AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Skriver vel dette mest for å lufte frustrasjon, men gode råd mottas om de finnes. Her har vi vært hjemme med litt snufs, mye nysing og lett feber mandag og tirsdag. Holdt barnet hjemme i dag for å ha en helt symptomfri dag før skolestart i morgen. Ingen tap av smakssans, ingen hoste, ikke tungpustet, så ikke typiske koronasymtomer. Fikk i dag beskjed om at skolen krever negativ koronatest av alle elever og ansatte før tilgang til skolen etter enhver luftveisinfeksjon og ethvert tilfelle av feber. Er privatskole, så de har funnet på at de skal være litt strengere enn veilederen. Nå er barnet symptomfri, og kan nok se langt etter å bli prioritert for testing offentlig. Her er køa lang, og symtomfrie barn som hverken har vært i utlandet eller er nærkontakt med kjent smittet vil nok neppe stå fremst i den. Prøvde å ringe koronatelefonen, men den var opptatt. Og siden jeg ringer for en annen, kan jeg ikke søke time med BankID på kommunens nettside, noe jeg kunne ha gjort om det var jeg som skulle testes. Men også om vi kommer gjennom nåløyet for offentlig test, tar det fort to eller tre dager før eventuell test, og deretter en dag eller to for å vente på resultatet. Privat test koster jo fort en tusenlapp pluss pluss her vi bor, og også da går det fort et døgn eller to før resultatet er klart. Så i stedet for tre dager fravær denne uka, som strengt tatt var en dag mer enn nødvendig, blir det nå skolestart først over helga, om vi er heldige og får tatt testen før. I løpet av et skoleår vil det alltids være litt feber eller snørr. Vi har småsøsken i bhg og skolebarnet er et såkalt ørebarn som lett får både ørebetennelse og bihulebetennelse, og da er det feber i hus støtt og stadig. Dette vil jo bli så håpløst irriterende, med mye fravær ved venting på test og testresultater. Og ikke minst dyrt om vi ofte ikke kvalifiserer til offentlig test og må teste privat. Synes skoleledelsen er urimelige, og mistenker at dette påfunnet er lite gjennomtenkt. Vurderer nesten å bytte til offentlig skole nå i protest, hadde det ikke vært for det sosiale i klassen, og lengre skolevei til offentlig skole. Anonymkode: 65a29...786 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Du må jo ikke si at barnet er symptomfritt. Går ann å lyve litt for å komme frem i køen. Forstår godt at skolen krever dette, og hvis du synes det er så ille at du vurderer å bytte skole så bytt i vei. du er urimelig som ikke har forståelse for at de ikke gidder å ta noen sjanser på smitte. Du får begynne å forbrede deg til høsten, det blir mer smitte, strengere tiltak og strengere krav for oppmøte på skolen og testing Anonymkode: 3f1e4...bdd 14
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Så jeg skal lyge til koronatelefonen, for å få barnet til å ta en sannsynligvis helt unødvendig test? Når det er mange som faktisk lurer på om de er smittet som ønsker test? Noterer meg at du syns jeg er urimelig. Og nei, jeg vurderer vel egentlig ikke å bytte skole. Men kommer nok til å be om en begrunnelse for hvorfor skolen har valgt denne linjen, med ønske om innsyn i hvilke vurderinger som er tatt. Mistenker at de vil bli forbauset over hvor stort nedslagsfelt disse retningslinjene vil få i form av fravær, både hos elever og ansatte, dersom de skal etterleves. Anonymkode: 65a29...786 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Du er mao synsk? om det viser seg å være korona, vil det fåmye større konsekvenser ikke bare for de andre elevene, men mange flere. utrolig hvor mange mennesker som mener de har svar på hva som feiler om dagen. Kanskje vi kan begynne å ringe dere istedenfor fagfolk? syns du virker ganske korttenkt. Anonymkode: 69ed1...768 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Nei, men det er så utrolig usannsynlig at det er korona. Med fare for at dette blir gjenkjennbart for de som kjenner oss kommer litt mer info. Dette er ikke i Oslo. Vi har ikke voldsomt smittetrykk i vår kommune, bare alt for dårlig testkapasitet. Og i tillegg ble barnets venn som hadde like symptomer testet nylig, med negativt svar. Det er ikke så mye unger her, og de to har stort sett bare lekt med hverandre hele sommeren. Anonymkode: 65a29...786 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Det hjelper jo ikke at det sosiale i klassen er godt hvis barnet ditt ikke får gått på skolen Har ikke noe råd annet enn å vurdere å bytte til offentlig skole. Vi hadde også dårlig erfaring med privatskole, byttet til offentlig og opplevde at de var mye mer tilretteleggende og fleksible - stikk motsatt av hva man tror om offentlige vs private skoler. Men: synes ikke du skal lyve, verken til koronatestere eller skolen ved ny sykdom. Man kan jo faktisk aldri vite, og du vil ikke ende opp som hurtigruta. Anonymkode: ac8fb...035 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Det hjelper jo ikke at det sosiale i klassen er godt hvis barnet ditt ikke får gått på skolen Har ikke noe råd annet enn å vurdere å bytte til offentlig skole. Vi hadde også dårlig erfaring med privatskole, byttet til offentlig og opplevde at de var mye mer tilretteleggende og fleksible - stikk motsatt av hva man tror om offentlige vs private skoler. Men: synes ikke du skal lyve, verken til koronatestere eller skolen ved ny sykdom. Man kan jo faktisk aldri vite, og du vil ikke ende opp som hurtigruta. Anonymkode: ac8fb...035 Nei, helledussen, lyver jo ikke om symptomer til skolen. Er jo derfor vi har havna i denne knipa. Hadde jeg mistenkt korona, hadde vi testet tvert. Men siden vennen viste seg å bare være forkjølt etter å ha tatt test, ville vi gjerne skåne barnet vårt for å ta testen da symptomene kom i huset vårt. Den testen er visst ganske grusomt ubehagelig. Nå er jo symptomene borte, så tror det blir vanskelig å få test. Anonymkode: 65a29...786 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men det er så utrolig usannsynlig at det er korona. Med fare for at dette blir gjenkjennbart for de som kjenner oss kommer litt mer info. Dette er ikke i Oslo. Vi har ikke voldsomt smittetrykk i vår kommune, bare alt for dårlig testkapasitet. Og i tillegg ble barnets venn som hadde like symptomer testet nylig, med negativt svar. Det er ikke så mye unger her, og de to har stort sett bare lekt med hverandre hele sommeren. Anonymkode: 65a29...786 Men om alle smittes med forkjølelse må alle gjennom samme mølla. Hold forkjølelsen i sjakk og du forhindrer at hele skolen må igjennom det samme. Anonymkode: 69ed1...768 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, helledussen, lyver jo ikke om symptomer til skolen. Er jo derfor vi har havna i denne knipa. Hadde jeg mistenkt korona, hadde vi testet tvert. Men siden vennen viste seg å bare være forkjølt etter å ha tatt test, ville vi gjerne skåne barnet vårt for å ta testen da symptomene kom i huset vårt. Den testen er visst ganske grusomt ubehagelig. Nå er jo symptomene borte, så tror det blir vanskelig å få test. Anonymkode: 65a29...786 Det er mye oftere falske negative hos barn. Så jeg hadde ikke stolt på dette overhode. Jeg hadde testet. var ikke så forferdelig for min 2 åring, så ungene dine takler det helt fint. Anonymkode: 69ed1...768 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er mye oftere falske negative hos barn. Så jeg hadde ikke stolt på dette overhode. Jeg hadde testet. var ikke så forferdelig for min 2 åring, så ungene dine takler det helt fint. Anonymkode: 69ed1...768 På ditt barn kjenner du ingen andre. Jeg vet at det ville blitt en stor påkjennelse for mitt. Mye trøbbel med nese/bihuler allerede. Trangt, og skjev nesevegg, prøven blir nok vond å ta. Men klart, er det nødvendig så gjør vi det. Det som frustrerer er jo at dette ikke ville vært påkrevd i offentlig skole. Da ville barnet kunne møtt i dag allerede. Helt symptomfri. Nå blir det hjemme alene med datamaskinen mens vi jobber,ni hvert fall ut uka. Hørte ikke noe om hjemmeskoleopplegg fra skolen heller, kun krav om test, så får vel mase om det da, så det ikke bare blir spilling i dagesvis. Skjønner dere er flere her som ønsker strengere retningslinjer enn det som vi har nå velkommen. Mulig det bli nødvendig på sikt. Mulig dette burde blitt innført i områder med høyt smittepress. Men jeg syns vel kanskje det, i den lille kommunen vi bor i, er bedre å bruke den begrensa testkapasiteten på de som faktisk mistenker smitte nå, framfor at skoler og arbeidsgivere som finner på egne retningslinjer. Anonymkode: 65a29...786
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men om alle smittes med forkjølelse må alle gjennom samme mølla. Hold forkjølelsen i sjakk og du forhindrer at hele skolen må igjennom det samme. Anonymkode: 69ed1...768 Jupp, og dette var grunnen til at barnet vårt som var helt symptomfri fikk være hjemme og spille dataspill i dag. Anonymkode: 65a29...786 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: På ditt barn kjenner du ingen andre. Jeg vet at det ville blitt en stor påkjennelse for mitt. Mye trøbbel med nese/bihuler allerede. Trangt, og skjev nesevegg, prøven blir nok vond å ta. Men klart, er det nødvendig så gjør vi det. Det som frustrerer er jo at dette ikke ville vært påkrevd i offentlig skole. Da ville barnet kunne møtt i dag allerede. Helt symptomfri. Nå blir det hjemme alene med datamaskinen mens vi jobber,ni hvert fall ut uka. Hørte ikke noe om hjemmeskoleopplegg fra skolen heller, kun krav om test, så får vel mase om det da, så det ikke bare blir spilling i dagesvis. Skjønner dere er flere her som ønsker strengere retningslinjer enn det som vi har nå velkommen. Mulig det bli nødvendig på sikt. Mulig dette burde blitt innført i områder med høyt smittepress. Men jeg syns vel kanskje det, i den lille kommunen vi bor i, er bedre å bruke den begrensa testkapasiteten på de som faktisk mistenker smitte nå, framfor at skoler og arbeidsgivere som finner på egne retningslinjer. Anonymkode: 65a29...786 Tenker bare at her må ett barn og foreldre være hjemme. Det hindrer at x antall andre familier må igjennom de samme dagene hjemme med testing og å lure på osvosv. Så rent totalt har man forhindret forkjølelse så hindrer man mye framtidig styr og unødvendig fravær fra jobb og skole for mange andre. Anonymkode: 69ed1...768
Iceman Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Så bra, en privatskole som tar litt ansvar. Tyder jo på at det offentlige trenger litt konkurranse der. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, Iceman said: Så bra, en privatskole som tar litt ansvar. Tyder jo på at det offentlige trenger litt konkurranse der. Er for private skoler jeg, og glad vi slipper lang skolevei. Men synes kanskje retningslinjer bør harmonere med smittetrykk, hva tenker du? Hadde hatt mer forståelse dersom skolen vår lå i Oslo. Anonymkode: 65a29...786 5
Iceman Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er for private skoler jeg, og glad vi slipper lang skolevei. Men synes kanskje retningslinjer bør harmonere med smittetrykk, hva tenker du? Hadde hatt mer forståelse dersom skolen vår lå i Oslo. Anonymkode: 65a29...786 Når de nasjonale retningslinjer er for svake er det godt å se at lokale eller private aktører prøver å ta ansvar. Eksempelvis skolen dere bruker eller søringkarantenen som ble brukt i mars. Slapp av, regner med pandemirelaterte greier er gyldig fravær i skole og.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker bare at her må ett barn og foreldre være hjemme. Det hindrer at x antall andre familier må igjennom de samme dagene hjemme med testing og å lure på osvosv. Så rent totalt har man forhindret forkjølelse så hindrer man mye framtidig styr og unødvendig fravær fra jobb og skole for mange andre. Anonymkode: 69ed1...768 Joda, barnet blir jo hjemme i morra, symptomfri på andre dagen. (Blir vel hjemme torsdag og fredag og, og kanskje også mandag og så videre, da jeg tviler på at vi i det hele tatt får testet.) Jeg må på jobb, men må belage meg på lite effektiv dag om jeg må sitte i koronatelefonkø halve dagen, og eventuelt fravær for å følge barnet til eventuell test. Barnet er heldigvis stort nok til å være hjemme alene. Men nå bør jeg vel prøve å svelge denne kamelen, og akseptere at slik ble det, så jeg får sove. Anonymkode: 65a29...786 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, Iceman said: Når de nasjonale retningslinjer er for svake er det godt å se at lokale eller private aktører prøver å ta ansvar. Eksempelvis skolen dere bruker eller søringkarantenen som ble brukt i mars. Slapp av, regner med pandemirelaterte greier er gyldig fravær i skole og. Ja, kanskje jeg får prøve å se på det sånn. Er ikke bekymret for ugyldig fravær, men håper de ordner noe hjemmeskoleopplegg, så det ikke bare blir dataspill ut uka. Men nå, god natt. Anonymkode: 65a29...786
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #18 Skrevet 19. august 2020 Vet du hva dette korona greiene er helt ut av styr! Folk blir forskjølet og syk uten at det er korona også! Jeg forstår veldig godt frustrasjonen din TS. Anonymkode: a0bc6...d43 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #19 Skrevet 20. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo ikke si at barnet er symptomfritt. Går ann å lyve litt for å komme frem i køen. Forstår godt at skolen krever dette, og hvis du synes det er så ille at du vurderer å bytte skole så bytt i vei. du er urimelig som ikke har forståelse for at de ikke gidder å ta noen sjanser på smitte. Du får begynne å forbrede deg til høsten, det blir mer smitte, strengere tiltak og strengere krav for oppmøte på skolen og testing Anonymkode: 3f1e4...bdd Det er jo helt urimelig av skolen å ha strengere tiltak enn det som er anbefalt av FHI, og det som benyttes på offentlige skoler. Skjønner godt at TS reagerer. Anonymkode: 3b0bd...eab 8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #20 Skrevet 20. august 2020 Dumt dere ikke testet når barnet hadde symptomer. Sitt i telefonkø til du kommer gjennom. Forklar situasjonen. Så tipper jeg det ordner seg. Evt går du privat denne gangen, men ringer koronatelefonen mens barnet har symptomer neste gang. Frustrasjonen din er forståelig, men ikke berettiget i mine øyne. Skolen gjør det den kan for å verne sine elever, inkludert ditt barn. Kanskje gjør dette at dere faktisk unngår langvarig karantene og faktisk smitte. Lavt smittepress i kommunen er ingen trygghet, hvis de har dårlig kapasitet på testing så er ikke tallet til å stole på helt. Anonymkode: 0433c...07b 2
Anbefalte innlegg