AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Hei, er ei 18 år gammel jente, som akkurat har startet med å ta lappen. Har hatt 3 kjøretimer og er på trinn 3. I morgen skal jeg kjøre E6 og landevei....Jeg fikk prøve å kjøre på E6 i dag, og jeg er livredd. Jeg klarer fint giringen på «gamleveien» og ellers, men blir så mye å fokusere på når jeg skal ut på E6. Blindsone, få opp fart, giring..... Noen tips? Jeg gruer meg så jeg rett og slett er på gråten... Anonymkode: 17009...e42
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Vil nevne at jeg aldri har kjørt på E6, eller har brukt 5-gir før. TS Anonymkode: 17009...e42
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Dette går bra. Nye ting kan være skummelt før man lærer det og mestrer det. Si til kjørelæreren at du er skikkelig nervøs og gå igjennom hva du skal gjøre før du kommer dit. Å velge å hate ting du knapt har prøvd og ikke har lært er en ganske dårlig taktikk for å lære å mestre det. Anonymkode: b953f...bef 7
solmåneogstjerner Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Du må rett og slett bare øve deg. Om du kjører med foreldre/andre privat, så ta mange turer ut på kvelden når det ikke er så mange andre. Så går du gradvis over til å kjøre når det er mer trafikk. Skjønner at du skal gjøre det i morgen, men det går faktisk fint an å si at du ikke er klar, om du ikke er det. Håper kjøretimen din er midt på dagen, da er det roligere enn i rushtidene. Om ikke så gjør dere noe annet, og tar dette senere. Jeg var livredd for å kjøre på motorveien til å begynne med. Men det skulle ikke mye øving til før det gikk helt fint!
dillyduzit Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Fy faen som jeg hatet motorvei, satt der med hjertet i halsen og helt stive hender/armer da jeg var ferdig med veien. Med mye øving så blir jeg utrolig glad når jeg er ferdig med den "lille" veien og endelig er ute på motorveien igjen. (glad hovedsakelig fordi jeg slipper folk som kjører under fartsgrensen og kan kjøre forbi i et eget dedikert felt, that is) Du kan fint si til kjørelærer at du ikke føler at du er klar, begynn i det smått og heller jobb deg oppover til du føler du er klarere. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Jeg syns det er herlig å kjøre på motorvei. Anonymkode: 5c567...fb5 1
-jk- Skrevet 20. august 2020 #7 Skrevet 20. august 2020 Jeg skjønner ikke akkurat skrekken for å kjøre på motorvei, det er jo den enkleste kjøringen av all type kjøring? Bykjøring er det som er stressende, med lyskryss, fotgjengeroverganger og vikeplikt overalt. Der kan det skje ting. På motorveien skjer det nesten aldri noe. Eneste man bør tenke på er å få opp farten raskt på påkjøringsfeltet. Det er håpløst å flette inn på en godt trafikkert motorvei der trafikken går i 110 om du selv bare har kommet opp i 65km/t. Så bruk gasspedalen for det den er verdt og dra bilen ut på girene slik at du får opp farten til 100/110 så raskt som mulig. Jo raskere, jo enklere er det å finne seg en passende luke. Det er enklere om man faktisk holder litt høyere fart enn de på motorveien da det går kjappere å bremse ned litt enn å akselerere mer. Ellers, om man sliter med giringen er det fullt lovlig å ta lappen på automat. 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #8 Skrevet 20. august 2020 Når du blir vandt til det så vil du se hvor mye bedre det er å kjøre der kontra landevei. Vi har fått 110 sone på nybygd vei her, gud så herlig ❤️ Jeg var også som deg, følte at det var mye å tenke på, se seg om før man skiftet fil etc, men det blir en vanesak som så mye annet Anonymkode: 4b570...94f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #9 Skrevet 20. august 2020 Motorvei er fantastisk. Slipper ratt og pedaler. La bilen kjøre selv mens jeg ser på netflix. Anonymkode: 96c61...bbb
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #10 Skrevet 20. august 2020 Motorvei... Det er litt skummelt i starten fordi farten er så høy, men når du blir vant til det er det det letteste av alt. Hvis det er lite trafikk er det nesten bare å holde hånda på rattet, foten på gassen og se fremover. Blir drit kjedelig i lengden. Lykke til. Du får til dette og. Anonymkode: 73046...f00 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #11 Skrevet 20. august 2020 Det går kjempefint når du blir vant til det. At du syns det er skummelt nå er helt forståelig. Jeg hadde dødsgrep på rattet og dødsangst de første gangene. Men så lærer man seg det, og så finner du noe annet å være redd for istedet 😉 Anonymkode: d636a...db4 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #12 Skrevet 20. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, er ei 18 år gammel jente, som akkurat har startet med å ta lappen. Har hatt 3 kjøretimer og er på trinn 3. I morgen skal jeg kjøre E6 og landevei....Jeg fikk prøve å kjøre på E6 i dag, og jeg er livredd. Jeg klarer fint giringen på «gamleveien» og ellers, men blir så mye å fokusere på når jeg skal ut på E6. Blindsone, få opp fart, giring..... Noen tips? Jeg gruer meg så jeg rett og slett er på gråten... Anonymkode: 17009...e42 Dette går fint, en gang må være den første. Har du en god kjørelærer så skal han ta hensyn til dette, og legge tilrette deretter. Anonymkode: 4929c...634
cmd Skrevet 20. august 2020 #13 Skrevet 20. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen tips? Jeg gruer meg så jeg rett og slett er på gråten... Jeg trodde at det var enklere å kjøre i E6... ingen høyre vike plikt, ingen gangfelt, sykkelfelt, etc. Du skal passe på ved forbi kjøring. Ellers kan du holde deg i 80 og på høyre felt.
Gjest theTitanic Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 Motorvei er den enkleste kjøringen. Det går nok fint og du har en kjørelærer som passe på. Det er det han er der for. Det er mange nye ting å forholde seg til når man lærer å kjøre bil.
Gjest theTitanic Skrevet 20. august 2020 #15 Skrevet 20. august 2020 Dengang jeg tok lappen så gruet jeg for bykjøringen. Fordi jeg var dårlig kjent der, plutselig var en vei bare for kollektivtrafikk, glatte trikkeskinner, folk over alt, enveiskjørte gater, dårlig skilting etc.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #16 Skrevet 20. august 2020 7 timer siden, theTitanic skrev: Dengang jeg tok lappen så gruet jeg for bykjøringen. Fordi jeg var dårlig kjent der, plutselig var en vei bare for kollektivtrafikk, glatte trikkeskinner, folk over alt, enveiskjørte gater, dårlig skilting etc. Huff. Minner meg om at jeg en gang havnet på trikkeskinner. Takk og pris det var tidlig en lørdag. Midt i Oslo dette, skulle på jobb. Hadde med passasjer som var bedre kjent. Jeg er ikke fra Oslo. Hun spurte aldri om å sitte på igjen😅 Anonymkode: b889b...7f6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 Bytt til automatgir istedenfor! Da slipper du sånne frykter! Anonymkode: 4cacd...f7b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 Takk for svar alle sammen!🥰Ville bare stikke innom og si at det gikk veldig bra. Bomma ikke på gir en gang og krasja heldigvis ikke med noen under fletting.😂 TS Anonymkode: 17009...e42 4
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #19 Skrevet 8. september 2020 o.O motorvei er jo absolutt enkelste kjøringen.
BiancaWhite Skrevet 8. september 2020 #20 Skrevet 8. september 2020 Motorvei er jo 2 felts, eller husker jeg feil? Det er jo noe av det beste da det går fort, er bra sikt og alle kan kjøre forbi om dem vil. E6 er jo også en hovedvei så du slipper å vike for andre. Verste er egentlig i byer og tettbygd da du må stoppe for alle som kommer fra høyre. Se etter fotgjengere osv. Så har du sånne avsidesveier der du faktisk har vikeplikt selv om veien ser ut som du har forkjørsretten 😛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå