AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 https://rett24.no/articles/hoyesterett-skal-avgjore-om-jaevla-utlending-er-hatefull-ytring Riksadvokaten ga i fjor statsadvokatene beskjed om å prioritere saker om hatefulle ytringer, og i februar ble kvinnen domfelt i Sør-Østerdal tingrett. Da ankesaken ble behandlet i Eidsivating lagmannsrett i juni, ble resultatet delvis frifinnelse. Kvinnen ble kun dømt for vold mot offentlig tjenestemann. For dette fikk hun 24 dager fengsel. Lagmannsretten mente derimot at skjellsordene ikke rammes av forbudet mot hatefulle ytringer. Påtalemyndigheten anket frifinnelsen, mens kvinnen anket straffutmålingen. Høyesterett ankeutvalg har besluttet at Høyesterett skal behandle begge ankene, for å dra opp «den nedre grense for hatefulle ytringer». Er det noen som er blitt anmeldt for hatefulle ytringer for å si ting som - jævla hvite hore, stygge potet, homsejævel, ludder, hviting, ekle vantro...? Stusser over at den uttalelse som "jævla utlending" er verre enn - "jævla hvite hore"? Anonymkode: 9f460...804
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 '' Er det noen som er blitt anmeldt for hatefulle ytringer for å si ting som - jævla hvite hore, stygge potet, homsejævel, ludder, hviting, ekle vantro. '' Nei, velkommen til den siste sovjetstaten! Anonymkode: 2b679...2e1
Drizzt Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://rett24.no/articles/hoyesterett-skal-avgjore-om-jaevla-utlending-er-hatefull-ytring Riksadvokaten ga i fjor statsadvokatene beskjed om å prioritere saker om hatefulle ytringer, og i februar ble kvinnen domfelt i Sør-Østerdal tingrett. Da ankesaken ble behandlet i Eidsivating lagmannsrett i juni, ble resultatet delvis frifinnelse. Kvinnen ble kun dømt for vold mot offentlig tjenestemann. For dette fikk hun 24 dager fengsel. Lagmannsretten mente derimot at skjellsordene ikke rammes av forbudet mot hatefulle ytringer. Påtalemyndigheten anket frifinnelsen, mens kvinnen anket straffutmålingen. Høyesterett ankeutvalg har besluttet at Høyesterett skal behandle begge ankene, for å dra opp «den nedre grense for hatefulle ytringer». Er det noen som er blitt anmeldt for hatefulle ytringer for å si ting som - jævla hvite hore, stygge potet, homsejævel, ludder, hviting, ekle vantro...? Stusser over at den uttalelse som "jævla utlending" er verre enn - "jævla hvite hore"? Anonymkode: 9f460...804 ''Utlending'' i seg selv er ikke et skjellsord. ''Jævla'' er såpass folkelig og brukes om alt mulig at det kan neppe kalles hatefullt. Så kombinasjonen ''jævla utlending'' er ikke en hatefull ytring. ''Jævla hvite hore'' derimot er en hatefull ytring fordi ''hore'' er et skjellsord og ''hvite'' i tillegg peker direkte mot rasisme. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #4 Skrevet 20. august 2020 17 timer siden, Drizzt skrev: ''Utlending'' i seg selv er ikke et skjellsord. ''Jævla'' er såpass folkelig og brukes om alt mulig at det kan neppe kalles hatefullt. Så kombinasjonen ''jævla utlending'' er ikke en hatefull ytring. ''Jævla hvite hore'' derimot er en hatefull ytring fordi ''hore'' er et skjellsord og ''hvite'' i tillegg peker direkte mot rasisme. Si meg, er utlendinger en så liten minoritet at dem må ha ''egen beskyttelse'' fra retten? Jeg synes hele dette kartet er ganske lilla i Sverige og Norge... https://i.redd.it/t4xdk1rxs4g51.png Hmm... Og hvorfor har Finland så lite innvandrere i forhold til Skandinavia? Anonymkode: 2b679...2e1
Drizzt Skrevet 20. august 2020 #5 Skrevet 20. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Si meg, er utlendinger en så liten minoritet at dem må ha ''egen beskyttelse'' fra retten? Jeg synes hele dette kartet er ganske lilla i Sverige og Norge... https://i.redd.it/t4xdk1rxs4g51.png Hmm... Og hvorfor har Finland så lite innvandrere i forhold til Skandinavia? Anonymkode: 2b679...2e1 Det er mange flere nordmenn enn utlendinger i Norge foreløpig. Om utlendinger må ha egen beskyttelse fra retten må nok retten bestemme ut fra gjeldende lovverk. Innvandrerne jeg kjenner som bor i Finland mener landet er kjedelig, lokalbefolkningen drikker for mye og det er for kaldt og for mørkt om vinteren. Eller kanskje har Finland ikke like rause velferdsordninger som Norge og Sverige?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #6 Skrevet 20. august 2020 1 time siden, Drizzt skrev: Det er mange flere nordmenn enn utlendinger i Norge foreløpig. Om utlendinger må ha egen beskyttelse fra retten må nok retten bestemme ut fra gjeldende lovverk. Innvandrerne jeg kjenner som bor i Finland mener landet er kjedelig, lokalbefolkningen drikker for mye og det er for kaldt og for mørkt om vinteren. Eller kanskje har Finland ikke like rause velferdsordninger som Norge og Sverige? Ja, enn så lenge... Men det er allerede problemer for mange unge å finne hus/leiligheter, dette blir bare verre i fremtiden skal man tro. Er det noe mer kjedelig enn Norge liksom? De har badstuekultur ihvertfall... lite av det her.. Ja, men drikke gjør folk her også. Mørkt er det også vinteren :o Da må det være velferdsordningene... Anonymkode: 2b679...2e1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 I og med at utlending er alle andre enn nordmenn så kan jeg vanskelig se at de skal være en beskyttet gruppe av noe slag. Jeg sier det til kjæresten min innimellom. Det kan straffe seg i lengden skjønner jeg, dersom Høyesterett anser dette som hatprat. Anonymkode: 1433b...261
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå