AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Snakk om 11 år gammelt barn. Må barnet da pent reise til far til tross for tårer, frykt og nekt? Anonymkode: fd0b9...d03
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Ta kontakt med barnevern for å få medhold i å ikke sende barnet til far. Hva er årsaken til at barnet ikke vil til far? Anonymkode: 24404...ba6 13
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Mitt barn måtte dra. Da barnet hadde blåmerker mm. ble barnet endelig trodd på at far var voldelig og barnet slapp samvær Anonymkode: edf41...de5 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Det er heldigvis ikke fysisk vold inni bildet her. Derimot mer psykisk for barnet. Barnet føler seg ikke velkomment. Blir oppringt og beskjeder av far for helt merkelig ting sent på kveldene. Trues med at han skal ødelegge eiendelene til barnet hvis barnet ikke gjør sånn og sånn. Barnet føler seg helt enkelt ikke elsket, respektert og i trivsel på noen måter. Jeg som mor har hatt barnet 90% i 10 år. Aldri vært i mot samvær, men barnefar har ikke stilt opp overhodet. Nå er barnet stort nok og vil ikke dit. Både barnefar og ny kone sender meldinger i hytt og gevær til barnet og sier det skal komme. Vanskelig for meg også når barnet absolutt ikke vil. Får helt panikk og gråter til det hyperventilerer. Vi har forsøkt samtaler med rådgivning hvor far lover ting som aldri holdes. Veldig «flink å si de riktige tingene» i de møtene. Gjør helt omvendt ellers. Sett barnet sitt totalt 2 uker (ikke sammenhengende) siden mars. Ikke fordi jeg står i mellom, men fordi det aldri passer og de har andre planer. Som feks «aleneferie» med barnet de har fått sammen i ettertid. Krever allikevel nå økt samvær. Det hele virker mer som en prinsippsak, enn ekte kjærlighet for barnet. Dette sier også barnet selv. Barnet har selv oppsøkt helsesykepleier og skal dit igjen til uken. Eget initiativ. Skal også sies at jeg kjeftes huden full og anklages for å ikke spille på lag. Hvilket er så langt fra sannheten som det går. Jeg har tidligere i barnets liv forsøkt å sette opp faste avtaler rundt ferie, ukedager og helger. Barnefar har aldri villet skrive under på noen kontrakten da han, jeg siterer han: da mister fleksibiliteten sin. Dukker ikke opp i bursdager, foreldremøter, osv osv. Dette er en konflikt mellom barn og far. Jeg involveres automatisk da jeg er mor og står mellom barken og veden. Og jeg mottar selvsagt all skyld fra barnefar og ny kone. Utrolig vansklig situasjon og det føles helt håpløst. Jeg har satt opp time hos familievernkontoret for råd og veiledning til hva jeg som mor kan gjøre. Far sier han går til rettsak nå, og jeg frykter det verste på vegner av barnet. Jeg gjentar at jeg er for samvær, i utgangspunktet. Derimot klarer jeg ikke tvinge barnet lengre. Blitt såpass stort nå. Anonymkode: fd0b9...d03 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn måtte dra. Da barnet hadde blåmerker mm. ble barnet endelig trodd på at far var voldelig og barnet slapp samvær Anonymkode: edf41...de5 Veldig lei for at dere måtte gjennom dette ❤️ Anonymkode: fd0b9...d03 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med barnevern for å få medhold i å ikke sende barnet til far. Hva er årsaken til at barnet ikke vil til far? Anonymkode: 24404...ba6 Alt jeg ønsker er at barnet blir hørt av sakkyndige. Anonymkode: fd0b9...d03 8
Silva Pluvialis Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Har barnet vært vurdert av psykolog? Kanskje psykologens vurdering kan gi saken tyngde. Barn skal ikke være steder de er redd og får så kraftige reaksjoner. Det er traumatiserende å bli utsatt for slikt stress over tid. 14
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Har barnet vært vurdert av psykolog? Kanskje psykologens vurdering kan gi saken tyngde. Barn skal ikke være steder de er redd og får så kraftige reaksjoner. Det er traumatiserende å bli utsatt for slikt stress over tid. Jeg ønsker dette, vil at barnet skal vurderes og bli hørt. Hvordan kan man få til det? Hvem kan ta den avgjørelsen? Anonymkode: fd0b9...d03 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er heldigvis ikke fysisk vold inni bildet her. Derimot mer psykisk for barnet. Barnet føler seg ikke velkomment. Blir oppringt og beskjeder av far for helt merkelig ting sent på kveldene. Trues med at han skal ødelegge eiendelene til barnet hvis barnet ikke gjør sånn og sånn. Anonymkode: fd0b9...d03 Materiell vold er heller ikke ok Har du noen beviser på noe av dette? Kan du melde barnefar til BV? Hvorfor får faren ringe sønnen sent på kvelden? En 11 åring trenger vel ikke ha mobil som kan nåes av foreldre når de er hjemme på kvelden? Tenker det er ok at han ikke tar telefon fra far da. Om de lurer så får du si at dere kutter ned på telefontid. Ringer han deg for å snakke med sønnen får du si at han er opptatt eller har lagt seg. Anonymkode: 0fc55...ed0 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker dette, vil at barnet skal vurderes og bli hørt. Hvordan kan man få til det? Hvem kan ta den avgjørelsen? Anonymkode: fd0b9...d03 https://helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helsehjelp-for-barn-og-unge Start feks hos fastlegen deres. Anonymkode: 0fc55...ed0 7
