Gå til innhold

Passer jeg best som bioingeniør, eller kan jeg prøve meg på «vanlig» ingeniør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sosial, men liker og å jobbe litt for meg selv i rolige omgivelser. Samtidig liker jeg et miljø hvor det skjer litt.

Har en stor interesse for biologi/medisinske emner, men er og interessert i kjemi. Er og interessert i juridiske fag, samfunnsvitenskapelige fag, administrasjon osv.

Hadde alltid tenkt jeg skulle bli bioingeniør, men er ikke så sikker lenger. Har allerede prøvd meg i helsevesenet, og synes det er slitsomt med turnus og alt dramaet med syke mennesker. Samtidig så vil jeg jo tro at det er annerledes å jobbe på et laboratorium, enn i pleien.

Tenker mye på kjemiingeniør pga da kan jeg jobbe i flere felt enn bioingeniør, og jeg kan få en vanlig dagjobb på kontor. Pluss det er flere av fagene som ser ganske interessante ut på studiet.

Men jeg er ikke spesielt sterk innen realfag, dvs gjennomsnittlig, men må jobbe endel med fagene for å få gode karakterer. Det kommer ikke veldig naturlig for meg. Så dette holder meg litt igjen fra å velge kjemiingeniør. Er det dumt å tenke sånn?

Fra vgs gjorde jeg det bra i biologi og kjemi, så føler jeg vil klare bioingeniørstudiet bra, pluss jobben virker overkommelig. Men føler kanskje jeg går glipp av en stor sjanse ved å velge bort kjemiingeniør, mtp ordnede arbeidsforhold, lønn, faglig utvikling, osv.

Noen som har noen gode råd, tanker?

Anonymkode: 111f2...ab0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bioingeniør her😀

Det er viktig å tenke på det med arbeidstid og turnus, som du sier, når man skal velge yrkesretning. Likevel, det er langt i fra alle bioingeniører i helsevesenet som jobber turnus. Vet ikke helt hva du mener med ordnede arbeidsforhold..? Men det vil jeg i alle fall påstå du får i helsevesenet/det offentlige 🙂 Sikker jobb, pensjon osv. På sykehuset jeg jobber tar vi oftest inn bioingeniører rett i 100% stilling (men vikariatene kan være korte i starten). 

Jeg har også jobbe i pleien tidligere, og det var slitsomt på en helt annen måte ja! Ja, det er stress å jobbe i laboratoriet også (særlig i disse tider😏), men du slipper det "mellom-menneskelige stresset" hvis du skjønner hva jeg mener..

Forresten, veldig mange bioingeniører får jobb i andre typer laboratorier/produksjon i det private. Med bioingeniørutdanningen tror jeg du har vel så mange valgmuligheter som kjemiingeniør. Vet ikke hva lønna til en kjemiingeniør er, sikkert noe høyere enn bioingeniør? Men anbefaler å velge etter hva du faglig vil trives best med (samt arbeidstid/arbeidssted). 

Du nevner faglig utvikling, og det får du også muligheten til som bioingeniør. Kommer an på hvilken type du er da, om du er fornøyd med å være "på gulvet" og gjøre det samme hver dag, eller om du hiver deg med på prosjekter, utvikler metoder, tar videreutdanning osv.

Skrevet

Har du et sykehus i nærheten av der du bor? Du kan evt kontakte laboratoriet og høre litt om hva de driver med, hvordan de jobber mtp turnus og lignende. Jeg hadde absolutt ingen peiling på hva en bioingeniør gjør før jeg var ferdigutdanna omtrent 😂

Skrevet

Takk for svar😊

Så interessant å lese. Med ordnede arb forhold så mente jeg mer det med om man plutselig blir omdirigert på jobb, at du blir sendt hit og dit, eller at du får jobbe med det som er «dine» oppgaver, om du skjønner. Om du får bestemme litt egen arb dag. Mulig feil begrep jeg bruker, men var dette jeg tenkte på.

Jeg er nok absolutt typen som liker å utvikle meg, ta videreutdannelse eller være med på prosjekter som du nevner. Samtidig kan jeg nok og være ganske fornøyd med å gjøre det samme hver dag, dersom jeg trives. Er det litt kontorarbeid som bioingeniør? Det er noe jeg også trives med. Får man jobbe litt i fred, eller som sild i tønne, med mye masing og roping, på laboratoriet? Har litt ymse erfaringer fra pleien, for å si det sånn.😏

Føler det vil bli tungt å måtte jobbe full turnus på sykehus med dag, kveld og natt. Eller har dere bioingeniører en litt bedre turnus enn hva andre har? Synes at en dagjobb på et laboratorie kanskje høres best ut, men og salg av laboratorieutstyr interesserer meg, av en eller annen grunn. Leste et intervju med en kjemiingeniør som jobbet med nettopp dette, salg av utstyr til ulike bedrifter. Med det kan kanskje bioingeniører også jobbe med?

Dersom jeg velger bioingeniør, men så finner ut at jeg heller burde blitt kjemiingeniør, finnes det noen kurs eller videreutdanninger som kan gjøre meg mer attraktiv for den type jobber? Tenker da på jobber som kanskje er mer administrative osv.

Vanskelig å velge, for føler som sagt at det er bioingeniør som ligger mest naturlig for meg.. 

Anonymkode: 111f2...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...