Gå til innhold

Steke kake i kakering - røra tyter utover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg 2 kakeringer (uten bunn) som det visstnok skulle gå an å steke kakebunner i ved å sette de på et bakepapir. Men røra tyter utover i ovnen i starten, før det begynner å stivne. Har jeg blitt lurt? 

Gukrotkaka jeg lagde krympa i tillegg slik at den ble mindre i diameter på toppen. Formen var 16 cm. Kaka er nå 13. Er dette vanlig eller pga at noe av røra tøt ut tro? 

Skrevet

Legg bakepapir nedi formen, det har jeg måtte gjøre med mange former..

Anonymkode: 8fb79...f0f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legg bakepapir nedi formen, det har jeg måtte gjøre med mange former..

Er stykke bakepapir som man bretter oppover kantene mener du? Da blir jo ikke kaka jevn og pen i kantene? Normalt i springform pleier jeg å kun ha bakepapir i bunnen nemlig og klipper rundt 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, lady90 skrev:

Er stykke bakepapir som man bretter oppover kantene mener du? Da blir jo ikke kaka jevn og pen i kantene? Normalt i springform pleier jeg å kun ha bakepapir i bunnen nemlig og klipper rundt 

Joda, den blir det, bare brett papiret godt, røra presser seg ut mot kanten, eventuelt kan du etterpå skjære den litt til. Men er kakenformene sånn at man ikke kan ta ut bunnen? Da skal det vel heller ikke lekke ut, er det hull eller?

Skrevet
7 minutter siden, lady90 skrev:

Liksom legg en rund klippet bakepapir i bunnen, så en remse langs sidene. Bare så det dekker og ligger jevnt:)

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, den blir det, bare brett papiret godt, røra presser seg ut mot kanten, eventuelt kan du etterpå skjære den litt til. Men er kakenformene sånn at man ikke kan ta ut bunnen? Da skal det vel heller ikke lekke ut, er det hull eller?

Altså dette er kakeringer som er helt åpne i bunnen, ikke springform. 

Ser slik ut https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/kjokkenutstyr-og-borddekking/bakeutstyr/spiis-749000/?variantCode=402415&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwm_P5BRAhEiwAwRzSO6aXFJl4hvvXRy6-9EQ-fx8PiLPmbwWEMfckUSFNzeWejuWuuAoy7RoCVzcQAvD_BwE

Endret av lady90
Skrevet

Men dette er jo en form som er beregnet på kaker der du lager flere lag. Da har du allerede en ferdig bunn, så kan du bygge oppover. F.eks kaker som skal ha mousse og element til frysing. Evnt som har en ferdig bunn av et slag og deretter skal ha ny steketid med et nytt lag. 

Anonymkode: 8d1e6...35c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo en form som er beregnet på kaker der du lager flere lag. Da har du allerede en ferdig bunn, så kan du bygge oppover. F.eks kaker som skal ha mousse og element til frysing. Evnt som har en ferdig bunn av et slag og deretter skal ha ny steketid med et nytt lag. 

Anonymkode: 8d1e6...35c

Her er en tilsvarende ting som jeg også har og på den står det man kan steke kaken i 

https://www.cacas.no/kakering-ekstra-hoy-15-cm-diameter-16-30-cm

Skrevet
3 minutter siden, lady90 skrev:

Her er en tilsvarende ting som jeg også har og på den står det man kan steke kaken i 

Aaaaah beklager jeg tenkte på noe annet. Jeg tror du da må bruke en GODT mikset røre som er litt kompakt 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, lady90 skrev:

Du får teste som de gjør på bildene til dette produktet da, eller klippe til papir å ha inni. Krever nok likevel en tykkere konsistens for å ikke ha noe lekkasje i det hele tatt. 

Endret av Moonwalker
Obs, var borti anonym i sted 🤷‍♀️
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Moonwalker skrev:

Du får teste som de gjør på bildene til dette produktet da, eller klippe til papir å ha inni. Krever nok likevel en tykkere konsistens for å ikke ha noe lekkasje i det hele tatt. 

Takk, så ikke det bildet at de brettet opp kantene jeg 😀

Skrevet

Den gulrotkaka kan jo komme veldig an på konsistensen ògså. Hvordan gulrøttene la seg, om målene var rett, osv. 

Skrevet (endret)

Når det er sagt har jeg nå 3 kaker av litt ulik størrelse. Planen var å stable de og lage en høy kake (i ringen fra Cacas som jeg linket til). Noen som har testet å stable kaker som er litt ujevne i størrelsen for så å sprøyte noe glasur rundt der det er ujevnt? Tenkte på swiss meringue buttercream feks. Er det isåfall best å sprøyte den på mens kakene er stablet i formen eller etter de er tatt ut (før glasur skal på på hele kaka)? 

Endret av lady90
Skrevet
På 19.8.2020 den 21.41, lady90 skrev:

Når det er sagt har jeg nå 3 kaker av litt ulik størrelse. Planen var å stable de og lage en høy kake (i ringen fra Cacas som jeg linket til). Noen som har testet å stable kaker som er litt ujevne i størrelsen for så å sprøyte noe glasur rundt der det er ujevnt? Tenkte på swiss meringue buttercream feks. Er det isåfall best å sprøyte den på mens kakene er stablet i formen eller etter de er tatt ut (før glasur skal på på hele kaka)? 

Jeg ville valgt en lett smørkrem, vanlig krem eller annen krem som egner seg til et tykt lag, og så brukt den til å gjøre det jevnt. Swiss meringue fungerer bra til gulrotkake, for den er passe tykk uten å være for mektig.

Altså først satt sammen kaka i formen og latt fyllet sette seg. Så smøre krem så det dekker alle lagene på sidene. Til slutt sprøte eller smøre på krem så det blir et jevnt og pent lag på sidene. 

Anonymkode: 13a59...37d

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt en lett smørkrem, vanlig krem eller annen krem som egner seg til et tykt lag, og så brukt den til å gjøre det jevnt. Swiss meringue fungerer bra til gulrotkake, for den er passe tykk uten å være for mektig.

Altså først satt sammen kaka i formen og latt fyllet sette seg. Så smøre krem så det dekker alle lagene på sidene. Til slutt sprøte eller smøre på krem så det blir et jevnt og pent lag på sidene. 

Anonymkode: 13a59...37d

Ja det funka med swiss meringue krem. Kaka ble faktisk ganske så jevn 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...