anon321 Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 Hele tråden er jo bare viss vass. Hva er konflikten? Hva er samværsavtalen pr idag? Er det samværsavtale? Er det en rettskraftig dom? Du sier i tråden både at Far vil ha mer samvær, men også at han ikke vil ha samvær. Hva stemmer? Slutt å lag dine tanker og bekymringer om til et problem. Du er barnets mor. Blokker nr til far fra sønnens mobil. La far kommunisere med barnet via telefon mens du er tilstede. Korriger feile/truende meldinger fra far. Avtal samvær i henhold til samværsavtale. Ved ingen samværsavtale si at dere får sette opp en via fvk. Dokumenter barnets motvilje mot samvær. Ta det med til fvk. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 18 minutter siden, anon321 skrev: Hele tråden er jo bare viss vass. Hva er konflikten? Hva er samværsavtalen pr idag? Er det samværsavtale? Er det en rettskraftig dom? Du sier i tråden både at Far vil ha mer samvær, men også at han ikke vil ha samvær. Hva stemmer? Slutt å lag dine tanker og bekymringer om til et problem. Du er barnets mor. Blokker nr til far fra sønnens mobil. La far kommunisere med barnet via telefon mens du er tilstede. Korriger feile/truende meldinger fra far. Avtal sam 25 minutter siden, anon321 skrev: Avtal samvær i henhold til samværsavtale. Ved ingen samværsavtale si at dere får sette opp en via fvk. vær i henhold til samværsavtale. Ved ingen samværsavtale si at dere får sette opp en via fvk. Dokumenter barnets motvilje mot samvær. Ta det med til fvk. Finnes ingen samværsavtale. Har forsøkt da barnet var både 4 og 6 år, via megling, men barnefar nekter å skrive under på noen form for avtaler. Ble lagt frem flere forslag begge gangene. Finnes ingen rettskraftig dom. Barnefar sier derimot nå at han skal ta dette til rettsak. Han kjemper for mer samvær via å dra meg inn til familievernkontoret. Da barnet på dette tidspunkt etter så mange år ikke vil til far, ble vi oppfordret til å forsøke diverse tiltak først. Far forlater møtet, lover masse, oppfyller ingenting. Som sagt, ikke sett barnet sitt siden mars omtrent. Nå er det på’n igjen og barnefar er veldig intens. Dette med telefoner sent om kvelden har jeg satt en stopper for nå ved å ta tlf. Inntil nå har barnet brukt tlf som vekkerklokke og dessverre glemt å slå av lyden. Derav har far kunnet ta kontakt hvor barnet dessverre tok tlf. - Avtal samvær i henhold til samværsavtale. Ved ingen samværsavtale si at dere får sette opp en via fvk - Synes det er vanskelig å sette opp en avtale for fast samvær nå som barnet ikke vil. Det ville føles helt grusomt å gjøre mot barnet! Når du sier dokumentet barnets motvilje, hva tenker du konkret på da? Filme? Anonymkode: fd0b9...d03 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Da dette ikke handler om meg, skrev jeg det ikke tidligere; men barnefar herjet like mye med meg før skilsmisse også. Master manipulator som virkelig er skummel. Aldri fysisk, kun psykisk. Jeg er redd for å svare han og korrigere han, da jeg får svi så til de grader etterpå. Anonymkode: fd0b9...d03 6
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Materiell vold er heller ikke ok Har du noen beviser på noe av dette? Kan du melde barnefar til BV? Hvorfor får faren ringe sønnen sent på kvelden? En 11 åring trenger vel ikke ha mobil som kan nåes av foreldre når de er hjemme på kvelden? Tenker det er ok at han ikke tar telefon fra far da. Om de lurer så får du si at dere kutter ned på telefontid. Ringer han deg for å snakke med sønnen får du si at han er opptatt eller har lagt seg. Anonymkode: 0fc55...ed0 Enig så enig. Det ble avtalt sist hos familievernkontoret at all samværdialog skulle foregå mellom oss foreldre. Allikevel tekster han barnet om samvær, og sier barnet «skal og må». Beskrev i innlegget over her hvorfor barnefar dessverre fikk kontakt så sent. Det er sårt og utrolig vondt å se barnet som dette:( jeg føler meg veldig avmaktet og hjelpesløs ift det faktum at jeg heller ikke vil anklages for samværssabotasje. Samtidig klarer jeg ikke tvinge barnet mer. Det er for stort nå. Anonymkode: fd0b9...d03 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 Dokumenter alt! Ta opptak av samtaler om du må. Anonymkode: 86187...a76 10
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dokumenter alt! Ta opptak av samtaler om du må. Anonymkode: 86187...a76 Ja sant. Har etter min mors anbefaling lastet ned en app nå som kan ta opp samtaler. Jeg har hittil ikke gjort det, da jeg trodde det var ulovlig å ta opp samtaler uten samtykke. Min mor sier jeg kan gjøre det. Anonymkode: fd0b9...d03 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 Spill inn samtaler mellom deg og barnefar Anonymkode: 93347...9ac 10
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #18 Skrevet 19. august 2020 Sjekk opp i lovligheten først, men har hørt det er lov når man er kun to i dialog Anonymkode: 93347...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #19 Skrevet 19. august 2020 Høres ut som min sak, dette... Like gammelt barn og omtrent samme problem. Kjempet i tingretten i 2 år, før barnet endelig fikk viljen sin og slipper å være med far.... Barnet kunne ikke tvinges fysisk. Det var ingen som ville komme og hente barnet med makt, så hvis ingen klarte å overtale til samvær så ble det ikke noe. Men lang prosess i retten var det likevel... Anonymkode: 22ba8...b19 6
Hr. Aktiv Skrevet 19. august 2020 #20 Skrevet 19. august 2020 (endret) Den forelderen som har daglig omsorg sitter også med de kortene som trengs for å sabotere samvær uten noen form for konsekvenser. Jo du kan bli stillt i retten og få bøter (noe som skjer vekldig skjeldent), men dommen har ingen tvang. Den har kun rettskraft slik at praksis med tilbakeholdelse dermed kan fortsette slik som før. Har du en kynisk nok advokat så fikser han det for dere. Tro meg de finnes. Hvis far blir for nærgående er det bare å komme med stygge og grove beskyldninger mot ham så er han helt ute av veien. For det kreves ingen beviser. Han må bevise sin uskyld ja, men du trenger ikke bevise noe om dine påstander. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9703d/moedre-motsetter-seg-delt-bosted-naar-samlivet-tar-slutt-uten-gode-grunner?fbclid=IwAR2TxibqMztbt-1VRZR0dPda8T13tMGR2XrJurTfmTuQwWELgoJtF6xap8A Når barnet er såpass gammelt vil retten høre mye på hva det ønsker. Selv i saker der barn ønsker å bo til far overstyrer retten det og plasserer barnet til mor og gir far liten eller intet samvær. Det er kjørt så mange saker her til lands der far blir helt tilsidesatt uten noen annen grunn enn at han er far og ikke mor. Hele rettssystemet er en ren parodi. Etter den nye regelendringen som kom for ikke lenge siden med at det skal være en tungtveiende grunn for at barna skal flytte til et nytt sted har medført at mødrene har fått ennda friere og bedre verktøy i kampen om å få totalt herredømme over barna. De tar i samråd med sin advokat og flytter med barna. Far ilegges samværsnekt inntil saken er avgjort i retten. Det opprettes derfor en hastesak og saken går for retten innen et halvår. I hastesaker taes det ikke høyde for alt og det legges ikke vekt på mors selvtekt, men det legges vekt på at far ikke har sett sine barn på nesten 6 mnd. ref. mors selvtekt. Dermed har far en dårligere relasjon til sine barn enn det mor har. Barna har kommet bra til rette på sitt nye bosted og det skal nå være en tungtveiende grunn til at de flyttes tilbake til far. Vipps så har nå mor fått godkjent sin flytting og fått totalt herredømme over barna. Hvis far har resurser og kan flytte etter så stoppes dette også elegant av mors advokat. Nå blir det "uro" til barna for mor forventet ikke at far flyttet etter. Da stoppes alt samvær selv om dommen sier noe annet. Far blir selvfølgelig lei seg og frustrert. Mor svarer ikke på henvendelser over hodet og bare fortsetter å holde barna tilbake. Advokaten på sin side skriver brev til far og kommer med nye og til dels grovere beskyldninger om ditt og datt. Far som har skrevet brev til mor blir nå oppfattet som en bråkebøtte selv om det er mor som ikke svarer på henvendelsene som er grunnen. Far stevner mor i retten igjen. Han ønsker at hennes selvtekt skal opphøre og forlanger dagbøter. De frafalles veldig raskt ved at det er bekymring rundt far. Det er bare mor og hennes advokat som har de opplysningene, men det holder i massevis. Far kan ikke komme med bevis for at han er uskyldig og sakkyndig mener at mor har rett. Her premieres hun med sin tilbakeholdelse av barna selv om dommen forrige gang gav far samvær. Nå har hun fått medhold på nytt og far får ennda mindre samvær da relasjonene til barna er ennda mindre nå selv om den grunnen er mors selvtekt. Slik kan de holde på. Mor skriker sine krokodilletårer til bv som på sin side subsidierer saksomkostningen til mor, men ikke far. Tro meg det finnes menge slike saker her hjemme. Mange stygge saker der selvtekt er utfør på verste måte blir premiert av de man egentlig skal stole mest på. Barneloven er ikke for barnets beste. Den er for mors beste. Endret 19. august 2020 av Hr. Aktiv 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå