AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Da jeg gikk til banken min for å få finansieringsbevis, fortalte jeg at jeg ønsket å bruke 750k som egenkapital. Når jeg først får finansieringsbeviset, står det oppført 700k som egenkapital. I samtale med banken forteller rådgiveren min at det er fordi det er satt av penger til omkostninger, som kan være 2,5% på selveier. Men greier for min del er at det er uaktuelt å kjøpe selveier. Jeg ønsker en andelsleilighet, spesielt siden det er snakk om min første bolig. Synes da det er litt "leit" at det blir satt av 50k til omkostninger, når det er aktuelt å betale langt mindre enn det for en andelsleilighet. Leilighetene jeg ser på er helt i øvre sjikt av hva jeg har råd til, men går sjeldent mye over prisantydningen, og jeg føler derfor i alle fall selv at nærmest hver krone kan være avgjørende. Er det ikke mulig for banken å gi meg et finansieringsbevis som er litt høyere, men avgrense det til andelsleiligheter? Eller er det noen retningslinjer som er til hinder for det? Anonymkode: 209db...763
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Jeg hadde 400.000 ek, kjøpte for 1.800.000. Banken lot det stå igjen over 100.000 av egenkapitalen. Fikk et flott topplån på kjøpet. Anonymkode: aa25c...aa5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde 400.000 ek, kjøpte for 1.800.000. Banken lot det stå igjen over 100.000 av egenkapitalen. Fikk et flott topplån på kjøpet. Anonymkode: aa25c...aa5 Takker for svar! Men denne skjønte jeg ikke helt? Anonymkode: 209db...763
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk til banken min for å få finansieringsbevis, fortalte jeg at jeg ønsket å bruke 750k som egenkapital. Når jeg først får finansieringsbeviset, står det oppført 700k som egenkapital. I samtale med banken forteller rådgiveren min at det er fordi det er satt av penger til omkostninger, som kan være 2,5% på selveier. Men greier for min del er at det er uaktuelt å kjøpe selveier. Jeg ønsker en andelsleilighet, spesielt siden det er snakk om min første bolig. Synes da det er litt "leit" at det blir satt av 50k til omkostninger, når det er aktuelt å betale langt mindre enn det for en andelsleilighet. Leilighetene jeg ser på er helt i øvre sjikt av hva jeg har råd til, men går sjeldent mye over prisantydningen, og jeg føler derfor i alle fall selv at nærmest hver krone kan være avgjørende. Er det ikke mulig for banken å gi meg et finansieringsbevis som er litt høyere, men avgrense det til andelsleiligheter? Eller er det noen retningslinjer som er til hinder for det? Anonymkode: 209db...763 Dette er litt ulikt fra bank til bank. I mitt finansieringsbevis fra DnB sto ett to summer. En for selveier og en for andel. Er du i en budrunde på andel kan du nok gå høyere, men klarer med bankforbindelsen din i forkant slik at du ikke kommer i en kjip situasjon. Anonymkode: 65cc0...847
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde 400.000 ek, kjøpte for 1.800.000. Banken lot det stå igjen over 100.000 av egenkapitalen. Fikk et flott topplån på kjøpet. Anonymkode: aa25c...aa5 Det er jo en smal sak. Banken setter ofte opp lån på denne måten fordi mange gjerne vil ha litt penger til å fikse småting. Jeg bare betalte ned lånet med en gang. Anonymkode: 65cc0...847
Drizzt Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 Alltid lurt å ikke bruke alle pengene dine på boligkjøp. Husk det er en del utgifter rundt flytting og så liker banken å la deg ha litt penger som en buffer Iallefall fikk vi alltid det uten å ha spurt. Du har pengene, så du kan bruke noen tusenlapper ekstra, men mye bedre å ha de tilgjengelig hvis du plutselig får noen ekstra utgifter i den nye boligen din. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 På 19.8.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev: Dette er litt ulikt fra bank til bank. I mitt finansieringsbevis fra DnB sto ett to summer. En for selveier og en for andel. Er du i en budrunde på andel kan du nok gå høyere, men klarer med bankforbindelsen din i forkant slik at du ikke kommer i en kjip situasjon. Anonymkode: 65cc0...847 Samme her. Anonymkode: 6c5a6...d96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå