AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Har vært student i en uke, og allerede nå lurer jeg på hvordan fravær fungerer 🤪 Dette er et studie med 80% obligatorisk oppmøte. Må jeg melde ifra til foreleser/emneansvarlig om jeg ikke har mulighet til å komme på skolen? Må jeg levere sykemelding eller holder det å bare si jeg er syk? (Er ikke fraværet gyldig om jeg ikke leverer sykemelding??) Jeg har ikke peiling på hvor mange dager jeg har "råd" til å være syk, vil jeg få en advarsel fra skolen når jeg nærmer meg for mange fraværsdager? Anonymkode: cc64f...e36
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Merkelig at du velger å spørre KG om dette og ikke universitetet. Anonymkode: 3023c...bbf 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Jeg har hatt studier hvor sykemelding ikke gjaldt, og andre hvor sykemelding gjaldt. Så du må rett og slett snakke med foreleser om hvordan det er i ditt fag. Anonymkode: cdddb...757 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Kan være litt endret angående korona, det får du spør studieveileder om. Ellers: ja du må levere sykemelding for å få godkjent fravær. Trenger selvsagt ikke sykemelding om du ikke har obligatorisk undervisning den dagen/dagene. Anonymkode: 3613b...816
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 Det er ulikt mellom studier. På mitt studie måtte vi ta igjen absolutt all obligatorisk undervsining/lab dersom vi ikke kunne delta, uansett årsak. Vi fikk muntlig beskjed om at vi manglet obligatorisk, og at dersom vi ikke avtalte tidspunkt for å ta igjen ville ikke faget bli bestått. Anonymkode: 484e9...92e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 På de studiene jeg har gått så har sykemelding ikke hatt noe å si. Enten er du tilstede 80% eller så er du det ikke og får ikke studiet bestått. Det kan være endrede regler pga korona, men du er ikke på vgs der du får fri fordi du snufser litt og en legeerklæring gjør det gyldig. Anonymkode: a2b44...34a 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 Jeg studerer ved NTNU. I de emner det er obligatorisk oppmøte er det en eller annen form for oppmøteliste som registrerer at du er der. Så lenge du da er innenfor 80% er det OK. Du trenger ikke å si ifra om at du ikke kommer eller levere sykemelding. Hvis du har under 80% oppmøte oppfyller du ikke forkravene til vurdering i emnet (med mindre emnet tillater mer fravær hvis du viser sykemelding). Dette skal stå greit i emnebeskrivelsen. Anonymkode: bf078...988
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Som de andre sier så tror jeg det varierer fra plass til plass, og hvilket studie du går på. Når vi har hatt 80% oppmøte er man hos oss selv ansvarlig for å holde styr på det og kontakte faglærer hvis man overstiger grensen. Hvis man har vært syk i en lengre periode får man ofte muligheten til å gjøre ekstraarbeid for å ta igjen undervisningen slik at man i praksis ikke overstiger 20% fravær. Noen ting, som praksis på GLU-studie er 100%, men man kan være borte i inntil x antall dager hver praksisperiode ved sykemelding, men som da må tas igjen senere. Anonymkode: fb635...613
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært student i en uke, og allerede nå lurer jeg på hvordan fravær fungerer 🤪 Dette er et studie med 80% obligatorisk oppmøte. Må jeg melde ifra til foreleser/emneansvarlig om jeg ikke har mulighet til å komme på skolen? Må jeg levere sykemelding eller holder det å bare si jeg er syk? (Er ikke fraværet gyldig om jeg ikke leverer sykemelding??) Jeg har ikke peiling på hvor mange dager jeg har "råd" til å være syk, vil jeg få en advarsel fra skolen når jeg nærmer meg for mange fraværsdager? Anonymkode: cc64f...e36 Hos oss var det slik at over 80% = sykemelding. Forhør deg med ditt institutt hvordan reglene er. Anonymkode: 4cfa3...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå