Når det gjelder barn står det at man kan se det an et par dager hjemme først. Dette barnet var bare sykt i 2 dager...

Anonymkode: bfed7...116

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjør vår kommune, ingen barn skal tilbake på skolen før negativ test foreligger.

Syns dette er et bra tiltak. Datteren min skal testes imorgen, jeg vet det bare er forkjølelse. Men greit å utelukke korona med sikkerhet. 

Anonymkode: 7660c...c80

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommuneoverlegen som setter premissene, og da nekter jo ikke legesenteret. 

Anonymkode: 7660c...c80

• Opprett ny...